شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
هادی صادقی معاون قوه قضائیه

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: امروز یکی از نقائص دستگاه قضا این است که روحانیون کمتر برای داوری وارد آن می شوند و واقعیت امر این که دستگاه قضا از روحانیون با فضل و با اخلاق برای داوری و قضاوت خالی است و رنج می برد و لازم است عالمان دینی به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی  پیش از ظهر امروز در همایش تبلیغی محرم که با شعار یاوران مردم و از سوی مؤسسه خانه خورشید در مدرسه عالی دارالشفا در قم برگزار شد، گفت: پیامبران وقتی به سمت مردم مبعوث شدند، دارای نقش هایی بودند که از جمله آن انذار و تبشیر و داوری است و علما و روحانیون هم در ادامه همین مسیر قرار دارند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: امروز یکی از نقائص دستگاه قضا این است که روحانیون کمتر برای داوری وارد آن می شوند و واقعیت امر این که دستگاه قضا از روحانیون با فضل و با اخلاق برای داوری و قضاوت خالی است و رنج می برد و لازم است عالمان دینی به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشند.

وی با بیان این که روحانیون در امور تبلیغی لازم است به شئونی پایبند باشند بیان داشت: از جمله آن وارستگی علمی، تقوایی و اخلاقی و مسئولیت اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: امروز حوزه نسبت به جامعه، نظام و انقلاب و حکومت مسئولیت سنگینی دارد و لازم است،  برای انجام وظائف ومسئولیت های که بر عهده او گذاشته شده به سلامت عبور کند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: منظور از مسئولیت اجتماعی یعنی رفع مشکلات مردم و جامعه و تلاش برای جامعه بهتر است. در این عرصه مبناهایی وجود دارد که اولین آن خود گروی اخلاقی و ابدی است، یعنی روحانی باید طوری عمل کند خود اهل بهشت شود، در واقع ابتدا نسبت به خود مسئولیت دارد. و درعین حال جامعه را به سمت درست رهنمون کند.

وی بیان داشت: مبناهای دیگر خود گروی تعاملی و وظیفه گروی و خودگروی اجتماعی و الگو دهی و یادگیری اجتماعی است و معتقدیم یکی از بهترین روشهای تربیتی، اجتماعی و عملی است و این نقش روحانیت است. درمورد سیل روحانیون پیشتاز بودند و این نمونه از رسالت اجتماعی بود.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی با اشاره به خلأهای موجود در عرصه خدمات اجتماعی و اخلاقی بیان داشت: دراین مسئله مشکلات زیادی وجود دارد و فرزندان برای زندگی درست در جامعه تربیت نمی شوند که این مسئله خود منشأهایی دارد که از جمله آن خانواده، آموزش و پرورش و ... است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: از جمله رسالت های روحانیون درعرصه اجتماعی این است باید برای تربیت جوانان و عدم قانون گریزی آحاد جامعه تلاش کنند و مردم را به انظباط اجتماعی دعوت کنند.

وی بیان داشت: قانون گریزی باعث می شود، جامعه از نظم درستی برخوردار نباشد و همین خود سرمنشأ مشکلات دیگر خواهد شد. بنابراین باید تلاش کرد تا مردم را قانون مدار بار آورد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: از دیگر مسئولیت ها، وظیفه گری الهی است. این هم از نقش های مهم روحانیون است و لازم است بر آن پایبند باشد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: از جمله مسئولیت هایی که از آنها  غفلت شده و بر زمین مانده، امداد روحانی در درمانگاه ها و بیمارستانها، امداد فرهنگی و امداد اجتماعی است. بایداعتراف کرد وروحانیت در حوزه روابط زوجین کاری نکرده است و عمده مشکلات زوجین به دلیل بی اطلاعی از روابط است.

وی بیان داشت: نقش روحانیون آموزش دادن به زوجین در موارد مختلف مانند خشم، دوست داشتن، محبت کردن و... است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: روحانیت در ایفاء مسئولیت اجتماعی راه دراز در پیش دارد که بر زمین مانده است و می توان کار جدی کرد تا با آمادگی عهده مسئولیت ها شوند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: روحانی موفق کسی است که به جامعه در مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی، روابط ها خدمت رسانی کند تا از این طریق بتواند اثرگذار شود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha