جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علیرضا محمدی محمد

حوزه/ کارشناس اقتصادی و امور بانکی با اشاره به اینکه به معنای واقعی بانکداری اسلامی باید در کشور نهادینه شود، تاکید کرد: اسلام در حوزه اقتصاد حرف ها و دستورالعمل های بسیاری دارد که هنوز تازگی دارند و به جرأت می توان گفت که دستورات اقتصادی اسلام هرگز رنگ کهنگی به خود نخواهد گرفت.

علیرضا محمدی محمد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان اظهار داشت: اسلام تنها دینی است که در بخش اقتصاد دستورات بسیار و البته پیچیده ای دارد که هنوز بسیاری از آنان برای ما ناشناخته اند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در فقه اسلامی، اقتصاد بسیار مورد توجه بزرگان دین است، افزود: در دین اسلام برای نظام اقتصادی اصول بنیادی اختصاصی و بسیار قوی تعریف شده است که این امر در دیگر ادیان به هیچ وجه وجود ندارد که این خود نشان از جامعیت اسلام دارد.

محمدی محمد ادامه داد: با مطالعه دقیق متون دینی به خوبی متوجه می شویم که اسلام در حوزه اقتصاد حرف ها و دستورالعمل های بسیاری دارد که هنوز تازگی دارند و به جرأت می توان گفت که دستورات اقتصادی اسلام هرگز رنگ کهنگی به خود نخواهد گرفت.

این کارشناس امور بانکی و اقتصادی با اشاره به لزوم پیاده سازی اقتصاد اسلامی در جامعه مسلمین بیان کرد: دین اسلام، رفتار انسانی را از طریق کار فعال بر روی داده‌های مادی و اجتماعی که محیط و ابزار عمل را شکل می‌دهند، همزمان در جهت تحقق هدف عبادت خداوند سامان می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رجوع دقیق به آیات قرآن کریم درهای زیادی را بر روی ما باز می کند که یکی از آنها همین موضوع روز، یعنی «اقتصاد مقاومتی» است که اسلام قرن ها پیش این مفهوم را راه حلی کامل و جامع برای برون رفت جامعه مسلمین از مشکلات اقتصادی معرفی کرده است و از همین رو مقام معظم رهبری نیز بر اجرایی شدن این اصل مهم دین اسلام تاکیدات فراوانی داشته و دارند.

محمدی محمد با انتقاد از کسانی که اقتصاد را گم شده ادیان می دانند، گفت: نه تنها در قرآن کریم بلکه در احادیث و روایت رسول خدا (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام تاکیدات بسیاری بر نظام اقتصاد اسلامی شده است تا جایی که امام صادق (ع) درباره حتی کوچکترین مباحث اقتصادی نظریات بسیار تخصصی ارائه کرده اند که بعد از گذشت 1400 سال هنوز کارآیی خود را دارند.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه به معنای واقعی بانکداری اسلامی باید در کشور نهادینه شود، تاکید کرد: سیستم بانکداری اسلامی به دلیل رجعت به اصل دین، از سلامت و شفافیت بسیار خاصی برخوردار است، ولی با این وجود باید اذعان کرد که هنوز در پیاده کردن بانکداری اسلامی کارنامه درخشانی از خود نداریم.

محمدی محمد ادامه داد: اجرای واقعی بانکداری اسلامی ثمراث و برکات بسیار برای جامعه اسلامی به دنبال دارد، در بانکداری اسلامی اولویت بر روی معیشت مسلمین است که این نوع نگاه تنها در بانکداری اسلامی دیده می شود و در بانکداری کشورهای توسعه یافته بالعکس است.

این کارشناس امور بانکی با اشاره به اینکه بسیاری از آیات عظام نسبت به اجرای بانکداری اسلامی در سطح جامعه تاکیدات فراوانی داشته و دارند، گفت: با روی کار آمدن موسسات مالی و اعتباری و افزایش تبلیغات کاذب این موسسات، سرمایه های جامعه به سمت این مراکز سرازیر شد و همین امر باعث گردید که بسیاری از شرایط بانکداری اقتصادی سهوا یا تعمدا به دست فراموشی سپرده شوند و نگاه متولیان این گونه موسسات اعتباری و مالی تنها سود مالی بیشتر باشد و نه چیز دیگری.

وی تصریح کرد: در حالی که مراجع عظام تقلید در فتواهای خویش به صورت صریح این نوع مدیریت مالی را غیرشرعی اعلام کرده اند، باید اذعان کرد که تنها معدودی از بانکها این تذکرات را مورد توجه و عمل قرار دادند.

محمدی محمد ادامه داد: اگر می خواهیم که در بخش بانکداری و سیستم اقتصادی کشور موفق، شفاف و به دور از لابی گری و رابطه بازی حرکت کنیم باید اصول بانکداری اسلامی در سیستم اقتصادی و پولی کشور به معنای واقعی عملیاتی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha