جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه خوی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شکوری گفت: سه زبان ترکی استانبولی، انگلیسی و عربی در مدارس خوی تدریس می‌شود که در دیدار با مراجع عظام نجف به سمع و نظر آن‌ها رسانده شد و از این مسئله ابراز خوشحالی و اعلام کردند که معلوم می‌شود دید حوزه علمیه خوی یک دید جهانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان‌غربی حجت الاسلام والمسلمین سید رضی شکوری، شامگاه دوشنبه در مراسم عمامه‌گذاری طلاب حوزه علمیه خوی که در بقعه شیخ نوایی این شهرستان برگزار شد با تبریک عید غدیر اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) شرط ورود به بهشت را تبعیت و پیروی از امیرالمؤمنین و ائمه (ع) و دوستی با دوستان اهل بیت و دشمنی با دشمنان آنان بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: از قرن ششم حوزه علمیه در شهرستان خوی دایر بوده است و در دیدار با آیت الله العظمی سیستانی که اخیرا در نجف داشتیم ایشان به گونه‌ای از حوزه علمیه خوی و نقش علماء در این شهرستان بیان کردند که گویا چندین سال در این شهر زندگی کرده اند.

امام جمعه خوی با اشاره به این که رونق حوزه علمیه خوی در زمان صفویه با چهار مدرسه علمیه بوده است که در دوران قاجار و پهلوی این مدارس غصب شدند، افزود: مکان‌هایی که در گذشته حوزه عملیه بودند در تاریخ ثبت شده و از زمانی که امامت جمعه این شهرستان را به عهده گرفتم پیگر بودم تا این مکان‌ها به حوزه علمیه برگردد، البته عده‌ای که این زمین‌ها در اختیار آن‌ها است از استرداد آن‌ ممانعت می کنند و تصمیم بر این است که از طریق قوه قضائیه این مسئله پیگری گردد.

وی اضافه کرد: شهرستان خوی در طول تاریخ درگیر جنگ‌های متعددی از جمله جنگ با روس‌ها و عثمانی که خوی حدود 27 سال در اشغال عثمانی‌ها قرار گرفته و در همه این جنگ‌ها  محل فرماندهی بوده و علما نقش فرماندهی را ایفا کرده‌اند و از نجف هم در برخی از این جنگ‌ها حکم جهاد صادر شده است.

حجت الاسلام شکوری بیان داشت: قبل از انقلاب در خوی فقط مدرسه علمیه آیت الله نمازی که آیت الله العظمی خویی قبل از هجرت به نجف اشرف در این مدرسه دروس حوزه را فرا گرفته اند، دایر بود و در سال 59 با بذل و عنایت امام خمینی (ره) مبلغی جهت تجدید بنای مدرسه اهدا شد، تجدید بنا گردید و امروز چهار مدرسه و نزدیک به هزار طلبه خواهر و برادر تا اتمام سطوح، ادامه تحصیل می‌ دهند که در طول تاریخ در حوزه عملیه خوی بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه مجوز راه‌اندازی درس خارج فقه به شهرستان خوی اعطا شده است، گفت: مجوز راه‌اندازی درس خارج فقه به حوزه علمیه خوی داده شده است اما به دلیل نبود امکانات تاکنون موفق به دایر کردن درس خارج نشده‌ایم که این مسأله کمک خیرین و مؤمنین را می‌طلبد.

امام جمعه خوی تصریح کرد: سه زبان ترکی استانبولی، انگلیسی و عربی در مدارس خوی تدریس می‌شود که در دیدار با مراجع عظام نجف به سمع و نظر آن‌ها رسانده شد  و از این مسئله ابراز خوشحالی و اعلام کردند که معلوم می‌شود دید حوزه علمیه خوی یک دید جهانی است.

وی تاکید کرد: امشب 9 نفر از طلاب در شهرستان خوی معمم می‌شوند و پنج نفر از طلاب هم فردا در نجف اشرف به دست آیت الله حکیم معمم می‌شوند.
انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha