جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مهدوی ارفع

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که مهمترین تفاوت فرمایشات امسال مقام معظم رهبری با طلاب در قیاس با سال های گذشته این بود که فرمودند حوزه های علمیه تنها مسئول علم دینی نیستند، بلکه باید در عمل هم ورود کنند، خاطر نشان کرد: در واقع حوزه های علمیه ی «عملیه» باید ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان در دومین روز از اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد با بیان این که می طلبد اساتید با منظومه آموزشی حوزه علمیه خراسان آشنا شده و نظرات خود را در این زمینه ارائه دهند، گفت: رویکرد حوزه علمیه خراسان پس از حکم انتصاب مدیر و اعضای شورای عالی حوزه تحولی شد و مدیر حوزه شعار راهبردی حوزه انقلابی، اندیشه و عمل را مطرح کردند.

وی با بیان این که نمی توان شعار انقلابی داد اما در عمل و اجرا بی تفاوت نسبت به شعار اصلی آن بود، تصریح کرد: بر اساس شعار حوزه انقلابی، اندیشه و عمل، باید این دستورالعمل در ساحت های مختلف، در قالب انقلابی گری متجلی باشد.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان ادامه داد: مقام معظم رهبری در 22 بهمن بیانیه گام دوم انقلاب را ابلاغ کردند و به دنبال آن در اسفندماه نخستین جلسه را با جمع حوزوی تشکیل داده و می گویند مرجع ما اگر معتقد به این تحول عظیم نباشد برای کشور کاربردی نیست و این رسالت همه ما و شما را سنگین می کند که در جهت گفتمانی و باور قلبی و همچنین اعتقاد و عمل به اینکه حوزه انقلابی به عنوان حوزه پاسخگو مطرح است، حرکت کرد و گام های برجسته ای برداشت. 

معرفت به تحول در بدنه حوزه علمیه خراسان باید همراه با بینش و بصیرت باشد

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که باید این مسائل تحولی را گفتمان سازی کنید و معرفتی نسبت به آن در قلب و باورهای طلاب ایجاد شود که این معرفت باید همراه با بینش و بصیرت دقیق نیز باشد، عنوان کرد: طلبه باید خود را برای بحث تحول آماده کند و همه مواردی که مقام معظم رهبری از حوزه های علمیه مطالبه می کنند باید با دقت مطالعه کنید و نگاه و اندیشه خود را مبتنی بر نوع نگاه جدیدی که برگرفته از نگاه امامین انقلاب است دنبال کنید.

وی با بیان این که بنا به تعابیر رهبر معظم انقلاب، مفهوم انتظار ظهور، عمل و اجرا در راه رسیدن به هدف است، خاطر نشان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب، طرح گام های اسلامی شدن برای فراهم سازی زمینه ظهور حضرت حجت(عج) عنوان شده و باید الگویی را به جهان معرفی کنیم تا زمینه ساز ظهور حضرت بوده و رهبر انقلاب در این بیانیه تصریح کردند که این مسائل باید دنبال شود.

ضرورت تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در بدنه حوزه های علمیه

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به بخشی از مسائل در زمینه نوع نگاه و گفتمان ایجاد شده در حوزه تحولی خراسان به عنوان مهدکهن انقلابی، خاطر نشان کرد: حوزه انقلابی باید حوزه انقلاب اسلامی بوده و در همه عرصه ها حضور عمیقی داشته باشد تا بتواند گفتمان انقلاب اسلامی را در بدنه حوزه های علمیه تبیین و تعلیم دهند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که فقه ما هنوز مربوط به پیش از انقلاب است، بیان کرد: ایجاد حکومت اسلامی باید تغییر محتوایی در فقه ما ایجاد کند و باید بیش از آنچه تاکنون بوده است، اساتید برفقه تمدنی کار کنند.

وی با بیان این که فلسفه وجودی حوزه های علمیه تربیت نیروی انسانی تمدن اسلامی است، ابراز کرد: براساس مطالب تاکید شده حوزه انقلابی پاسخگو و تحول گرا بر اساس توانمندسازی طلاب در راستای پاسخگویی، کارآمدی و به روز بودن است و جامعیت زمانی پیدا می شود که حداقل در چهار بعد دانشی، بینشی، ارزشی و روشی تربیت و پرورش پیدا کند.

تاکید بر اهمیت تربیت مبلغین در عرصه های تخصصی کارآمد حوزه علمیه خراسان

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که حوزه های علمیه نیاز دارند تا برنامه و محتوایی برای اقتضائات روز متناسب با عرصه های تحولی تدوین نموده و نیازهای درونی خود را پاسخ دهند، خاطر نشان کرد: طلاب باید در جریان این تحول باشند.  

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که باید بتوان مبلغین کارآمد در عرصه های مختلف تربیت و رشته های تخصصی کارآمد ایجاد کرد و نمی توان مطلق تنها یک رشته تبلیغی داشت، اظهار کرد: گاهی برخی طلاب استعداد فوق العاده ای در زمینه تبلیغ در فضای مجازی دارند که زمینه دارد به تدریج فراهم می شود تا آنان در حوزه مشاوره های دینی نیز مشارکت کنند.

وی با بیان این که فضای مجازی نیاز به حضور طلاب دارد تا بتوانند معارف دین را تبلیغ و ترویج کنند، تصریح کرد: نظام اسلامی ایجاد شده و در این راستا باید از حضورمطلق گذر کرد و طلاب را برای مصادیق فقه های نظام که به نحوی پاسخگوی نیازهای نظام هستند تربیت و آنان را به نقاط مختلف برای تولید علم دینی در مبانی نظری اسلام اعزام و نظام اسلامی را مدیریت کرد.

امروز نیاز به حوزه های علمیه «عملیه» وجود دارد

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که مهمترین تفاوت فرمایشات امسال مقام معظم رهبری با طلاب حوزه های علمیه در قیاس با سال های گذشته این بود که فرمودند حوزه های علمیه تنها مسئول علم دینی نیستند، بلکه باید در عمل هم ورود کنند، خاطر نشان کرد: در واقع حوزه های علمیه عملیه باید ایجاد شود و آنکسی می تواند درست عمل کند که خود معتقد باشد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که رهبر انقلاب فرمودند حوزه های علمیه مرکز آموزش اسلام هستند که البته این عملی نیز هست یعنی به هر دو مساله آموزش و عملیاتی باید ورود صورت گیرد، ابراز کرد: اساتید خارج باید به مسائل فقه نظام ورود کنند و البته در فضای حوزه علمیه خراسان فقه های مضاف برای پاسخگویی به نیازها طراحی شده که کار دنبال می شود.

وی با بیان این که باید اساتید معزز حوزه اشکالات موجود در محتوای دانشی، بینشی، ارزشی و روشی را به ما متذکر شوند، عنوان کرد: هر ساله نظرات کارشناسی شده اساتید به کمیسیون ها رفته و در آن ها نیز انتقادات ارائه شده در متون لحاظ می شود.

باید تحول در حوزه انقلابی به عنوان باور و اعتقاد قلبی مطرح باشد

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که همه دغدغه ما این است که بتوان حوزه را به سمت مطلوب پیش برد، گفت: نظرات عالمانه شما سبب می شود این برنامه متنوع و بی نقص شود و اگر احساس می کنید جامعیت محتوا در برنامه توجه نشده و طلاب باید به حوزه های دیگر نیز ورود کنند و یا نظر دیگری در خصوص محتوای متون دارید که بدان توجه نشده متذکر شوید.

حجت الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: باید در حوزه انقلابی این تحول را به باور قلبی رسانده و در مقام عمل محقق کنیم و معتقدیم مسائل مربوط به فقه حکومتی و تمدنی نیز همچنین باید به عنوان باور و اعتقاد عمیق قلبی در میان طلاب ترویج پیدا کند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha