پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محسنی اژه ای

حوزه/ معاون اول قوه قضائیه گفت: از ظرفیت حوزه، دانشگاه، نیروهای امنیتی، استانداری، فرمانداری، شورا، مساجد و بسیج برای حل اختلافات و کاهش پرونده‌ها استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اهواز، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان خوزستان، با تاکید بر اینکه کار قضا امر خطیری است، گفت: امروز مردم به حق از قوه قضاییه توقعات زیادی دارند که جلوی فسادها در اقسام مختلف آن گرفته شود و در شرایطی هستیم گاهی حق و باطل در هم آمیخته و در فضای مجازی و غیر آن شرایط به گونه‌ای می‌شود تشخیص حق و باطل و احقاق حق آسان نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اشاره کرد: مشکلات زیادی وجود دارد و این توقع هم است که با این کمبودها رضای حق را انجام بدهیم. پس باید از قرآن، ائمه معصومین و صبر و صلواة کمک بگیریم.

وی افزود: این جلسه جهت تکریم و معارفه دو بزرگواری است که شما بهتر از من آن‌ها را می‌شناسید. آقای افشارنیا حدود ۱۰ است که با مهاجرت به این استان آنچه در توان داشت در طبق اخلاص گذاشت و به مردم، نظام و دستگاه قضایی خدمت کرد.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: حجت‌الاسلام مرادی نیز شخص حاذق، خوشنام و آشنا به امور است. حوزه و مردم را می‌شناسد و اهل این منطقه است و امیدوارم به فضل پروردگار بتواند در راه رضای حق تعالی قدم بردارد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه بیان کرد: من یک خواهش از مردم به خصوص از بزرگان طوایف و اقشار مختلف، بزرگان عرب، بزرگان لر، بزرگان بختیاری و همه سروران عزیزی که برخی از آن‌ها در اینجا شرف حضور دارند و همه آحاد مردم دارم. سروران عزیز! مردم گرامی، شهید داده و شهید پرور! بسیاری از اموری که امروز در دستگاه قضایی می‌آید، می‌توانید آن‌ها را خودتان حل و فصل کنید تا به دستگاه قضایی نیاید. خیر و برکتی که در صلح و سازش است، معلوم نیست در تشکیل پرونده هم باشد.

وی ادامه داد: وقتی پرونده تشکیل می‌شود، فردی که به نفع وی حکم صادر نشده، ناراضی است و فردی که به نفعش حکم صادر شده ممکن است بگوید که کافی نبوده است؛ اما زمانی که خود مردم به خصوص در مواردی که قابل گذشت است، ببخشند و یا حتی بخشی از آن را ببخشند و کوتاه بیایند، خیر و برکتی که در آن بخشش است، تربیتی که در آن بخشش وجود دارد و عنایتی که خداوند در آن بخشش می‌کند، خیلی ارزش دارد.

معاون اول قوه قضائیه افزود: من گزارش این استان را در سال ۹۷ نگاه می‌کردم؛ فقط در سال ۹۷ از چند مورد دادخواست و نه همه آن‌ها ۴۲ هزار و ۲۷۷ فقره پرونده تشکیل شده است. این موارد عمدتا حقوقی است و طرفین آن مردم هستند و خیلی از آن‌ها مربوط به مهریه، اعسار و امثال این هاست. اگر خود مردم، دستگاه ها، ائمه جمعه و جماعت، سران طوایف و قشرهای مختلف مردم کمک کنند تا این ۴۲ هزار پرونده به دستگاه قضایی نیاید، قاضی ما برای رسیدگی به پرونده‌های اصلی که در قوه قضاییه است، فرصت، وقت و دقت بیشتری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: اگر بتوانیم توهین را ببخشیم و صرف نظر کنیم، هم برای کار دستگاه قضایی بهتر است و هم برای کار خود ما. در خصوص ضرب و جرح هم باید گفت که بالاخره بعضی افراد جوان هستند و مسلط به نفس خود نیستند. در این مورد هم باید به صلح و سازش کمک کنیم.

معاون اول قوه قضائیه عنوان کرد: خواهش من از آقای واحدی هم این است که شورای حل اختلاف فعلی را توسعه دهد و از ظرفیت حوزه، دانشگاه، نیروهای امنیتی، استانداری، فرمانداری، شورا، مساجد و بسیج برای حل اختلافات و کاهش پرونده‌ها استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خطاب به رئیس کل دادگستری استان خوزستان بیان کرد: با مشورت با همکاران، بزرگان و همه مدیران و مسئولان ترتیبی اتخاذ کنید که همه امکانات استان در خدمت این مردم قرار گیرند؛ چراکه امروز همه مردم عزیز انقلابی شهید پرور کشور مستحق خدمت هستند و همه ما باید خالصانه، خادمانه و بی منت در خدمت این مردم باشیم.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه استان خوزستان دارای اهمیت زیادی است، افزود: در این راستا باید همه مسئولان اعم از قوه مجریه، قوه قضاییه و شوراهای شهر دست به دست هم دهند و با به کارگیری امکانات و هم اندیشی بتوانند به بهترین نحو از امکانات استان خوزستان استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: استان خوزستان به دریا متصل است و از نعمت آب، نفت، نهرها و زمین برخوردار است. از سوی دیگر این استان در طول هشت سال جنگ، صدمات و مشکلاتی را به خود دید و همچنین به جهت برخی مسائل زیست محیطی رنج‌هایی را متحمل شد و همچنان نیز با آن‌ها روبروست؛ لذا باید همه ما دست به دست هم دهیم تا بی منت به این مردم خدمت کنیم.

معاون اول قوه قضائیه خطاب به دادستان و رئیس کل جدید دادگستری استان خوزستان درباره بازداشت‌های موقت، گفت: بعضی از بازداشت‌های موقت طولانی شده که البته من به این موضوع آگاه هستم که ممکن است حجت و دلیلی برای آن وجود داشته باشد. من نمی‌خواهم بگویم این بازداشت‌ها بی جهت ادامه پیدا کرده؛ اما از آقای دادستان و آقای مرادی درخواست دارم با برگزاری جلساتی به همراه معاونان خود، به دنبال برنامه ریزی برای این موضوع بوده و با اقدامی فوق العاده و زمان بندی درست، ابتکار عمل داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: در گام نخست طوری طراحی کنید که کسانی که ضرورتی برای بازداشت‌شان نیست، در بازداشت نباشند و اگر باید تا زمان محاکمه در بازداشت باشند، تلاش شود تا روند دادرسی تسریع گردد.

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: باید برای بعضی از مشکلات راه‌های میان بر پیدا کنید؛ از جمله آنکه بعضی از این پرونده‌ها را سریع‌تر تعیین تکلیف کنید تا حتی یک نفر هم در بازداشت موقت طولانی نماند.

وی تاکید کرد: نکته بعدی این است که همه زحماتی که همکاران شما از دادسرا تا دادگاه عمومی، دادگاه تجدید نظر، دادگاه بدوی کیفری، حقوقی و ... می‌کشند، در نهایت تبدیل به حکم منتهی می‌شود. حال اگر این حکم در اجرای احکام بماند، زحمات همه شما بی فایده یا کم فایده شده است؛ لذا خواهشم این است بررسی کنید که اکنون چه تعداد حکم در اجرای احکام بدوی یا کیفری دارید و چه تعداد حکم دارید که اجرایی نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه البته برخی از احکام که در ظاهر معطل بنظر می‌رسد، در واقع در حال اجراست، گفت: به عنوان مثال ممکن است در اجرای احکام مدنی پرونده‌ای تقسیط شده باشد که ممکن است تسویه آن یکی دو سال زمان ببرد که به این موضوع نیز اشکالی وارد نیست.

وی ادامه داد:، اما بعضی از پرونده‌ها وجود دارد که یا حکم آن‌ها مطلقا به اجرا در نیامده یا در مقام اجرا به ویژه در موارد حقوقی می‌توان آن را تسریع کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: درهر حال برخی افراد مدت‌ها منتظر صدور حکم می‌مانند؛ در حالی که گاهی همین حکم اجرا نمی‌شود که این اثر منفی در مردم یا همکاران دادسرا و دادگاه‌ها دارد؛ زیرا برای این حکم زحمت کشیده شده است؛ البته قصد آن را ندارم که بگویم این موضوع عمدی بوده است؛ اما حرفم این است که در این مورد برنامه ریزی و زمان بندی کنید.

معاون اول قوه قضائیه گفت: مثلا اگر تعدادی پرونده در امر کیفری مطلقا اجرا نشده، بلافاصله با مسئولان جلسه بگذارید که چرا اجرا نشده و مشکل را پیدا کنید و به دنبال رفع آن باشید و اگر نیاز بود از کسی کمک بگیرید.

در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات افشارنیا رئیس کل سابق دادگستری استان خوزستان، حجت الاسلام مرادی به عنوان رئیس کل دادگستری استان خوزستان معرفی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha