پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مباهله

حوزه/ جریان مباهله بعد از واقعه عید غدیر یکی از حساس ترین و پراهمیت ترین حوادث تاریخ صدراسلام است. در این روز پیامبر(ص) اهل بیتش که عصاره ادیان الهی هستند را به مصاف جبهه باطل برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، امروز 24 ذی‌الحجه، روز مباهله است، مباهله در لغت به معنای لعنت و نفرین کردن می باشد؛ روزی که مسلمانان و مسیحیان نجران پس از بحث و گفتگوهای طولانی نتیجه می‌گیرند تا برای اثبات حقانیت خود، دو طرف همدیگر را لعن کنند تا خداوند نفرین آنکه را بر حق است اجابت کند.

رهبر معظم انقلاب در خصوص روز مباهله می‌فرمایند: «روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می آورد. نکته‌ی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نساءنا و نساءکم» در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب می کند و به صحنه می آورد برای محاجه‌ای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. یعنی نشان دهنده‌ی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که می‌گوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشه‌کن بشود با عذاب الهی.»

روز مباهله؛ تکرار نشدنی در تاریخ اسلام

مولوی سید احمد عبداللهی، امام جمعه اهل سنت اسدیه نیز در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با بیان وقایع اتفاق افتاده در روز مباهله اظهار کرد: رسول گرامی اسلام محمد(ص) در سال دهم هجرت نامه‌ای به اسقف مسیحیان نجران نوشتند و در این نامه، آنان را به اسلام دعوت کردند.

وی ادامه داد: هنگامی که اسقف نامه را خواند، شورایی را تشکیل داد تا برای گفت‌وگو و دیدار با پیامبر اکرم(ص) وارد مدینه شوند تا دلایل نبوت را از زبان خود پیامبر(ص) بشنوند.

امام جمعه اهل سنت درمیان با اشاره به روایات درباره روز مباهله تصریح کرد: پیامبر(ص) ابتدا با آنان به دلیل داشتن وضعیت نامناسب ظاهری و زیور آلات فراوان ملاقات نکردند، و بعد از اصلاح وضعیت ظاهریشان با آنان به تبادل نظر پرداختند که آن ها دلایل پیامبر را قانع کننده نمی دانستند و در این زمان آیه مباهله از طرف خداوند به وسیله جبرئیل بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شد.

مولوی عبداللهی با اشاره به آیه "فَمَن حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعدَ مَا جَاءَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعَالَوا نَدعُ اَبنَاءَنَا وَ اَبنَاءَکُم وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُم وَ اَنفُسَنَا وَ اَنفُسَکُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَةَ اللهِ عَلَی الکَاذِبِین" خاطرنشان کرد: در آیه 61 سوره آل عمران که معروف به آیه ی مباهله است اینگونه بیان شده که "هرگاه کسی پس از اینکه علم یقینی و قطعی مبنی بر صادق بودن تو و حقیقت دین تو آمد، باز در مورد آن، با تو مجادله کرده و بر علیه تو برخاست، بگو ما فرزندان خود را می‌خوانیم و شما نیز فرزندان خود را حاضر کنید، ما زنانمان را حاضر می‌کنیم و شما نیز زنانتان را بیاورید و خود نیز حاضر می‌شویم و شما نیز حاضر شوید، سپس مباهله می‌کنیم و لعنت خداوند برای آن کسی که کاذب و دروغگو است، قرار می‌دهیم " به جریان مباهله پیامبر اکرم(ص) با نصارای نجران اشاره می‌کند، که در ابتدا مسیحیان نجران مباهله را پذیرفتند.

وی ادامه داد: قرار شد تا پیامبر(ص) و مسیحیان نجران، برای مباهله هیئتی را با خود به همراه بیاورند اما پیامبر اکرم(ص) فقط حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن(ع) و امام حسین (ع) را با خود به همراه آوردند و در این روز مسیحیان با دیدن اهل بیت پیامبر میدان را خالی کردند که این امر نشان دهنده ی حقانیت اسلام است.

امام جمعه اهل سنت درمیان روز مباهله را یکی از حساس ترین و پراهمیت ترین حوادث تاریخ صدراسلام دانست و عنوان کرد: مسلمانان برای پاسداشت این روز بزرگ، در مکان مباهله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با مسیحیان نجران، مسجدی بنا کرده‌اند که اکنون در جهت شرقی مدینه منوره قرار داشته و به «مسجد الاجابه» معروف است.

مولوی عبداللهی به اختلاف علما پیرامون مباهله نیز اشاره و تاکید کرد:برخی علما مباهله را مخصوص پیامبر(ص) و برخی برای عام مردم می دانند که شاید بین آنان نیز مباهله اتفاق بیفتد، ولی آن خصوصیتی که برای رسول الله بود دیگر تکرار نمی شود.

اثبات حقانیت اسلام

حجت الاسلام محمدرضا بابایی، امام جمعه فردوس درگفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، روز مباهله را روز بسیار بزرگ و مهمی در تاریخ اسلام  و تشیع  دانست و گفت: روز مباهله گنجینه ای است که باید از نسلی به نسل دیگر منتقل گردد.

وی ادامه داد:  مباهله جزء فضیلت های فراموش شده شیعه است که باید در جامعه بیشتر به آن پرداخته شود در همین راستا همه ساله این روز بزرگ و فراموش نشدنی و ماندگار در تاریخ از آن عبور می‌کنیم، ولی به اصل و اهداف آن بی توجه بوده ایم.

امام جمعه فردوس با بیان وقایع این روز میان پیامبر اکرم(ص) و یهودیان نصرانی تصریح کرد: حاضر شدن پیامبر اکرم(ص) به همراه اهل بیت خود برای مباهله نشان از حقانیت ادعای ایشان در دین الهی اسلام داشت، که یهودیان با دیدن این صحنه از مباهله روی‌گردان شده و عقب‌نشینی کردند.

حجت الاسلام محمد رضا بابایی به ثمرات مباهله اشاره و خاطرنشان کرد: در این روز پیامبر(ص) علاوه بر اثبات حقانیت اسلام، اهل بیت و جانشینی حضرت امیرالمومنین(ع)  و حضرت زهرا(س) به عنوان تنها زن که از اهل بیت محسوب می‌شوند  را به مردم معرفی کردند.

وی ادامه داد: مباهله درس ها و پیام های اجتماعی سیاسی و فرهنگی بسیاری دارد که باید  بیش از پیش به آحاد مردم به خصوص نسل جوان شناسانده شود.

امام جمعه فردوس با بیان اینکه رهبر انقلاب اسلامی استثنائی بودن روز مباهله را در  «شاخص روشنگر بودن» می دانند، تاکید کرد: مباهله در واقع مظهر اقتدار ایمانی و تکیه بر حقانیت است و ما همواره نیازمند اقتدار ایمانی و تکیه بر حقانیت نظام اسلامی در مقابل استکبار هستیم و در شرایط کنونی نیز برآیند گرایش های افکار عمومی، اطمینان نسبت به بر حق بودن حرکت و مسیر نظام اسلامی است.

حجت الاسلام بابایی عنوان کرد: رهبری؛ نائب بر حق امام زمان(عج) است، ولی به دلیل وجود تعصبات جاهلانه، برخی اشخاص حاضر به پذیرش این اعتقاد نیستند و می خواهند بر حقیقت امر سرپوش بگذارند.

روز مباهله؛ اثبات ولایت امیرالمومنین (ع)

حجت الاسلام مهدی شبان، مدیر مدرسه علمیه قهستان هم در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با بیان این که سه حادثه عظیم در روز مباهله رخ داد، اظهار کرد: اولین اتفاق روز مباهله، تحقق حدیث کسا است. بر اساس روایات نقل شده است که در چنین روزی آیه تطهیر در شأن پیامبر(ص) و اهل بیت(علیهم السلام) نازل شد.

مدیر مدرسه علمیه قهستان با اشاره به نزول آیه ولایت در این روز تصریح کرد: دومین اتفاق مهم در این روز نزول آیه ولایت است و در چنین روزی حضرت علی(ع) در حالی که در رکوع بودند انگشتر خاتم خود را به سائل هدیه کردند و آیه ولایت نازل شد.

حجت الاسلام شبان با بیان اینکه مباهله تقابل حق در برابر باطل بوده است، خاطرنشان کرد: واقعه مباهله بعد از واقعه عید غدیر یکی از مناسبت‌های جنجالی تاریخ است که در این روز پیامبر(ص) اهل بیتش را که عصاره ادیان الهی هستند را به مصاف جبهه باطل برد.

وی افزود: آیه مباهله مقام نبوت و رسالت پیامبر را نیز به روشنی اثبات می‌کند، زیرا کسانی که حاضر نشدند با ایشان مباهله کنند، یقین کردند که او فرستاده خداست.

مدیر مدرسه علمیه قهستان با بیان اینکه پیامبر(ص) در روز مباهله از حضرت علی(ع) بعنوان جان و نفس خودش تعبیر می‌کند، تصریح کرد: پیامبر (ص) با این تعبیر برتری حضرت علی (ع) را پس از خودش بر تمام امت و همه مردم عالم ثابت کرد و با این کار مهر تأییدی بر رهبری او بر امت اسلام زد.

حجت الاسلام شبان به اثبات ولایت امیرالمومنین علیه السلام در روز مباهله اشاره و عنوان کرد: مهمترین درس این روز بزرگ، ایستادگی بر باورها در مقابل سختی ها و تحریم ها است.

سخن پایانی

مفسران و محدثان شیعه و اهل تسنّن تصریح کرده اند که آیه مباهله در حق اهل بیت(ع) پیامبر(ص) نازل شده است و پیامبر (ص) تنها کسانی را که همراه خود به میعادگاه برد فرزندانش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و دخترش حضرت فاطمه(س) و دامادش حضرت علی(ع) بودند. بنابراین منظور از «اَبْنائَنا» در آیه منحصرا امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هستند، همان طور که منظور از «نِساءَنا» فاطمه(س) و منظور از «اَنْفُسَنا» تنها علی(ع) بوده است، این آیه هم چنین به این نکته لطیف اشاره داردکه حضرت علی(ع) در منزلت جان و نفس پیامبر(ص) است.

لذا مسلمانان و شیعیان باید در اعتقادات خود راسخ و استقامت داشته باشند و یقین داشته باشند که خداوند پشتیبان آن ها خواهد بود  و سپس پیروزی  نصیب  آن ها می شود.

انتهای پیام/ ن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha