جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه حوزه‌های تبلیغ بسیار گسترده است، خطاب به روحانیان، تصریح کرد: تمام تبلیغ منبر نیست، مثلاً دو نفر از پامنبری‌های شما با هم اختلاف پیدا کرده‌اند و شما آن‌ها را آشتی می‌دهید این خود تبلیغ عملی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در همایش روحانیان مبلغ طرح هجرت و مشاوران مذهبی مدارس استان که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه قم در سالن همایش‌های حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شد، یکی از پایه‌های اساسی حفظ شأن طلبگی را داشتن قناعت دانست.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) درباره انبیای الهی می‌فرماید: یکی از ویژگی‌های انبیا این بود که آن‌قدر قناعت بالایی داشتند که دل‌ها و چشم‌ها را پر می‌کرد؛ یعنی انبیا و اولیای الهی از نظر استغنا به‌اندازه‌ای بالا بودند که در اوج استقلال و عزت زندگی می‌کردند و حرف خود را هم می‌زدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خطاب به طلاب و روحانیان، با بیان اینکه قناعت داشتن باید زیربنای کار و فعالیت و زندگی ما باشد، اضافه کرد: باید بکوشیم در مرحله نخست توفیق غنی‌سازی خود را پیدا کرده و در وهله دوم مغنی باشیم؛ یعنی مخاطبان و مستمعان خود را غنی‌سازی کنیم.

وی با بیان اینکه انفاق زمینه‌ها و حوزه‌های گوناگونی دارد، خاطرنشان کرد: انسان می‌تواند با مال، جان و زبان خود انفاق کند؛ ازاین‌رو روحانیان مبلغ هم باید دایره انفاق خود را گسترده ببینند.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه حوزه‌های تبلیغ بسیار گسترده است، تصریح کرد: تمام تبلیغ منبر نیست، مثلاً دو نفر از پامنبری‌های شما با هم اختلاف پیدا کرده‌اند و شما آن‌ها را آشتی می‌دهید این خود تبلیغ عملی است.

وی با تأکید بر کینه زدایی از قلوب، اضافه کرد: گاهی با یک نصیحت شما در خلوت تأثیر ویژه‌ای بر روی فرد گذاشته و مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: اما باید مراقب باشید نصیحت در جلوت و عمومی نباشد؛ زیرا بنا به فرموده امیرالمؤمنین (ع) گاهی خیرخواهی در بین عموم کوبیدن طرف است؛ اما اگر همان موضوع را آهسته و در خلوت به او بگوییم خود را اصلاح می‌کند.

وی با بیان اینکه ما باید انفاق علم داشته باشیم و زکات علم خود را بپردازیم، افزود: البته تا انسان علمی نداشته باشد و به حد نصاب زکات نرسد زکات علم که همان انتشار آن است به او واجب نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم به حد نصاب علمی برسیم تا زکات بر ما واجب شود، ادامه داد: اینکه دل‌مرده‌ای را حیات علمی و تبلیغی داده و نجات دهیم بسیار ارزشمند است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم کسی که بر اثر تبلیغات سوء دشمنان دل او مرده است را حیات بدهیم تا علم ما نافع باشد.

وی افزود: امام صادق (ع) در تفسیر آیه شریفه «وَ جَعَلَنِی مُبارَکاً أَینَ ما کنْتُ» این مبارک بودن را «نفاعا للناس» دانسته‌اند؛ یعنی از خداوند بخواهیم بتوانیم کاری برای مردم انجام دهیم و قدم‌های خیر و مثبتی را برای آن‌ها برداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: باید دو آموزه «تَخَلَّقُوا بِأخلاقِ اللّٰهِ» و «وَتَأدَّبُوا بآدابِ الصّٰالِحینَ» را سرلوحه کار خود قرار داده و بکوشیم نفس خود را متخلّق به اخلاق خدا و آداب صالحین کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha