پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عصمتی

حوزه/ امام جمعه تربت حیدریه ضمن تاکید بر ضرورت کاهش تعطیلات حوزه و درس و بحث مستمر در طول سال، گفت: باید در فقه و اصول و ادبیات کار به صورت اصولی و روشمند در حوزه های علمیه دنبال شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین عصمتی، در کمیسیون های اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد با بیان این که منبری باید اسلام شناس باشد تا اسلام را برای مردم تبیین کند، گفت: باید در فقه و اصول و ادبیات کار به صورت اصولی و روشمند در حوزه های علمیه دنبال شود.

امام جمعه تربت حیدریه با بیان این که مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خود فرمودند چنانچه متن پخته دقیقی همچون کفایه ارائه شود، در این زمینه آن را دنبال می کنیم و تعصبی بر این نداریم که حتما کفایه خوانده شود و یا اینکه چنانچه متن بهتری از اصول فقه باشد می تواند در حوزه های علمیه آن خوانده شود، تصریح کرد: بنابراین مهم آن است که طلبه محتوا را خوب بداند.

وی با بیان این که یقینا مرحوم مظفر خودشان در دوران طلبگی این کتاب را نخوانده اند، اما مهم این است که قدرت پیدا کرده اند که این کتاب را بنویسند، ادامه داد: در این زمینه امروز کتب جامعی همچون کفایه آخوند خراسانی نیز وجود دارد که بدین صورت هم ایجاز در آن رعایت شده و هم مطالب فراوانی در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند.

حجت الاسلام والمسلمین عصمتی با بیان این که آن کتاب باید این اثر را داشته باشد که طلاب اصولی بار آمده و از آن بتوانند استفاده کنند، خاطر نشان کرد: یکی از بحث های سخت اصول که تفهیم آن چندان ساده نیست، اقسام وضع است.

وی با بیان این که وضع به معنای ایجاد رابطه بین لفظ و معناست که این اصطلاح در موقعیت های مختلف کاربرد دارد، عنوان کرد: اصطلاح دیگری نیز در اقسام وضع کاربرد دارد که در جای دیگر از اصول نیامده و آن این است که وضع را به معنای قرار دادن لفظ در معنا دانسته اند و عملیات وضعی دو مرحله دارد که یکی تصور و دیگری ایجاد رابطه بین لفظ و معناست.

امام جمعه تربت حیدریه با بیان این که تنها در باب اقسام وضع، مرحله تصور را وضع و مرحله ایجاد رابطه را موضوع له نامیده اند، بیان کرد: من فکر میکنم این حرف در کتاب اصول فقه به آن اشاره شده است؛ پس بنابراین این عملیات وضعی، مرحله اول آن یعنی تصور را وضع نامیده و عملیات مرحله دوم یعنی ایجاد رابطه بین لفظ و معنا را موضوع له دانسته اند.

حجت الاسلام والمسلمین عصمتی با بیان این که گاهی اصول را به شکلی می خوانیم که وقتی به فقه وارد می شویم گویی به فقه هیچ ارتباطی ندارد، عنوان کرد: اینکه حوزه علمیه خراسان بر کارهای کارگاهی تاکید دارند در همین راستاست تا در زمینه مسائل مختلف تبادل نظر شده و اینطور نباشد که صرفا به یک مساله و روایت خاص پرداخته شود.

وی در پاسخ به سؤال یکی از حضار در خصوص تعطیلات، ضمن اشاره به تعطیلات فراوان حوزه های علمیه بیان کرد: تعطیلات حوزه زیاد است و از سوی دیگر تراکم درس ها نیز بالاست که برخی طلاب به دنبال آن هستند تا صرفا از درس نمره بیاورند، در صورتی که همچون بزرگان و شخصیت های حوزه باید همه سال مشغول درس و بحث بود و این طور نباشد که درس تعطیل شود. 

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha