جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جماعت مسجد اعظم ابیجان

حوزه/ امام جماعت مسجد جامع پایتخت ساحل عاج گفت: خدمات انجام شده از سوی محقق و عارف مسلمان، دکتر یحیی بونو در طول سال های عمر ایشان، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر می‌باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری حوزه دکتر کریستین بونو (یحیی علوی) که همگان وی را با نام یحیی بونو میشناسند در سال ۱۹۵۷ میلادی در شهر فرایبورگ آلمان در خانواده‌ای مسیحی و کاتولیک، دیده به جهان گشود. در دوران نوجوانی و جوانی و با توجه به میل و علاقه شدیدی که در وی در زمینه آشنایی با ادیان و مذاهب شرقی وجود داشت تصمیم گرفت به بسیاری از کشورها همچون: اسپانیا، مراکش، ایتالیا، بلژیک، هلند، آلمان و… سفر کند. در پی آشنایی با آثار رنه گنون فیلسوف مسلمان فرانسوی و تاثیر گرفتن از آنها، دکتر یحیی بونو در سال 1979 به دین مبین اسلام گروید.

وی پس از تحصیل در رشته ادبیات عرب با پروفسور هانری کربن که عرفان شیعی را به جهان غرب شناسنانده بود آشنا شد و نهایتا تحت راهنمایی‌های احمد حمپاته، که از عرفای آفریقایی و از رؤسای سلسله تیجانیه بود به مذهب تشیع دوازده امامی درآمده و نام خود را به یحیی علوی مبدل ساخت.

دکتر یحیی بونو، در طی سال ها اخیر عمر خود تحقیقات ارزشمند و جامعی از تصوف در آفریقا و شاخه ها و فرق صوفی در قاره سیاه جمع آوری و گرد آورده بود که تلاش های بی بدیل وی همواره مورد تقدیر و ستایش علمای آفریقایی واقع میشد. وی همچنین صاحب یکی از فصیح ترین و زیبا ترین ترجمه های قرآن کریم به زبان فرانسوی می باشد که در نوبه خود از جایگاه و ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

به دنبال انتشار خبر درگذشت دکتر یحیی بونو، سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، گفتگوی مختصری با امام جماعت مسجد جامع شهر ابیجان پایتخت کشور ساحل عاج، که در طی سال های اخیر با آن مرحوم فقید در رابطه و تبادل اطلاعات بوده است، انجام داد.

* خدمات مرحوم بونو در راستای انضباط آثار و پژوهش های موجود در زمینه تشیع ستودنی است

شیخ تراوره محمدو در این گفتگو ضمن ابراز تاسف و اندوه در فقدان دوست خود و اندیشمند بزرگ مسلمان، آقای دکتر یحیی بونو، تاکید کرد: جانفشانی ها و خدمات ارزشمند مرحوم یحیی بونو در راستای تحکیم و انضباط آثار و پژوهش های موجود در زمینه تشیع و همچنین شناخت شاخه های موجود تصوف در آفریقا بسیار شگرف و ستودنی می باشد.

وی همچنین با اشاره به سفر های مکرر دکتر بونو به بسیاری از کشورهای آفریقایی و اروپایی به منظور جمع آوری اطلاعات و منابع موجود در مورد فرق و مذاهب افزود: دکتر یحیی بونو با وجود اینکه عهده دار مسئولیت اداره معهد امام خوئی در شهر پاریس بود، در عین حال همواره به مسئله پژوهش و تحقیق در مورد ادیان و مذاهب در آفریقا و اروپا اهتمام خاصی می ورزید.

وی افزود: مرحوم بونو گاهی ماه ها وقت خود را به تنهایی در مسافرت میگذراند و این تلاش های مجاهدانه وی بحمدالله ثمرات و نتایج بسیاری مطلوبی را به همراه داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha