جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دلار افت کرد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایران بنیاد آمریکایی را تحریم کرد

وزارت امور خارجه اعلام کرد که بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) و مدیر آن را در فهرست تحریمی قرار داده است. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و مدیر آن را در فهرست تحریمی جمهوری اسلامی ایران قرار داد.در بیانیه وزارت امور خارجه که شنبه‌شب به وقت تهران صادر شده، آمده است:بسم الله الرحمن الرحیم

۱- با عنایت به اینکه تروریسم اقتصادی (یا به اصطلاح تحریم‌های اقتصادی) یکجانبه و غیرقانونی اِعمال شده توسط رژیم حاکم بر ایالات متحده آمریکا، که با هدف تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران و یا تأثیرگذاری بر خط مشی، تصمیمات و اقدامات دولت ایران و فراتر از آن، خدشه به امنیت ملی و عمومی و ضربه زدن به استقلال، تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی ایران طراحی و اعمال شده اند، در بسیاری موارد به لحاظ عینی و عملی موجد نتایجی از قبیل: به مخاطره انداختن جان، تندرستی و آزادی مردم از جمله آزادی در انجام فعالیت‌های مشروع تجاری داخلی و خارجی، خرابکاری در اموال و تأسیسات عمومی، ایراد خسارت شدید به محیط زیست، به مخاطره افکندن ایمنی هوانوردی، به خطر انداختن ایمنی کشتیرانی و مانند آن به شکلی فراگیر و وخیم شده‌اند و به آستانه جنگ و تروریسم اقتصادی تمام عیار علیه مردم ایران رسیده‌اند؛۲) و با عنایت به اینکه موسسه آمریکایی با نام متقلبانه «بنیاد دفاع از دمکراسی ها» - و به ویژه مارک دوبوویتس مدیر این بنیاد - آگاهانه و عامدانه از طریق اقداماتی از قبیل: تولید و انتشار دروغ، تشویق، مشورت، لابیگری و کارزار تبلیغاتی منفی به نحوی موثر در طراحی، اعمال و تشدید اثرات تروریسم اقتصادی علیه کشورمان مشارکت داشته و دارند؛ و به شکلی جدی و فعال در جهت آسیب وارد کردن به امنیت و منافع حیاتی مردم ایران تلاش کرده و می‌کنند، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در اجرای تکالیف مقرر در تبصره یک ماده ۴ و تبصره یک ماده ۵ از «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» مصوب ۱۳۹۶/۵/۲۲، به دنبال هماهنگی‌های صورت گرفته با مراجع ذیربط، بدینوسیله این بنیاد و "مارک دوبوویتس" مدیر آن را در فهرست تحریمی موضوع قانون مذکور قرار می‌دهد و لذا نامبردگان مشمول آثار قانونی مواد ۶ تا ۸ قانون موصوف خواهند بود.بدیهی است این امر، خدشه‌ای به هرگونه اقدامات قانونی دیگر که از سوی سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی، قضایی یا امنیتی برای مقابله، تعقیب یا مجازات اشخاص مشروحه فوق، و نیز سایر همکاران یا همدستان ایرانی و غیرایرانی ایشان به سبب اقدامات و اعمال آن‌ها علیه امنیت ملی و منافع دولت و مردم ایران اتخاذ شود، وارد نمی‌آورد.

خرده فروشی، دلار را از سقوط نجات داد

پس از انتشار داده‌های فراتر از انتظار فروش خرده‌فروشی‌های آمریکا که وحشت بازارها از رکود اقتصادی را کاهش داد، دلار که در حال سقوط بود تقویت شد و روز جمعه هم به روند صعودی خود افزود.  پس از انتشار داده‌های فراتر از انتظار فروش خرده‌فروشی‌های آمریکا که وحشت بازارها از پیشروی آمریکا به سوی رکود اقتصادی را کاهش داد، دلار که در حال سقوط بود تقویت شد و روز جمعه هم به روند صعودی خود افزود.  پس از معکوس شدن موقت منحنی سود اوراق آمریکا، برای اولین بار پس از ۲۰۰۹ و معکوس ماندن آن در روز پنج‌شنبه، وحشت از رکود اقتصادی باعث شد تا سرمایه‌گذاران به سوی سرمایه‌های امن مانند ین ژاپن پناه ببرند. اما با انتشار داده‌های خرده‌فروشان آمریکایی که نشان فروش آنها در ماه جولای، علی‌رغم انتظارات با افزایش روبرو شده است، روند رشد دلار آغاز شد.به این ترتیب نرخ برابری دلار در برابر ین ژاپن با ۰.۲۵ درصد رشد به ۱۰۶.۳۷ واحد رسید. نرخ برابری دلار در برابر یوآن چین هم تقویت شد و با ۰.۱۱ درصد رشد به ۷.۰۴۰۶ رسید.یورو در برابر دلار ۰.۲۵ درصد پایین آمد تا نرخ برابری آنها به ۱.۱۰۷۸ برسد. پوند انگلیس اما ۰.۵۵ درصد در برابر دلار تقویت شد و به ۱.۲۱۵۲ واحد رسید.

ترامپ برای نجات بورس آمریکا دست به گوشی شد

رییس جمهور آمریکا با مدیران ارشد بانکی آمریکا در خصوص وضعیت بورس این کشور تلفنی گفتگو کرد.منابع آگاه اطلاع داده اند که پس از ریزش سنگین بورس آمریکا در روز چهارشنبه هفته گذشته، دونالد ترامپ با برخی از مدیران ارشد بانک‌های بزرگ این کشور گفتگو کرده است.به گفته یکی از این افراد، رییس‌جمهور آمریکا گفتگویی با برایان موینیهان، رئیس "بانک آف امریکا"، میشائل کربات، رییس بانک "سیتی گروپ" و جیمی دیمون، رییس بانک "جی پی مورگان" داشته است.پیش از این گفتگو نیز این مدیران بانکی در دیدار با استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا راهکارهای خود در خصوص مقابله موثر با پولشویی را ارائه داده اند. روز چهارشنبه بورس آمریکا بدترین روز خود از سال ۲۰۰۷ تاکنون را سپری کرد.با این حال به منظور می رسد که اقدامات دولت برای تغییر وضعیت، دستکم در کوتاه مدت موثر بوده و شاخص‌های بورس وال استریت در معاملات روز جمعه افزایشی بودند. نماد هر سه بانک بزرگ آمریکا که ترامپ با روسای آنها صحبت کرد در آخرین روز از معاملات هفتگی بورس وال استریت دستکم دو درصد افزایش یافت؛ نماد بانک اف آمریکا ۲.۹۷ درصد، سیتی گروپ ۳.۵۲ درصد و جی پی مورگان ۲.۴ درصد بیشتر از روز قبل خود بسته شدند.هنوز نه سخنگوی کاخ سفید و نه سخنگویان این سه بانک بزرگ آمریکایی حاضر به اظهار نظر در خصوص محتوای مکالمات ترامپ با مدیران عامل این بانک‌ها نشده اند. ترامپ همچنین سعی کرد تا به معامله‌گران در خصوص تحت کنترل بودن اوضاع جنگ تجاری اطمینان خاطر دهد.وی گفت: فکر می کنم یک دوره طولانی موفقیت و ثروت خواهیم داشت. کشورهای دیگر دارند خیلی بد کار می کنند، همانطور که می دانید چین خیلی خیلی ضعیف عمل کرده است. تعرفه‌ها واقعا چین را به زحمت انداخته اند.

ترامپ بازهم به فدرال‌رزرو تاخت

پس از این که جرومی پاول، رییس فدرال‌رزرو، ریسک‌های تهدیدکننده اقتصاد آمریکا را به جنگ تجاری با چین مرتبط دانست، ترامپ به شدت عصبانی شد و گفت: گویی فردی که او با دست خود برای ریاست بانک مرکزی آمریکا انتخاب کرده ام، دشمنی بزرگ‌تر از شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین، برای آمریکا است. ترامپ گفت: مثل همیشه فدرال‌رزرو هیچ کاری انجام نداده و خیلی جالب است که آنها می‌توانند بدون اینکه بدانند یا بپرسند من در حال انجام چه کاری هستم، هر سخنی که می‌خواهند به زبان بیاورند. ترامپ در توییتر خود نوشت: ما یک دلار خیلی گران و یک فدرال‌رزرو خیلی ضعیف داریم. من در  مورد هر دوی اینها هوشمندانه عمل خواهم کرد و آمریکا عالی خواهد شد. ترامپ ادامه داد: تنها سوال من این است که چه کسی بزرگترین دشمن ما است؟ جرومی پاول یا شی جین‌پینگ؟ جرومی پاول، رییس فدرال‌رزرو در سخنرانی روز جمعه خود در اجلاس جکسون هول، گفته بود که اقتصاد آمریکا با ریسک‌های بزرگی از سوی جنگ تجاری کاخ سفید با چین، تهدید می‌شود.

مرغ کمی آرام گرفت

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۶۰۰ تا ۹ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است. وی با اشاره به اینکه قیمت کنونی مرغ زنده نسبت به اواخر هفته گذشته ۳۰۰ تومان و مرغ گرم ۵۰۰ تومان کاهش یافته است، افزود: با توجه به کاهش تنش‌های گرمایی و وزن گیری بهتر لاشه و افزایش تولید نسبت به ۲ هفته اخیر،قیمت مرغ در بازار سیر نزولی داشته است. حجت قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به آنکه میزان جوجه ریزی صورت گرفته در واحدهای مرغداری جوابگوی نیاز بازار است، از این رو پیش بینی می‌شود که تا پایان شهریور قیمت مرغ زنده در دامنه ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان در نوسان باشد. این مقام مسئول درباره تاثیر بازار محرم بر قیمت مرغ افزود: با آغاز ایام محرم، تقاضا هئیت‌های مذهبی و تکایا برای خرید مرغ افزایش می‌یابد که با وجود تعطیلی مراسم عروسی و مهمانی ها، قیمت مرغ نوسان چندانی ندارد.

سهام آسیایی در روز طلایی سهام اروپایی درجا زد

سهام اروپایی در حالی رشد کرد که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار صورتجلسه اجلاس فدرال‌رزرو هستند تا سرنخی در مورد سیاست‌گذاری پولی آینده این بانک به دست آورند.سهام اروپایی در حالی رشد کرد که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار صورتجلسه اجلاس فدرال‌رزرو هستند تا سرنخی در مورد سیاست‌گذاری پولی آینده این بانک به دست آورند. سهام آسیایی اما به دنبال سقوط دیشب وال‌استریت درجا زدند.شاخص پن یوروپین استاکس۶۰۰ در آغاز معاملات ۰.۴ درصد رشد کرد. داکس آلمان ۰.۶۸ درصد رشد کرد، کاک فرانسه ۱.۰۴ درصد جهش کرد و فوتسی انگلیس ۰.۷۵ درصد بالا آمد.گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، پس از ۳ روز رشد، نه منفی شد و نه رشد کرد.  نیکی ژاپن ۰.۲۸ درصد افت کرد، اما بازارهای چین با رشدی جزئی روبرو شدند. کامپوزیت شانگهای ۰.۰۱ درصد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۱۵ درصد بالا آمدند.  ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۹۴ درصد سقوط کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۲۲ درصد رشد کرد. اجلاس کمیته بازار آزاد فدرال در حالی در مرکز توجهات قرار دارد که سرمایه‌گذاران انتظار دارند اطلاعاتی در مورد چشم‌انداز کاهش نرخ بهره در آینده به دست آورند. صورتجلسه‌های اجلاس قرار است منتشر شوند. در بازار ارز، دلار اندکی در برابر ین ژاپن تقویت شد و به نرخ برابری ۱۰۶.۴۸ رسید.

موز در روز آرام مرغ پرواز کرد

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از افزایش قیمت موز به کیلویی ١٧ هزارتومان در مراکز خرده فروشی خبر داد و گفت:این افزایش قیمت مقطعی است.اسدالله کارگر از افزایش قیمت موز به کیلویی ١٧ هزارتومان در مراکز خرده فروشی سطح شهر خبر داد و با بیان اینکه معمولا قیمت میوه تا قبل از آغاز ماه محرم با افزایش همراه است،گفت: قیمت شلیل و خیار نیز در هرکیلوگرم حدود ١٥ درصد افزایش داشته است.رئیس اتحادیه میوه و سبزی با بیان اینکه قیمت موز در میدان مرکزی میوه و تره بار کیلویی ١٤ هزارتومان است، افزود: مغازه داران باید با اعمال ٣٥ درصد سود این میوه را بفروش برسانند که چون رقم بالایی می شود اعضای ما از این سود صرفه نظر کرده و موز را کیلویی ١٧ هزارتومان عرضه می کنند.کارگر گفت: بازگشت حجاج و برگزاری فشرده مراسم عروسی قبل از ماه محرم منجر به افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت شده است.به گفته وی این افزایش نرخ ها مقطعی است و با آغاز محرم مجددا شاهد افت قیمت ها خواهیم بود و حتی در ایام محرم این میوه ها زیر قیمت واقعی عرضه می شوند چون تقاضا به شدت کاهش می یابد.کارگر افزود: هم اکنون قیمت خیار گلخانه کیلویی ٢ تا ٤ هزارتومان، خیار رسمی ١٥٠٠ تا ٣٥٠٠ تومان، شلیل شبرنگ ٦ تا ١٠ هزارتومان، شلیل شبرنگ سیبی ٦ تا ١١ هزارتومان و شلیل انجیری ٤ تا ٨ هزارتومان است و این محصولات با ٣٥ درصد سود در مغازه های سطح شهر عرضه می شوند.

جنگ تجاری بازار نفت را شعله ور کرد

قیمت نفت آمریکا در پایان معاملات پس از این که چین برای اولین بار اعلام کرد به واردات نفت آمریکا تعرفه وضع می‌کند، حدود ۴ درصد سقوط کرد.پس از این که چین برای اولین بار اعلام کرد به واردات نفت آمریکا تعرفه وضع می‌کند، قیمت‌های نفت حدود ۴ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح ۲ هفته‌ای خود رسید. با تشدید جنگ تجاری نگرانی‌ها از کند شدن اقتصاد جهان و کاهش تقاضای نفت بیشتر شده است.چین تعرفه‌های واردات کالاهای آمریکایی را ۵ درصد افزایش داد که اجرای آن از اول سپتامبر خواهد بود. پس از آن ترامپ تعرفه‌های کالاهای چینی را ۵ درصد افزایش داد که از اول اکتبر اجرا خواهد شد.چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان، واردات نفت از آمریکا را به شدت کاهش داده است و با تعرفه‌های جدید احتمالا این واردات به کلی متوقف خواهند شد.قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، ۳.۸ درصد سقوط کرد و به ۵۳.۲۴ دلار رسید. این پایین‌ترین قیمت آن از ۹ آگوست تا کنون است. این شاخص نفتی در ادامه دوباره رشد کرد و در قیمت ۵۴.۱۷ دلار بسته شد.قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۵۰ سنت یا ۰.۸ درصد افت کرد و به ۵۹.۴۰ دلار رسید.

نقتکش انگلیسی دست به دامن پوتین شد

در حالی که روند قضایی پرونده نفتکش «استنا ایمپرو» در ایران در حال پیگیری است، «اریک هانل» شرکت مالک این نفتکش انگلیسی خبر داده که نامه‌ای به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نوشته و از آنها برای آزادی این کشتی کمک خواسته است.سه روز بعد از آنکه رسانه‌ها خبر دادند مدیر «استنا بالک» مالک نفتکش انگلیسی توقیف شده «استنا ایمپرو» با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در سفرش به سوئد دیدار کرد، مالک این نفتکش روز شنبه از نامه‌نگاری خود با رئیس‌جمهور روسیه درباره این نفتکش خبر داد.به نوشته پایگاه «بی‌ان‌ان بلومبرگ»، اریک هانل مدیر عامل شرکت استنا بالک در مصاحبه با روزنامه سوئدی «داپنس اینداستری» (Dagens industry)  ضمن خبر دادن  درباره ارسال نامه به رئیس‌جمهور روسیه برای آزاد شدن نفتکش استنا ایمپرو از برخی گزارش‌ها درباره احتمال آزادی آن سخن گفته است.هانل در این مصاحبه درباره برخی گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه ظرف چند روز آینده استنا ایمپرو آزاد می‌شود، «به صورت محتاطانه ابراز خوشبینی» کرده اما گفته که با شرکت متبوعش مستقیما در جریان هیچ خبری در این باره قرار نگرفته است.مالک نفتکش توقیف شده استنا ایمپرو همچنین در این مصاحبه از نامه نگاری خودش به «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند درباره این نفتکش خبر داده است.به گفته مدیر استنا بالک، رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر هند جوابی به این نامه‌نگاری‌ها نداده‌اند.این اظهارات در حالی مطرح شده که شرکت او چهارشنبه ۳۰ مردادماه بیانیه‌ای درباره دیدار اریک هانل در استکهلم با محمد جواد ظریف نوشته که در این دیدار درباره آزادی نفتکش استنا ایمپرو و خدمه رایزنی شده است.طبق اعلام روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۲۸ تیرماه یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام استنا ایمپرو هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.بعد از توقیف این نفتکش انگلیسی، روند قضایی پیگیری تخلفات و نقض قوانین بین‌المللی دریایی استنا ایمپرو در ایران آغاز شده و این پرونده در حال پیگیری است.از مجموع ۲۳ خدمه نفتکش استنا ایمپرو، ۱۸ نفر از آنها هندی، سه نفر روس، یک تن لتونیایی و یک تن دیگر فیلیپینی هستند.پیش از این، سفارت مسکو در تهران از دیدار دیپلمات‌های روس با خدمه روس این نفتکش خبر داد و وزیر خارجه هند بر «تماس دائمی» دهلی نو  با تهران درباره خدمه هندی آن خبر داده بودند

«پارسه» جایگزین ریال شد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور لایحه «حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پول ملی» را با قید یک فوریت برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.با اجرای طرح اصلاح نظام پولی در قالب حذف چهار صفر از پول ملی و بازنگری در اقطاع اسکناس و سکه، نقش این ابزار در نظام­‌های پرداخت کشور، می‌یابد. در این راستا، حسن روحانی، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را که در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیئت وزیران به پیشنهاد بانک مرکزی به تصویب رسید، برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد.براساس این لایحه واحد پول ایران به تومان تغییر می یابد و هر تومان برابر ۱۰۰۰۰ ریال جاری و معادل یکصد ریال پارسه است.برابری پول­‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و عنداللزوم تعهدات کشور در مقابل صندوق بین­‌المللی پول، محاسبه و تعیین می­‌شود.دوره گردش موازی و اعتبار همزمان "تومان" و "ریال" که در این قانون "دوره­‌گذار" نامیده می‌­شود، حداکثر دو سال خواهد بود. طریقه جمع‌­آوری و شرایط خروج اسکناس­‌ها و سکه‌­های ریال از جریان، بر طبق قانون پولی و بانکی کشور حسب مورد، تعیین یا اجرا می­‌شود.پس از پایان دوره­‌گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

ایران با اصلاحات ارزی به جنگ ترامپ رفت

ایران طی ماه‌های گذشته توانسته است با اجرای برخی سیاست‌های ارزی ارزش ریال را 30 درصد نسبت به اوایل سال 2019 افزایش دهد و از 156000 ریال در برابر دلار به 118000 ریال در برابر دلار برساند.تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حال اثر گذاری منفی بر اقتصاد این کشور است.این تحریم‌ها سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی در ایران را متوقف کرده و تولید نفت این کشور را نیز به پایین‌ترین میزان در 30 سال گذشته رسانده است و باعث شده که دسترسی دولت ایران به منابع ارزی خارجی سخت‌تر شود.تورم به 50 درصد رسیده و این کشور در حال تجربه کردن کمبود برخی مواد غذایی و اقلام پزشکی است.با این حال اما ایران به جای تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا برای تغییر سیاست خارجی خود و عقب نشینی از حضور منطقه‌ای به سمت حفاظت از خود و مقاومت در برابر خواسته‌های آمریکا روی آورده است و از مذاکرات مجدد که هدف آمریکا خروج از برجام بود نیز خبری نیست.ایران برای بهبود شرایط خود به سمت اصلاحات ارزی روی آورده است.

آمریکا به وقوع رکود اقتصادی نزدیک تر شد

۷۴ درصد فعالان تجاری آمریکا معتقدند تا سال ۲۰۲۱ اقتصاد آمریکا با ادامه وضع فعلی وارد رکود می شود.به نقل از اسوشیتد پرس، انجمن ملی تجارت و اقتصاد آمریکا در نظرسنجی از فعالان خود اعلام کرد که ۷۴ درصد اعضای آن معتقدند که بزرگ ترین اقتصاد دنیا در سال آینده یا سال ۲۰۲۱ وارد رکود خواهد شد. تقریبا تمامی شرکت کنندگان گفته اند با دیدگاه های دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا در خصوص استحکام بالای چشم انداز اقتصاد این کشور موافق نیستند و ۳۴ نیز معتقد بوده اند که رشد اقتصادی در سه ماهه بعدی کمتر از رشد سه ماهه دوم سال خواهد بود.از ماه گذشته تاکنون میزان اطمینان مصرف کنندگان آمریکایی ۶.۴ درصد کاهش پیدا کرده است. ترامپ که قبلا گفته بود اقتصاد آمریکا می‌تواند در صورت کاهش نرخ بهره با سرعت موشک حرکت کند تلاش دارد تا به مردم آمریکا اطمینان دهد همه چیز تحت کنترل است. وی حساب بسیار ویژهای بر روی اقتصاد برای انتخاب مجدد خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا باز کرده است.ترامپ چند روز پیش مجددا تلاش کرد تا تقصیر کاهش رشد اقتصادی این کشور را به گردن سیاست گذاری‌های بانک مرکزی آمریکا بیاندازد و خواهان کاهش یک درصدی نرخ بهره توسط این بانک برای تقویت رشد اقتصادی شد. به دلیل تشدید جنگ تجاری با چین که بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا محسوب می‌شود، بسیاری از فعالان تجاری و بازرگانی آمریکایی تحت فشار زیادی قرار گرفته‌اند و هزینه های تولید آن‌ها به دلیل افزایش قیمت مواد وارداتی چینی افزایش پیدا کرده است.این نظرسنجی با مشارکت ۲۲۶ اقتصاد دان و فعال تجاری انجام شده است. علاوه بر جنگ تجاری، مساله افزایش بدهی‌ها و کسری بودجه دولت در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ است. پیش تر مایک پنس، معاون اول ترامپ در واکنش به ادعای برخی رسانه‌ها از وضعیت اقتصاد آمریکا، این رفتار را غیرمسئولانه خواند و افزود که بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در موقعیت مستحکمی قرار دارد. پنس که در باشگاه اقتصادی شهر دیترویت حضور یافته بود، افزود: دولت ترامپ به اقتصاد وضعیت نیرومندی بخشیده است و برخلاف ادعاهای برخی رسانه‌ها، چشم‌انداز اقتصاد آمریکا خوب باقی مانده است.

الجزیره پیشنهاد فرانسه به ترامپ را لو داد

شبکه الجزیره به نقل از کاخ الیزه مدعی شد که رئیس‌جمهور فرانسه به همتای آمریکایی خود پیشنهاد داده که در ازای عدم غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، واشنگتن اجازه صادرات محدود نفت را به ایران بدهد.دفتر ریاست جمهوری فرانسه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود تاکید کرده که به دنبال تقابل نظامی با ایران نیست.در بیانیه کاخ الیزه آمده است که ترامپ طی گفت‌وگوهای خود با ماکرون در حاشیه اجلاس «گروه ۷» در شهر «بیاریتز» فرانسه، با بیان اینکه تمایلی به شروع جنگ با ایران ندارد اما تصریح کرد که خواستار توافق جدیدی با ایران [در موضوعات هسته‌ای و منطقه‌ای] است.همزمان وبگاه شبکه «الجزیره» به نقل از الیزه مدعی شده است که ماکرون نیز در این دیدار به ترامپ پیشنهاد داده که برای کاهش تنش‌ها، واشنگتن به تهران اجازه دهد که صادرات نفت خود را به صورت محدود و برای مدت زمان معینی ادامه دهد اما به شرط اینکه ایران نیز دست از غنی‌سازی اورانیوم [بیش از سقف تعیین‌شده در برجام] بردارد.پیش از این نیز یک دیپلمات فرانسوی به‌صورت غیررسمی گفته بود که ماکرون چنین پیشنهادی را به ترامپ داده است. دفتر ریاست جمهوری فرانسه پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود ماکرون و ترامپ در موضوع توافق هسته‌ای ایران و تنش‌های منطقه‌ای اختلافاتی دارند.  نشست گروه 7، از امروز در  بیاریتز فرانسه آغاز شده و سران کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن در آن حضور دارند. این گروه تا سال 2014 با نام گروه 8 شناخته می‌شد و روسیه هم عضو آن بود اما با ضمیمه شدن شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، روس‌ها از این گروه کنار گذاشته شدند.دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور آمریکا یک روز پس از دیدار ماکرون با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاریس انجام می‌شود. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران مباحثات خود با رئیس‌جمهور فرانسه را خوب و سازنده توصیف کرده بود.

بورس هفته را با رکورد شکنی آغاز کرد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات با افزایش 3 هزار و 858 واحدی به رکورد 269 هزار و 986 واحد رسید.شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات با افزایش 3 هزار و 858 واحد رکورد شکنی کرده و به رقم بی‌نظیر 269 هزار و 986 واحد رسید.شاخص کل با معیار هم وزن هزار و 765 واحد رشد کرده و به رقم 73 هزار و 890 واحد رسید.ارزش روز بازار به بیش از 991 هزار میلیارد تومان رسید.به گفته کارشناسان از دلایل مهم افزایش شاخص بورس اوراق بهادار تهران افزایش ارزش ریالی شرکت‌های حاضر در بورس ناشی از صادرات کالاها و خدمات شرکت‌های بورسی است که آن نیز برگرفته از افزایش نرخ دلار در بازار و در نتیجه افزایش درآمد ریالی این شرکت‌ها است.همچنین رکود حاکم بر بازارهای موازی مانند طلا، مسکن و حتی ارز باعث توجه سرمایه‌گذاران به بورس اوراق بهادار شده است.از طرف دیگر تقسیم سود مجامع سالیانه شرکت‌های بورسی باعث رغبت بیشتر معامله‌گران به خرید اوراق بهادار در بورس شده است.معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از 5 میلیارد ورقه بهادار سهام و حق تقدم در قالب 407 هزار نوبت معامله و به ارزش 1409 میلیارد تومان داد و ستد کردند. شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 1042 واحد تقویت شده و به رقم 72 هزار و937 واحد رسید.شاخص قیمت با معیار هم وزن 1183 واحد افزایش یافته و به رقم 49 هزار و522 واحد رسید.شاخص آزاد شناور با رشد 4 هزار و 116 واحد به رقم 307 هزار و 880 واحد رسید.شاخص بازار اول در بورس با افزایش 2هزار و 637 واحد به رقم 196 هزار و 5 واحد رسید.شاخص بازار دوم با افزایش 8 هزار و 589 واحد به رقم 549 هزار و 995 واحد رسید.در فرابورس ایران نیز شاخص کل در پایان معاملات 10 واحد تقویت شده و به رقم 3 هزار و 589 واحد رسید.ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 199 هزار میلیارد تومان رسید.معامله‌گران فرا بورس اوراق بهادار بیش از 1.6 میلیارد سهام و حق تقدم در قالب 253 هزار نوبت معامله و به ارزش 923 میلیارد تومان دادو ستد کردند.

چهارمین هفته افزایشی طلا رقم خورد

قیمت طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی 28.90 دلار افزایش یافت و این فلز گران‌بها 1526.96 دلار در هر اونس فروخته شد.از آنجایی‌که سرمایه گذاران سخنرانی جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو را تمایل به سیاست‌های پولی ملایم معنا کردند و همچنین آخرین اظهارات ترامپ تنش‌های تجاری با چین را بدتر کرد، قیمت طلا در معاملات روز جمعه 2 درصد افزایش یافت.هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 28.90 دلار افزایش 1526.96 دلار فروخته شد و قیمت به بالاترین رقم از 13 آگوست رسید. قیمت طلا در آن تاریخ تا 1534.31 دلار یعنی بالاترین رقم 6 سال گذشته رسیده بود.باب هابرکورن، استراتژیست ارشد بازار گفت: «حقیقت این است که پاول گفت فدرال رزرو اقدامی مناسب برای حفظ توسعه اقتصادی انجام خواهد داد که کاملا برای طلا افزایشی بود. دو ابزار اولیه سیاست‌های انقباضی و کاهش نرخ بهره است که هر دو سبب می‌شود طلا افزایش یابد.» پاول گفت: «اقتصاد آمریکا در جایگاه مطلوب است و فدرال رزرو اقدام مناسبی انجام خواهد داد تا توسعه اقتصادی کنونی را در مسیر خود نگاه دارد.» با این حال، وی فهرستی از ریسک‌های اقتصادی و ژئوپلتیکی که فدرال رزرو رصد می‌کند، ارائه داد و خاطرنشان کرد که با جنگ تجاری ارتباط دارد.طلا نزدیک به 8 درصد در ماه جاری و حدود 19 درصد از ابتدای سال افزایش قیمت داشته و چهارمین هفته افزایشی را ثبت کرده است.

مشترکان اینترنت سیار از ۶۲ میلیون گذشت

تعداد مشترکان اینترنت سیار که از نسل‌های ۳ و ۴ اینترنتی استفاده می‌کنند، تا پایان بهار امسال به بیش از ۶۲ میلیون رسید و ضریب نفوذ ارتباطات سیار را به ۷۴.۸۳ درصد رساند.با گسترش ارتباطات سیار، تمایل افراد به استفاده از اینترنت گوشی‌هایشان که از اینترنت نسل ۳ و ۴ بهره می‌برد و حتی ممکن است از اینترنت ثابت شامل وای‌فای و انواع DSL هم سرعت بهتری داشته باشد، افزایش یافته است.مطابق آخرین آمار منتشره توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا پایان سه ماهه ابتدایی سال جاری، تعداد مشترکان اینترنت سیار ۶۲ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۷۶۹ نفر بود که این عدد، ضریب نفوذ ارتباطات ثابت را به ۷۴.۸۳ درصد می‌رساند.این آمار نشان می‌دهد تعداد مشترکان همراه اول، ۳۰ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۵۱۲ نفر است و تعداد شهرهای تحت پوشش نسل سوم ۱۲۴۷ و شهرهای تحت پوشش نسل چهارم، ۱۲۴۶ شهر است. تعداد مشترکان ایرانسل، ۲۷ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۹۰۳ نفر است و تعداد شهرهای تحت پوشش نسل سوم ۱۱۸۴ و شهرهای تحت پوشش نسل چهارم، ۱۱۱۹ شهر است.تعداد مشترکان رایتل، چهار میلیون و ۱۲۵ هزار و ۳۵۴ نفر است و تعداد شهرهای تحت پوشش نسل سوم ۴۸۴ و شهرهای تحت پوشش نسل چهارم، ۳۷ شهر است.

برق‌آبی‌ها به داد رسیدند

برای تابستان امسال که ۸۰۰۰ مگاوات کمبود برق پیش‌بینی می‌شد، کم‌تر کسی گمان می‌کرد بار تامین برق کشور را نیروگاه‌های برق آبی‌ به دوش بکشند و از خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده جلوگیری کنند.از مردادماه سال گذشته که برنامه‌ریزی‌ها برای تامین برق تابستان سال ۱۳۹۸ آغاز شد، اساس بر این گذاشته شد که شرایط آبی سال ۱۳۹۸-۱۳۹۷ همچون سال ۱۳۹۷-۱۳۹۶ باشد؛ یعنی حدود ۴۰۰۰ مگاوات کمبود تولید نیروگاه‌های برق آبی در تابستان ۱۳۹۸ داشته باشیم. در واقع سال گذشته حدود ۸۰۰۰ مگاوات کمبود تولید برای تابستان ۹۸ پیش‌بینی شده بود و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، مقرر شده بود تا ۵۰۰۰ مگاوات از این کمبود با افزایش واحدهای تولیدی و به مدار آمدن نیروگاه‌های جدید و ۳۰۰۰ مگاوات باقی‌مانده نیز با اجرای ۱۱ برنامه مدیریت مصرف در سراسر کشور عملیاتی شود تا پیک تابستان ۹۸  با خاموشی صفر به پایان برسد.بنابراین برای تابستان ۱۳۹۸ حدود ۸۰۰۰ مگاوات کمبود تولید پیش‌بینی شده بود و از سوی دیگر هدف‌گذاری شده بود که ۵۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود که تنها حدود ۳۸۰۰ مگاوات وارد مدار شد.اما آنچه که از وقوع دوباره خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در تابستان سال جاری جلوگیری کرد، بارش‌های ابتدای سال بود که موجب شد حدود ۴۰۰۰ مگاوات کمبود ناشی از کم‌بارشی و در نتیجه کمبود تولید برق در سدهای مخزنی که عمدتاً در خوزستان قرار دارند، برطرف شود. امسال برای اولین بار بیش از ۴۰ تالاب عمده کشور حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری و مخازن آب شرب کشور به شکل بی‌سابقه‌ای از منابع آب شیرین برخوردار شد؛ زیر سایه همین اتفاق دولت توانست طرح‌های آبی را سرعت دهد.بارش‌ها نه تنها به نیروگاه‌های برق آبی جان بخشیدند بلکه در یک سال گذشته ۱۱ سد بزرگ کشور به بهره‌برداری رسید، بیش از یک میلیون مشترک آب شهری در این بازه زمانی اضافه شد و شش تصفیه‌خانه بزرگ آب و ۳۱ تصفیه خانه فاضلاب وارد مدار بهره‌برداری شد.

آمار سیم‌کارتهای مسدوده شده اعلام شد

آمار منتشره توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاکی است تاکنون ۱۳۴ هزار و ۱۴۵ خط شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی قطع شده است.برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، راه‌های مختلفی از جمله استفاده از سامانه #۸۰۰* که برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که از طریق سامانه‌های ارسال پیام کوتاه و با سرشماره‌های مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شد، ایجاد شد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند، راه‌اندازی کرد.مسدود کردن خطوط شخصی پس از این‌که کسب‌وکارها با مسدود شدن سرشماره‌های پیامکی، به ارسال پیامک تبلیغاتی با خطوط شخصی اقدام کردند، اتفاق افتاد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصمیم گرفت سامانه ۱۹۵ را برای مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، راه‌اندازی کند.از سوی دیگر، مسدود کردن سرشماره‌های شخصی بدون شکایت از طرف کاربران، از طریق شناسایی رفتار سیم‌کارت‌هایی که تنها به ارسال پیامک‌های انبوه اقدام می‌کردند و استفاده‌های دیگری از جمله تماس و پیامک نداشتند هم راه دیگری برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های مزاحم با شماره‌های شخصی بود. بر این اساس، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از زمان مسدود کردن پیامک‌های مزاحم، تعداد خطوط شخصی قطع‌شده به دلیل مزاحمت پیامکی را اعلام کرده است.بدین ترتیب، مطابق آمار منتشر شده در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا پایان مردادماه سال جاری، ۱۳۴ هزار و ۱۴۵ خط شخصی و سیم‌کارت که به عنوان سیم‌کارت‌های مزاحم ارسال‌کننده‌ی پیامک تبلیغاتی شناسایی شدند، مسدود شدند. هم‌چنین کاربران در صورت مواجهه با پیامک‌هایی که اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با شماره شخصی می‌کنند، می‌توانند شماره مورد نظر را به سامانه ۱۹۵ ارسال کرده تا روند مسدود کردن سیم‌کارت‌های مزاحم را تسریع کنند.

انگلیس هم به سلطه دلار پایان داد

رئیس بانک مرکزی انگلیس گفت جهان باید به وابستگی پر ریسک خود به دلار خاتمه دهد.مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس که به منظور شرکت در اجلاس مشترک روسای بانک‌های مرکزی جهان راهی وایومینگ آمریکا شده بود، از ضرورت اتحاد بانک های مرکزی جهان با یکدیگر برای تغییر ترکیب فعلی ذخایر ارزی سخن گفت و افزود سلطه دلار بر نظام مالی جهان باعث افزایش آسیب‌پذیری کشورها در مقابل نرخ بهره پایین و رشد ضعیف آمریکا شده است.کارنی که پیش تر نیز پیش‌بینی کرده بود یوان چین به زودی جای دلار را به عنوان ارز غالب جهانی خواهد گرفت، افزود که مفاد توافق کنفرانس برتون وودز از دهه ۱۹۷۰ رها شده است و دلار دیگر ارزی متکی به طلا نیست. وی که یکی از گزینه های هدایت صندوق بین المللی پول نیز به شمار می‌رود گفت مشکل نظام مالی جهان در حال حاضر مقابله با سیاست‌های پوپولیستی است.کارنی نقش دلار را در مقطع کنونی، برهم زننده نظام مالی جهانی خواند و تاکید کرد کشورها برای پایان دادن به سلطه دلار باید یک نظام چند قطبی متشکل از ارزهای معتبر دیگر و حتی ارزهای دیجیتالی تشکیل دهند و منابع مالی صندوق بین‌المللی پول را تقویت کنند.کارنی پیشتر گفته بود که دوره گذار از دلار به ارزی دیگر سریع نخواهد بود چرا که اقتصاد آمریکا در اواسط قرن نوزده با پشت سر گذاشتن انگلیس به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل شد اما دلار تا سال ۱۹۲۰ نتوانست جای پوند را به عنوان ارز غالب جهانی بگیرد.رئیس بانک مرکزی انگلیس در بخش دیگری از سخنان خود گفت که وابستگی بالای کشورهای جهان به دلار باعث افزایش آسیب پذیری آن ها به نوسانات دلار خواهد شد و لازم است تا کشورها روی این مساله بهتر فکر کنند و راه حلی برای آن بیابند.

مناقشه جدید چین و آمریکا روز بازارهای مالی را سیاه کرد

آخرین روز از معاملات هفتگی بورس‌های جهان به شکلی کابوس‌وار به پایان رسید.وزارت بازرگانی چین دیروز در بیانیه‌ای شوکه کننده اعلام کرد تعرفه بر واردات محصولاتی به ارزش ۷۵ میلیارد دلار از آمریکا را افزایش خواهد داد. این محصولات طیف وسیعی از واردات چین از آمریکا از محصولات کشاورزی و فراورده های نفتی گرفته تا هواپیما و خودرو را شامل خواهد شد.از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا وعده داده است که آمریکا به عنوان پاسخ متقابل به این اقدام چین، از یکم اکتبر تعرفه بر واردات ۲۵۰ میلیارد دلار از محصولات وارداتی چین را از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش خواهد داد. وی هم‌چنین از شرکت های آمریکایی خواسته است تا هر چه سریع‌تر چین را ترک کنند و جایگزین دیگری برای این کشور بیابند.البته اظهارات خشمگینانه ترامپ به اینجا محدود نشد: وی گفت از یکم سپتامبر (هفت روز دیگر) بر ۳۰۰ میلیارد دلار از محصولات وارداتی چین تعرفه ۱۵ درصدی (به جای ۱۰ درصد قبل) اعمال خواهد کرد. وی جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا را نیز شدیدا به خاطر اذعان به پیامدهای جنگ تجاری بر روی رشد اقتصادی آمریکا مورد انتقاد قرار داد و به خبرنگاران گفت که اگر پاول بخواهد استعفا دهد مانع کارش نخواهد شد.در واکنش به این تنش‌های جدید، بازار سهام در سراسر جهان به شدت ریزش کرد: شاخص "استوکس ۶۰۰" که در بر دارنده نماد ۶۰۰ شرکت بزرگ اروپایی است ۰.۷۸ درصد و شاخص "ام اس سی آی" جهانی که در بر دارنده شاخص‌های بورسی ۴۷ کشور جهان است ۱.۵۷ درصد ریزش کردند.در بورس‌های منطقه آمریکای جنوبی ریزش بورس ها به طور میانگین به عدد باورنکردنی سه درصد رسید، در آسیا شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس ژاپن بیش از دو درصد ریزش کرد. شاخص‌ها در چین، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، مالزی، سنگاپور و استرالیا نیز با ریزش های سنگین بسته شدند. در خود آمریکا، شاخص " داو جونز اینداستریال اوریج" ۲.۳۷ درصد و شاخص " اس اند پی ۵۰۰" ۲.۵۹ درصد سقوط کردند تا به ترتیب در سطوح ۲۵ هزار و ۶۲۸.۹ واحدی و ۲۸۴۷.۱۱ واحدی بسته شوند. دیگر شاخص بورسی مهم وال استریت یعنی "نزدک کامپوزیت" نیز با سقوط سه درصدی به ۷۷۵۱.۷۷ واحد رسید.میشل اورکه، استراتژیست موسسه " جونز تریدینگ" گفت: نگرانی خیلی زیادی اینجا وجود دارد. واکنش بازارها به این مساله خیلی جای تعجب ندارد. فکر می کنم هیچ کس حتی تصورش را هم نمی کرد که کار به اینجا بکشد.در بازار نفت بهای هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت"  با ریزش ۲.۶۷ درصدی به ۵۳.۸۷ دلار و بهای هر بشکه نفت برنت با ریزش ۱.۳۵ درصدی به ۵۹.۱۱ دلار رسید. در بازار اوراق قرضه، بازدهی اوراق ۱۰ ساله وزارت خزانه‌دای آمریکا با رسیدن به ۱.۶۱ درصد در کمترین حد خود از سال ۲۰۰۷ قرار گرفت.

بانک مرکزی آمریکا به تبعات منفی جنگ تجاری اعتراف کرد

رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت که جنگ تجاری با چین یکی از مهمترین ریسکهای خارجی موجود بر سر راه اقتصاد آمریکا است.سخنرانی جروم پاول در خصوص وضعیت اقتصادی آمریکا هزاران معامله گر در سراسر جهان را به پای تلویزیون ها کشاند اما برخلاف انتظارات، وی نه تنها سعی نکرد که پیامدهای جنگ تجاری با چین را منکر شود که از تشدید وضعیت فعلی شدیدا ابراز نگرانی کرد.پاول گفت که اقتصاد آمریکا در موقعیت مطلوبی قرار دارد و بانک مرکزی آمریکا متناسب با شرایط اقدام خواهد کرد. پاول با بیان این که شاخصه‌های اصلی اقتصادی آمریکا در محدوده هدف‌گذاری شده قرار دارند، از وجود ریسک‌های جدی بر سر راه اقتصاد آمریکا خبر داد و از کاهش رشد اقتصادی جهان و آینده نامطمئن جنگ تجاری به عنوان مهم‌ترین ریسک های خارجی نام برد.رئیس بانک مرکزی آمریکا با بیان این‌که در حال حاضر مشکل اصلی فدرال رزرو نرخ تورم پایین است افزود که بانک مرکزی کار دشواری برای رساندن تورم به محدوده مناسب خواهد داشت.توماس کاسترگ، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " ولث منیجمنت" سوئیس گفت: به نظر می‌رسد که پاول بیشتر از مدیران دفاتر منطقه‌ای فدرال رزرو در خصوص وضعیت اقتصادی نگران است. به نظرم این که گفته بانک مرکزی متناسب با شرایط اقدام خواهد کرد می تواند نشان دهنده این باشد که فدرال رزرو در ماه سپتامبر یک مرتبه دیگر نرخ بهره را کاهش خواهد داد. جفیل اورلاندو، استراتژیست ارشد موسسه " فدریتد اینوستورز" نیز گفت: پاول با سه مساله چالش برانگیز روبرو است: اول استقلال بانک مرکزی و حفظ آن در مقابل حملات و فشارهای دونالد ترامپ، دوم قابل اتکا بودن اطلاعات اقتصادی و سوم نگرانی‌های فرامرزی نظیر مساله برگزیت و جنگ تجاری با چین. در مقایسه با وضعیت اروپا و آلمان و چین باید گفت که اقتصاد آمریکا موقعیت بهتری دارد و این یعنی باید منتظر کاهش نرخ بهره در سپتامبر باشیم.

اختلال اینترنت مدیران را عزل کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تایید اختلال اینترنتی یک ساعته، اعلام کرده که مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت را مواخذه کرد.کاربران اینترنتی شب گذشته اختلال در اینترنت را شاهد بودند. البته اختلال در اینترنت داستان جدیدی نیست و گاهی بر اثر مشکلات بین‌المللی و یا مواردی دیگر، رخ می‌دهد، اما به نظر می‌رسد این بار شرکت ارتباطات زیرساخت، مسوول این اختلال بوده و همین موضوع موجب شد محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت را تنبیه کند تا  از این پس موارد مشابه کمتر رخ دهد.در این راستا و پس از قطع یک ساعته‌ اینترنت، سجاد بنابی - عضو هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت- در توییتر خود نوشت: یکم شهریور ۹۸ ساعت ۱۹:۱۷ دقیقه تا ۲۰:۱۰ شاهد اختلال در ارتباطات بین‌الملل بودیم. این اشکالات به دلیل تنظیم default route از سوی یک تامین‌کننده بین‌الملل و نیز اشکالاتی در تنظیمات گذرگاه بین‌الملل زیرساخت، به وجود آمده است. برای این اختلال پوزش می‌خواهیم.پس از آن محمدجواد آذری جهرمی نیز در توییتر نوشت: اختلال یک ساعته در اینترنت؛ این‌بار اشتباه از شرکت ارتباطات زیرساخت. «شرمنده آقای وزیر!» گفتن مدیران زیرساخت، به‌ درد مردم نمی‌خورد و مشکل حل نمی‌شود. باید تنبیه شوند تا حواسشان بیشتر جمع شود: خداحافظ کارانه این ماه هیات مدیره و مدیران مربوطه.

اقتصاد انگلیس به یک قدمی رکورد رسید

رئیس بانک مرکزی انگلیس پیش‌بینی کرد اقتصاد این کشور دچار رکود شود.مارک کارنی گفت که سه ماهه دوم سال برای اقتصاد انگلیس فصل سختی خواهد بود و در صورتی که خروج این کشور از اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافقی مشخص باشد باید انتظار تشدید مشکلات کنونی را داشت.برای نخستین بار از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۸، اقتصاد انگلیس در سه ماهه دوم امسال کوچک شد که بخش بزرگی از این منفی شدن رشد اقتصادی مربوط به کاهش فعالیت شرکت های انگلیسی در نتیجه نزدیک شدن به مهلت مقرر برگزیت بود. پیش‌تر بانک مرکزی انگلیس در گزارش جدید خود از اقتصاد انگلیس پیش‌بینی کرده بود رشد سه ماهه سوم سال مجددا مثبت شود و به ۰.۳ درصد برسد. مارک کارنی افزود: اقتصاد انگلیس فصل گذشته کوچک شد و با در نظر گرفتن ریسک های ناشی از برگزیت، احتمال رکود در سه ماهه سوم سال نیز بسیار بالا است. وی افزود که با وجود اتخاذ رویکردهای محرک و انبساطی توسط بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، انتظارات از بازگشت سریع اقتصاد جهانی به ریل مناسب نباید زیاد باشد.بوریس جانسون، نخست وزیر جدید انگلیس وعده داده است که در ماه اکتبر انگلیس تحت هر شرایطی چه با توافق و چه بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. این در حالی است که بانک مرکزی انگلیس نسبت به خروج بدون توافق نگرانی جدی دارد و نشریه ساندی تایمز گزارش کرده بانک مرکزی انگلیس به دولت در خصوص بروز کمبود جدی مواد غذایی و سوخت در این کشور در صورت خروج بدون توافق هشدار داده است.به گفته مارک کارنی، مهم‌ترین پیامد مشخص نبودن چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، کاهش تمایل فعالان تجاری برای راه اندازی کسب  وکار و سرمایه گذاری در انگلیس بوده است. وی افزود: با توجه به مشخص نبودن چگونگی تعامل انگلیس با اتحادیه اروپا در آینده، بسیاری از فعالان دست روی دست گذاشته اند تا وضعیت مشخص تر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha