پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله العظمی سبحانی در یزد

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: حوزه‌های علمیه در کنار فقاهت، به بحث تبلیغ هم نگاه ویژه‌ای داشته باشد، چرا که به فرموده حضرت امام خمینی(ره)، وظیفه اصلی طلبه تبلیغ است و حتی لازم است برای سایر کشورهای جهان هم مبلّغ تربیت کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری «حوزه»، آیت الله العظمی جعفر سبحانی، ظهر امروز 31 مردادماه در آیین افتتاح مدرسه علمیه مدینة العلم کاظمیه و سال تحصیلی جدید حوزه علمیه استان یزد، گفتند: بالاترین وظیفه و رسالت روحانیت تبلیغ است، باید تدابیری در مدارس دیده شود که طلاب همزمان با رشد معرفتی، اخلاقی و معنوی در علوم مختلف علوم اسلامی متبحر شوند.

معظم له با اشاره به اینکه یزد دارالعباده و دارالعلم است، اظهارداشتند: حوزه علمیه یزد الگویی برای حوزه‌های سایر استان‌های کشور باشد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام صادق(ع) با بیان اینکه در تاریخ بشریت، هر کجا که ندای حق بوده، در برابر آن ندای باطل هم  وجود داشته است، تصریح کردند: زندگانی پیامبر اکرم(ص) هم که تمام عمر خود را صرف ترویج دین کردند هم با این دشمنی‌ها روبرو بود و شیاطین به مخالفت پرداختند تا ندای حق به گوش جهانیان نرسد.

آیت الله سبحانی افزودند: آنطور که قرآن کریم می‌فرماید دشمنان اسلام 10 برنامه در خاموش کردن ندای حق پیامبر داشتند که 5 برنامه آن به شخصیت پیامبر اکرم مربوط بود و 5 برنامه دیگر مربوط به اقدامات پیامبر در ترویج اسلام در جامعه بود.

معظم له با تاکید بر اینکه مشرکان در نخستین اقدام، پیامبر(ص) را ساحر و قرآن را کتاب سِحر دانستند تصریح کردند: آنها در طول مراحل دشمنی خود حتی پیامبر را مجنون معرفی کردند و به وی تهمت‌های بسیاری بستند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه برخی تهمت‌ها برای رفع نیاز به دلیل دارد بیان کردند: بهترین دلیلی که می‌توانست تمام این تهمت‌ها را نقش برآب کند، پیروزی اسلام و پیامبر(ص) برابر مشرکان در فتح مکه و سرنگونی بت‌های 360 گانه بود.

ایشان با بیان اینکه پس از فتح مکه یکی از برنامه‌هایی که دشمنان برای مبارزه با اسلام داشتند، بحث جانشینی آن حضرت بود گفتند: آنها فکر می کردند پیامبر فرزند پسری ندارد و پس از وفات ایشان، اسلام از بین می‌رود ولی این توطئه را خداوند در عید غدیر از بین برد و آنها را ناامید کرد.

حضرت آیت الله سبحانی به ساختمان حوزه علمیه مدینة العلم کاظمیه اشاره کرد و با بیان اینکه دارالعباده یزد مفاخر فوق العاده بزرگ و عظیمی دارد، افزودند: شهر یزد دارالعباده و دارالعلم است و در همین قرن اخیر، مفاخر یزد بسیار چشم‌گیر هستند که از آنها می‌توان به مولف العروة الوثقی اشاره کرد که کتاب او به پایه‌ای برای تالیف کتب بسیار دیگری در دنیای اسلام تبدیل شد.

ایشان تصریح کردند: شخصیت بعدی مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم است که اگر این حوزه را تاسیس نکرده بود، دورانی می‌آمد که هر کسی در ایران ایمان و تقوا داشت را از بین می‌بردند، اما حوزه علمیه قم از ایمان و دین مردم حفاظت و حراست کرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه از یزد مفاخر و شخصیت های صاحب نام بسیاری به جهان اسلام معرفی شده اند، خاطرنشان کردند: این استان از نظر امانت، تقوا، صحت عمل، کار و کوشش الگویی برای سایر استان‌هاست؛ حوزه علمیه این استان هم باید الگویی برای سایر استان‌ها باشد.

معظم له بیان کردند: نکته‌ای که حوزه‌های علمیه باید به آن توجه کنند این است که در کنار فقاهت، به بحث تبلیغ هم نگاه ویژه‌ای داشته باشند، چرا که به فرموده حضرت امام خمینی(ره)، وظیفه اصلی طلبه تبلیغ است و حتی لازم است برای سایر کشورهای جهان هم مبلغ تربیت کنیم.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha