جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین یعقوبی- امام جمعه بجنورد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با اشاره به سه رویکرد تقابلی، حمایتی و حمایت انتقادی در رابطه بین ائمه جمعه و دولت‌ها، گفت: پسندیده‌ترین رویه در تعامل امامان جمعه با دولت‌ها رویکرد حمایت توأم با انتقاد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با گرامیداشت سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، با اشاره به اهمیت و ضرورت تعامل با دولت‌ها، اظهار کرد: برای پیشرفت و توسعه کشور باید همه بخش‌ها و ارکان نظام دست به دست هم داده و با تعامل و در کنار یکدیگر مسیر توسعه و تعالی را طی کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی افزود: تعامل بستری برای انتقال دغدغه‌های انقلابی و زمینه‌ای برای پیگیری و حل مسائل کشور و موجب انسجام و یکپارچگی داخلی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تعامل در بخش‌های مختلف کشور به‌ویژه تعامل با دولت منجر به نفی هرگونه دوقطبی‌های داخلی و حاکمیت دوگانه شده و اعتماد مردم به نظام را تقویت می‌کند.

وی با اشاره به اصول تعامل ائمه جمعه با دولت‌ها، اظهار کرد: تعامل بر اساس مشی فکری و رفتاری امام و رهبری و تعامل بر اساس وظایف و رسالت ائمه جمعه مهم‌ترین اصول تعامل امامان جمعه با دولت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به رویکردهای سه‌گانه نحوه مواجهه با دولت، رویکرد تقابلی با دولت را یکی از این موارد دانست و افزود: نظریه مذکور با اشکالاتی از حیث مبانی فکری و رفتاری مواجه است که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی ادامه داد: رویکرد تقابلی برخلاف منویات و منش سیاسی رهبر معظم انقلاب بوده و موجب القای تقابل نهاد نماز جمعه با رأی و خواست مردم می‌شود.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: همچنین رویکرد تقابلی موجب القای سیاست زدگی امامان جمعه در اذهان عمومی شده و تقابل موجب افزایش حواشی کاذب و فاصله گرفتن از مأموریت‌های اصلی ائمه جمعه می‌شود.

وی با بیان اینکه رویکرد دیگر رویکرد حمایتی مطلق ائمه جمعه از دولت‌ها است، خاطرنشان کرد: این رویکرد با دو چالش و آسیب خنثی شدن نقش امامان جمعه در طرح مطالبات جامعه و مردم و کاهش جایگاه نماز جمعه و ائمه جمعه به عنوان ابزار دولت‌ها در تحقق اهداف سیاسی و تبدیل این نهاد به یک حامی سیاسی حزبی و جناحی روبرو خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی، رویکرد سوم را رویکرد حمایت انتقادی دانست و گفت: پسندیده‌ترین رویه در تعامل امامان جمعه با دولت‌ها رویکرد حمایت توأم با انتقاد است.

وی تصریح کرد: این رویکرد، حمایت از دولت در پیشبرد اهداف عالیه انقلاب و هم‌زمان، انتقاد از دولت در مواردی است که با خطوط قرمز نظام تلاقی یافته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha