جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسن حیدر

حوزه/ حسن حیدر گفت: سید مقاومت قبلا وعده داده بود اگر اسرائیل هر سرباز یا رزمنده حزب الله را مورد اصابت قرار دهد، مقاومت پاسخ خواهد داد.

به گزارش سرویس بین الملل حوزه، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود در دومین سالروز آزادسازی سلسله ارتفاعات شرقی لبنان (جرود عرسال) در تاریخ 26 اگوست 2017 میلادی (4 شهریور 1396 ه.ش) که از لوث گروه‌های تروریستی آزاد شد گفت:  آنچه روی داد، حمله با یک پهپاد انتحاری علیه هدفی در منطقه ضاحیه بود. این توصیف دقیق است. چرا می‌گوییم که خطرناک است؟ زیرا نبود قربانی یا زخمی از سطح خطر کم نمی‌کند. خواست خدا بود که یکشنبه شب این اتفاق نیفتاد . این اولین تجاوزگری پهپادی از زمان تجاوزگری 14 اوت سال 2006 میلادی بود. رژیم اسرائیل رسما اعتراف می‌کند که این حمله را انجام داده است. این  نقض قواعد درگیری است که بعد از جنگ جولای برقرار شد. این تجاوزی بزرگ و خطرناک است. اگر در قبال این تجاوز خطرناک سکوت شود، مقدمه ای برای مسیری خطرناک علیه لبنان خواهد بود. همچنین ارتش اسرائیل یک مرکز حزب الله را هدف قرار داده و در این مکان جوانان لبنانی عضو حزب الله حضور داشتند و بر اثر این حمله دو نفر به نام‌های یاسر ضاهر و حسن زبیب به شهادت رسیدند. 

حسن حیدرکارشناس لبنانی با اشاره به سخنان اخیر دبیرکل حزب الله لبنان سید حسن نصرالله پس از حمله پهبادی نافرجام اسرائیل به سمت لبنان در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه گفت: در سخنان جناب سید حسن نصرالله در مورد حملات پهبادی اسرائیل به مناطقی از لبنان چند نکته حائز اهمیت وجود دارد.

وی ادامه داد: سید حسن نصرالله تاکید کرد که حزب الله به این حمله پاسخ خواهد داد و همانطور که در گذشته در مزارع شبعا پاسخ داد، در حال حاضر نیز  در طول مرز جنوبی لبنان به اسرائیلی ها پاسخ خواهند داد. در واقع این پاسخ می تواند تا بلندی های جبل الشیخ و مزارع شبعا باشد و هر سرباز اسرائیلی  در مرز لبنان و حتی پشت مرز حتی در مناطق شمالی هدف حزب الله لبنان است . اما  زمان این پاسخ مشخص نیست شاید یک روز ، دور روز و یا  سه یا چهار روز طول بکشد زمانش مشخص نیست اما مکانش را تعیین کردند که در طول مرز خواهد بود.

کارشناس لبنانی تصریح کرد: به گفته سید حسن نصرالله ما خودمان نحوه این پاسخ را انتخاب می کنیم، اما چگونگی این پاسخ هنوز معلوم نیست؛ چرا که بستگی به وضعیت عملیاتی و وضعیت نظامی و جغرافیای منطقه و حضور سربازان اسرائیلی دارد . حزب الله باید از این فرصت ها استفاده کند تا پاسخ محکم و دندان شکنی به اسرائیلی ها بدهد؛ چراکه سید مقاومت قبلا وعده داده بود که اگر اسرائیل هر سرباز یا  رزمنده حزب الله را مورد اصابت قراردهد مقاومت پاسخ خواهد داد.

 حیدر با اشاره به شهادت دو تن از رزمندگان حزب الله لبنان «حسن یوسف زبیب» و «یاسر احمد ضاهر» که  نیمه شب شنبه در حمله رژیم صهیونیستی به منطقه عقربای دمشق سوریه به شهادت رسیدند ، افزود: این دو شهید بزرگوار 23 ساله دو دوست صمیمی بودند که از مدرسه در کنار هم بودند و در ایران فارسی یاد گرفتند  و در دانشگاه های ایران مهندسی پرواز خواندند. آنها همچنین از جوانان نخبه علمی لبنانی محسوب می شدند که اکنون با هم به شهادت رسیدند و با شهادت آنها از لحاظ جو عمومی مردم لبنان متاثر شدند؛ چرا که  دو جوان مهندس در خدمت حزب الله ،مقاومت و درخدمت آزادی لبنان و فلسطین بودند.

کارشناس لبنانی خاطر نشان کرد: به قول سید مقاومت هنوز تحقیقات اولیه پیرامون تجاوز پهبادی اسراییل به لبنان انجام نشده، اما آنها با فرستادن دو پهباد به لبنان تحاوز کردند که یکی برای جمع آوری اطلاعات دقیق از آن منطقه و دومی برای بمب گذاری و عملیات انفجاری و یا  شاید دنبال ترور شخصیتی بود و هدف خاصی داشت اما هنوز تحقیقات ادامه دارد.

وی ادامه داد: پهباد متجاوز حدودا دومتری ، نظامی و تخصصی بوده است. بررسی های اولیه انجام شده و حزب الله  اطلاعاتی کسب کرده اما هنوز اطلاع رسانی نشده نه از طرف اطلاعات ارتش لبنان و نه از طرف حزب الله؛  که پهباد چقدر برد داشته و چه کسی آن را به حرکت در آورده و چه طور وارد این منطقه از آسمان شده و آیا با یک هواپیمای دیگر وارد شده و  یا از طرف دریا و یا از طرف مزدوران داخلی هدایت شده است.

وی با تاکید بر این نکته که هنوز هدف دقیق اسراییل از این حملات پهبادی مشخص نشده، افزود: به نظر می رسد آنها دنبال عملیات حساس امنیتی و یا جمع آوری اطلاعات و یا به دنبال  ترور یک شخصیت مهم مقاومت بودند این ها پیش بینی هایی است که وجود دارد، اما قطعی نیست ،همه منتظرند  که حزب الله هدف اصلی آنها را اعلام کند.

حسن حیدر گفت: این اولین عملیات تهاجمی است و سید حسن نصر الله و حزب الله صد در صد می دانند که هدف از این عملیات چه بوده و به لطف خداوند مردم ساعت دو و نیم شب این پهباد را که از ارتفاع خیلی نزدیک پرواز می کرده مشاهده کردند آنها مشکوک شده و به سمت آن سنگ پرتاب کردند.

کارشناس لبنانی پیرامون سرنوشت هر دو پهباد اسراییلی گفت:  پهباد که مجهز به دوربین بوده نزدیک  پنجره  های خانه مردم در حال پرواز بوده  و مردم گمان نمی کردند اسرائیلی باشد حتی گمان کردند  پهباد تجاری باشد و اسرائیل از این موضوع استفاده کرده از این رو مورد توجه مردم قرار می گیرد  و به سمت آن سنگ پرتاب می کنند . پهباد دوم که انتحاری بوده و برای از بین بردن پهباد اول فرستاده شده با اقدام به موقع حزب الله  و واکنش سریع آنها پهباد را از آن مکان دور می کنند اما آنها دومی را منفجر کردند تا به  دست حزب الله نیفتد.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha