جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
معاون تبلیغ مدرسه سفیران هدایت بیجار

حوزه/ معاون تبلیغ مدرسه علمیه سفیران هدایت بیجار گفت: مفسران شیعه و اهل تسنن تصریح کرده اند که آیه مباهله در حق اهل بیت رسول خدا (ص) نازل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام وحید هدایتی ظهر امروز در جمع طلاب جدیدالورود مدرسه علمیه سفیران هدایت شهرستان بیجار به تشریح آیه مباهله پرداخت و اظهار داشت:  در 24 ذیحجه سال دهم هجری قمری مسئله مباهله رسول خدا (ص) با مسیحیان نجران اتفاق افتاد.

این استاد حوزوی تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) طی نامه ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت فرمودند. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند، نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر آنان را به امر خدا به مباهله دعوت فرمودند ولی هنگامی که هیات نمایندگان نجران وارستگی پیامبر را مشاهده کردند از مباهله خودداری کردند.

حجت الاسلام هدایتی با اشاره به اینکه نمایندگان مردم نجران از رسول خدا (ص) خواستند که اجازه دهند در بلاد اسلامی در آیین خود باقی بمانند، افزود: خداوند پیش از نازل کردن آیه مباهله در آیاتی چند به چگونگی تولد عیسی علیه السلام می پردازد و مسیحیان را با منطق عقل و استدلال روبرو می سازد و از آنان می خواهد که عاقلانه به موضوع بنگرند، بنابراین رسول خدا در ابتدا سعی کردند با دلایل روشن و قاطع آنان را آگاه سازند، اما چون استدلال موجب تنبه آنان نشد و با لجاجت آنها روبرو شد، به امر الهی به مباهله پرداختند.

معاون تبلیغ مدرسه علمیه سفیران هدایت بیجار گفت: خداوند متعال در آیه 61 سوره آل عمران می فرمایند: « فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ/ هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن‌گاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».

حجت الاسلام هدایتی ادامه داد: طبق توافق قبلی رسول خدا (ص) و نمایندگان نجران برای مباهله به محل قرار رفتند، ناگاه نمایندگان نجران دیدند که رسول خدا فرزندش حسین (ع) را در آغوش مبارکشان دارند و دست حسن (ع) را در دست گرفته اند و حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا (س) نیز همراه ایشان هستند و به آنها سفارش می کند هرگاه من دعا کردم شما آمین بگویید.

معاون تبلیغ مدرسه علمیه سفیران هدایت بیجار ادامه داد: مسیحیان نجران هنگامی که این صحنه را مشاهده کردند، سخت به وحشت افتادند و از اینکه رسول خدا عزیزترین کسان خود را به میدان مباهله آورده بود، دریافتند که حضرت نسبت به ادعای خویش ایمان دارند، زیرا در غیر این صورت عزیزان خود را در معرض خطر آسمانی و الهی قرار نمی دادند، بنابراین از  مباهله خودداری کردند و حاضر به مصالحه شدند.

حجت الاسلام هدایتی در ادامه عنوان کرد: مفسران شیعه و اهل تسنن تصریح کرده اند که آیه مباهله در حق اهل بیت رسول خدا (ص) نازل شده است و پیامبر اکرم (ص) تنها کسانی را که همراه خود به میعادگاه بردند، فرزندانش حسن (ع) و حسین (ع) و دخترش فاطمه (س) و داماش؛ حضرت علی (ع) بود، بنابراین منظور از فرزندانان در آیه منحصرا حسن (ع) و حسین (ع) هستند. همانطوری که منظور از نِسَاءَنَا، حضرت فاطمه (س) و أَنفُسَنَا منظور حضرت علی (ع) بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha