سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله تسخیری

حوزه/ مشاور عالی رهبر انقلاب در امور جهان اسلام با تاکید بر پایان یافتن مخاصمه دو کشور هند و پاکستان در منطقه کشمیر، گفت: دین می تواند در خدمت صلح انسان ها قرار گیرد و امیدوارم بتوان با گفتگوی بین ادیان مسیر صلح و محبت را در بین انسان ها و کشورها ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله محمد علی تسخیری، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام، در نشست گفتگوی دینی با هندوئیزم که ظهر امروز با موضوع «صلح و عدالت در دیدگاه اسلام و هندوئیزم» در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی به هیئت هندی، با تاکید بر پایان یافتن مخاصمه دو کشور هند و پاکستان در منطقه کشمیر، گفت: دین می تواند در خدمت صلح انسان ها قرار گیرد و امیدوارم بتوان با گفتگوی بین ادیان مسیر صلح و محبت را در بین انسان ها و کشورها ایجاد کرد.

وی افزود: این نشست در رابطه با اسلام و هندوئیزم و نظرات این دو گرایش در رابطه با صلح و عدالت است ولی من معتقد هستم با توجه به عصری در آن هستیم هر پژوهشگر با ایمانی به فطرت انسانی اعتقاد کامل دارد.

مشاور عالی رهبر انقلاب در امور جهان اسلام ادامه داد: در حال حضر ما باید در مورد فطرت انسانی تمرکز داشته باشیم و با این فطرت الهی که مشترک تمام انسان ها و بخصوص ادیات است، صلح و محبت را در بین انسان ها بوجود بیاوریم.

وی گفت: معتقد هستم اگر علما و دانشمندان به سمت شناخت فطرت انسانی قدم برداند معنی عدالت بهتر شناخته خواهد شد و فطرت انسان ها را به ارزش ها هدایت خواهد یافت.

وی ادامه داد: ارزش ها به اقتضائی تقسیم می شوند، ولی بعضی از ارزش ها بالاتر از این ارزش های اقتضائی هستند و علت تامه این ارزش ها هستند که عدالت از این سنخ است و نمی توان علت تامه را تصور کرد، ولی به معلول پی نبرد.

آیت الله تسخیری تصریح کرد: اگر صلح از عدالت جدا شود ظالمانه خواهد شد، چرا که عدالت علت تامه صلح است و ارزش ها اقتضایی وقتی با عدالت تصادم نکند قابلیت ارزش خواهد داشت.

وی تاکید کرد: از نظر اسلام فطرت انسانی هیچ موقع تصادم پیدا نخواهد کرد و اسلام آمده است فطرت انسانی را جلا دهد و انسان را در مسیر فطرت پاک خود قرار دهد.

آیت الله تسخیری در پایان خاطرنشان کرد: اسلام صلح را مطرح میکند و تاکید دارد که اگر دشمن مسلمین اقدام به صلح و یا تمایل به صلح داشت، بپذیرید و اظهار صلح کنید و درگیری را رها کنید.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha