پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بنادر شبه جزیره کریمه در اختیار محموله های نفتی ایران

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بی‌بی‌سی به تبلیغات گزاف اپوزیسیون پایان داد

به رغم تبلیغات رسانه های اپوزیسیون درباره رشد مهاجرت ایرانیان به کشورهای غربی، سازمان های بین المللی، اعلام کردند مهاجرت ایرانیان وضعیت عجیب و غریبی ندارد.پژمان تهوری، کارشناس بی بی سی ضمن اشاره به وضعیت عادی مهاجرت ایرانیان به دیگر کشورها، درباره زمان‌هایی که مهاجرت ایرانیان افزایش داشته، گفت: «در اواخر دوره آقای هاشمی رفسنجانی و اوایل دولت اصلاحات، موج مهاجرت خیلی زیادی داشتیم؛ یک موج عظیمی آن زمان بوده و بعد از آن، عددها خیلی تفاوت معناداری پیدا نکرده است.»

جهش نماگر بورس به قله تاریخی رسید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات با افزایش ۵۶۴۶ واحدی معادل ۲.۱۰ درصد به رقم ۲۷۴ هزار و ۸۷۱ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس نیز شاخص کل با رشد ۹۲ واحدی به رقم ۳ هزار و ۶۵۳ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۵۱۷ واحدی معادل ۲.۱۰ درصد به رقم ۷۳ هزار و ۸۷۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۲۱۶ واحدی معادل ۳.۰۱ درصد، عدد ۷۵ هزار و ۹۳۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۴۸۳ واحدی معادل ۳.۰۱ درصد به رقم ۵۰ هزار و ۸۳۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۷۳۸۰ واحد افزایش معادل ۲.۴۱ درصد را رقم زد و به سطح ۳۱۴ هزار و ۱۸۲ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۴۶۰۷ واحد افزایش معادل ۲.۳۶ درصد به رقم ۱۹۹ هزار و ۸۴۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۹۲۲۳ واحد افزایش معادل ۱.۶۸ درصد همراه بود و عدد ۵۵۸ هزار و ۶۱۱ واحد را به نمایش گذاشت.

سردار سلیمانی به رژیم صهیونیستی هشدار جدی مخابره کرد

حساب توئیتری منتسب به سردار سلیمانی بخشی از سخنان فرمانده سپاه قدس درباره اسرائیل را منتشر کرده است. در این پست توئیتری که در واکنش به تجاوزهای بامداد (یکشنبه) رژیم صهیونیستی به لبنان و سوریه منتشر شده، به نقل از سردار سلیمانی آمده است؛ قطعا این عملیات‌ دیوانه‌وار، آخرین دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی خواهد بود. اللواء قاسم سلیمانی: ستکون هذه العملیّات الجنونیّة حتماً آخر تخبّطات.

بنادر شبه جزیره کریمه تحریم های نفتی را دور زدند

«گئورگی مرادوف» معاون نخست وزیر کریمه گفت که انتقال نفت از طریق بنادر شبه جزیره کریمه می‌تواند از جمله زمینه‌های همکاری میان روسیه و ایران باشد.وی که با خبرگزاری تاس مصاحبه می‌کرد، افزود: «منافع مشترک میان ایران و کریمه بویژه با در نظر گرفتن سیاست ضد ایرانی آمریکا، تحریم‌ها و پیامدهای مربوط به آن، در حال رشد است.»معاون نخست وزیر کریمه اضافه کرد: «بازرگانان ایرانی برای کار با کریمه ابراز تمایل کرده‌اند اگر چه هنوز کار فعال واضحی از سوی ایرانی‌ها مشاهده نکرده‌ایم. ما همچنین آمادگی خود را برای همکاری سازنده با ایران و در نظر گرفتن گزینه‌های مختلف اعلام کرده‌ایم. به طور مثال، ایران می‌تواند از مزایای ظرفیت بندر کریمه برای انتقال نفت استفاده کند.»وی در ادامه گفت: «کانال سوئز که مسیر سنتی برای نفتکش‌های ایرانی است به دلیل تحریم‌ها به روی ایران بسته شده است. از سوی دیگر ایران و روسیه به دریای خزر دسترسی دارند. ایران می‌تواند از توانایی‌های کشتی‌رانی ما و کانال‌ رودخانه‌ای و دریایی در چنین شرایطی برای حمل نفت از طریق رود ولگا و کریمه و دریای سیاه استفاده کند.»این مقام گفت: «زمینه‌های زیاد دیگری برای همکاری وجود دارد چون ایران کشور بسیار متنوعی در شرایط اقتصادی است.»

حباب سکه بالاخره تخلیه شد

به گفته محمد کشتی آرای، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون تومان قیمت گذاری شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز قبل، به رقم ۴ میلیون و ۱۵ هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌باشد. هر سکه یک گرمی در بازار امروز، به قیمت ۹۴۰ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و ۷۶۵ هزار تومان رسید. حباب سکه نیز با کاهش کم سابقه تقاضا و همچنین افت قیمت در بازار، پس از چهار سال کامل تخلیه شد و به صفر رسید. کشتی آرای همچنین تأکید کرد در حال حاضر با توجه به صفر شدن حباب، سکه را می‌توان به جای طلای خام، آب کرد. 

روس ها پهپاد جدید ایران را به نمایش گذاشتند

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یکی از جدیدترین پهپادهای خود به نام مبین را در نمایشگاه هوایی روسیه نمایش داد.نمایشگاه بین المللی هوافضای روسیه به نام ماکس-۲۰۱۹ با حضور ایران و ۱۶ کشور دیگر در روسیه از امروز سه شنبه در محل مجموعه نمایشگاه هوایی شهر ژوکوفسکی در شرق مسکو به مدت پنج روز آغاز به کار کرد.ساعاتی پیش برخی رسانه‌ها در ایران به اشتباه اعلام کرده بودند که جدیدترین موشک کروز ساخت جمهوری اسلامی ایران با نام «مبین» در نمایشگاه بین‌المللی هوافضای روسیه (ماکس ۲۰۱۹) به نمایش درآمده است.وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران دراین نمایشگاه پهپاد نظامی مبین را به عنوان یکی از جدیدترین محصولات خود نمایش داد.این پهپاد که سه متر طول و ۶۷۰ کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند ۱۲۰ کیلوگرم تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز مامورت را با خود حمل کند.بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط غرفه ایران در نمایشگاه نظامی روسیه مبین می‌تواند تا ارتفاع ۴۵ هزار پایی بالا برود و ۴۵ دقیقه به صورت مداوم تا سرعت ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.این پهپاد ایرانی با توجه به توانایی پرواز در ارتفاع پایین و سطح مقطع راداری بسیار کم، از قابلیت رادارگریزی نیز برخوردار است.در نمایشگاه امسال بیش از ۳۴۰ شرکت از کشورهای مختلف شرکت می‌کنند و آخرین دستاورهایی هوایی و فضایی خودرا به نمایش خواهند گذاشت. نمایشگاه ماکس روسیه از سال ۱۹۹۲ به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و علاوه بر شرکت سازندگان محصولات هوایی و فضایی، بزرگترین سمپوزیوم بین طراح‌های روسیه و دیگر کشورها برای تبادل تجربیات است. در نمایشگاه امسال، هیات ایرانی به ریاست امیر سرتیپ عبدالکریم بنی طرفی معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران شرکت دارد.

پای نانو به خودروسازی باز شد

در زمان قبل از انقلاب ایران رتبه ای در سطح دنیا از منظر فناوری نانو نداشت؛ آن سالها رتبه ما در این فناوری ۵۷ بود اما حالا به همت محققان توانسته ایم رتبه چهارم را کسب کنیم. از سوی دیگر کشور در فناوری نانو تا حدی پیش رفته که تعداد محصولات نانویی روز به روز در حال افزایش است به طوریکه ماهانه ۱۲ تا ۱۵ محصول نانویی توسط شرکتهای دانش بنیان تولید می شود.بر اساس آخرین آمار، در حال حاضر نزدیک به ۶۰۰ محصول نانویی داخلی در بازار موجود است که در حوزه های مختلف کاربرد دارند.همچنین نانو توانسته به ۱۱ صنعت رسوخ پیدا کند. یکی از این صنایع خودروسازی است. استفاده از این تکنولوژی در صنعت خودروسازی می تواند در کاهش آلودگی های محیط زیست، کاهش هزینه های فرسایشی یا ارتقای کارایی سیستم های مربوط به خودرو موثر باشد.وی ادامه داد: حتی شرکتهای صنعتی به واسطه دانش شرکتهای دانش بنیان توانسته اند محصولات کاربردی نانویی را در صنعت خودرو تولید کنند.دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به برخی از محصولات تولیدی شرکتها در حوزه خودرو با فناوری نانو گفت: فیلترهای خودروی نانویی (خودروی سبک و سنگین)، روغن موتورهای نانویی، افزودنیهای سوخت، کامپوندهای پلیمری پیشرفته، سره های جوش نانوکامپوزیتی، قطعات خودرو با پوشش فوق سخت، کاتالیست های نانویی، رنگ های پیشرفته، پوشش های پیشرنگ، عایق های نانویی، گرمکن های صندلی با تکنولوژی پرینت، آینه های پیشرفته نانو، هیتر تشعشعی قابل استفاده در خط رنگ، راه اندازی خطوط پلاسما و کرونا جهت افزایش چسبندگی، پوشش های ضدخش از جمله محصولاتی هستند که تولید شده و در صنعت خودرو قابل استفاده هستند.وی افزود: محصولات نانو در حوزه صنعت خودرو در صورتی مورد استقبال قرار می گیرند که باعث کاهش هزینه ها و بر اساس استانداردها و کاهش آلایندگی ها باشند. نجیمی با اشاره به یکی از چالش هایی که منجر به عدم استقبال خودروسازان از تکنولوژی های جدید می شود، گفت: در حال حاضر استاندارد های موجود در کشور سطح پایینی دارند و سازمان استاندارد نتوانسته بر خودروسازان پیروز شود.

بی‌بی‌سی گاف عجیب کاخ سفید را لو داد

دونالد ترامپ به دلیل برنامه‌ریزی قبلی برای دیدار با مقام‌های هند و آلمان در نشست گروه هفت درباره تغییرات اقلیمی شرکت نکرد.کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل برنامه‌ریزی قبلی برای دیدار با مقام‌های هند و آلمان در نشست گروه هفت که بنا بود درباره تغییرات اقلیمی برگزار شود، شرکت نکرده است.این در حالی است که به گفته خبرنگار بی بی سی، سران هند و آلمان در جلسه تغییرات اقلیمی حضور داشته اند!ترامپ از مخالفان سرسخت توافق جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی است تا جایی که شماری از رسانه‌های آمریکایی، از تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق جهانی خبر داده اند. ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری نیز بارها ناخشنودی خود را از تعهدهایی که کشورهای امضاءکننده پیمان پاریس بر عهده گرفته‌اند، اعلام کرد و وعده داد در صورت پیروزی آمریکا از این پیمان خارج شود.

ایران تنگه هرمز را دور زد

تهران با بغداد در مورد احتمال بازگشایی یک خط لوله که ایران را از طریق عراق به سوریه متصل می‌کند صحبت کرده است تا دیگر مجبور نباشد از تنگه هرمز برای انتقال نفت در خلیج فارس استفاده کند.به گزارش  راشا تودی، تهران با بغداد در مورد احتمال بازگشایی یک خط لوله که ایران را از طریق عراق به سوریه متصل می‌کند صحبت کرده است تا دیگر مجبور نباشد از تنگه هرمز برای انتقال نفت در خلیج فارس استفاده کند.این خط لوله ایران را به شهر بندری بانیاس سوریه در ساحل مدیترانه متصل می‌کند. این خط لوله که از عراق عبور می‌کند به ایران اجازه می‌دهد تنگه هرمز را برای انتقال نفت کنار بگذارد و تحریم‌های آمریکا را در بحبوحه افزایش ترس از بسته شدن تنگه هرمز در صورت تقابل مستقیم نظامی بین آمریکا و متحدانش با ایران، دور بزند.به گفته منابع آگاه، این خط لوله از دو بخش تشکیل می‌شود. اول ایران یک خط لوله ۱۰۰۰ کیلومتری جدید از طریق عراق به سمت سوریه می‌سازد که از دشت نینوا در شمال عراق عبور کرده و از طریق استان دیرالزور وارد قلمرو سوریه می‌شود و از آنجا به ساحل سوریه می‌رسد. دوم، ایران خط لوله کرکوک-بانیاس را که طی جنگ ایران و عراق در ۱۹۸۲ بسته شد، باز می‌کند. این خط لوله در سال ۲۰۰۰ به مدت سه سال احیا شد، ولی طی حمله‌های هوایی آمریکا به عراق در ۲۰۰۳ به شدت آسیب دید. طبق این طرح، ساخت و نگهداری از این خط لوله بر عهده تهران خواهد بود.ظرفیت کل این خط لوله حدود ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز تخمین زده می‌شود که تقریبا معادل نصف صادرات نفت خام ایران قبل از اعمال تحریم‌های آمریکاست، ولی این مقدار حداقل ده برابر کمتر از کل مقدار نفت خامی است که در حال حاضر از طریق تنگه هرمز منتقل می‌شود.طبق گفته منابع، از نظر بغداد این پروژه چندان از نظر اقتصادی به صرفه نیست. عراق می‌تواند نفت خام خود را به بانیاس و سایر کشورهای همسایه در مدیترانه صادر کند. بغداد هنوز رسماً به این پیشنهاد تهران پاسخ نداده است. در واقع ایران قبلا هم در مورد طرح این خط لوله با عراق صحبت کرده بود، ولی این مذاکرات در ۲۰۱۴ وقتی گروه داعش بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق را گرفت متوقف شد.تنگه هرمز یک مسیر کشتیرانی حیاتی برای نفت ایران است که در حال حاضر ۱۷ میلیون بشکه در روز مواد خام و مشتقات نفتی از طریق آن منتقل می‌شود. بیشتر این محصولات به بازارهای آسیا و اروپا فرستاده می‌شوند. تنگه هرمز اخیراً به مرکز درگیری‌های بین المللی پس از تصمیم واشنگتن به ایجاد ائتلافی برای حفاظت از آن تبدیل شده است. واشنگتن ایران را مقصر حمله به نفتکش‌ها در تنگه هرمز می‌داند، ولی تهران بارها این اتهام را رد کرده و ادعا می‌کند آمریکا سعی دارد تحریم‌های نفتی یک جانبه خود را از طریق فشار نظامی اعمال کند.

«تسه»‌ها افت کردند

اوراق وام مسکن معاملات را عموما با دامنه منفی قیمت پشت سر گذاشتند. ارزش بیش از 70 درصد از اوراق وام در دادوستدها کاهش یافت. البته شدت این افت با تغییر ناگهانی در روند قیمت‌ها طی آخرین معاملات بیشتر بود. به طوری که قیمت حدود نیمی از امتیازهای وام در پایان دادوستدهای دیروز ضمن افت 5 درصدی در کف مجاز روزانه قرار گرفت. با عقبگردی که روز گذشته در بازار «تسه»ها رقم خورد، متوسط قیمت 24 امتیاز وام به سطح 42 هزار تومان تنزل کرد. «تسه»ها در چند روز اخیر عموما در همین محدوده معامله شده‌اند. با توجه به آمار موجود که خبر از سیطره رکود در بازار مسکن می‌دهد، نمی‌توان دورنمای روشنی برای رشد منطقه‌ای «تسه»ها تصور کرد. از طرفی، پیشینه قیمت‌ها نشان می‌دهد که تنزل به سطح پایین‌تر هم چندان دور از انتظار نیست.

دلار نزدیک کانال ده هزار تومانی ایست کرد

بازار ارز به روند کاهشی خود ادامه داد، تا جایی که بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از بازار آزاد تهران، هر اسکناس دلار آمریکا به رقم ۱۱۲۳۰ تومان رسید. همچنین در صرافی‌های بانکی به عنوان بازارساز ارزی، شاهد کاهش نرخ دلار و یورو بودیم. به نقل از سامانه سنا بانک مرکزی (بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است)؛ هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۳۵۰ تومان خریداری شد و در مقابل به قیمت ۱۱۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. این رقم نسبت به روز قبل، ۱۵۰ تومان کاهش داشت. همچنین هر اسکناس یورو در بازار امروز، به قیمت ۱۲۸۰۰ تومان خریداری شد و با افت ۱۵۰ تومان نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۲۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. دنیای اقتصاد در این خصوص نوشت: افزایش فعالیت معامله‌گران خالی فروش، کاهش نرخ حواله درهم در همان ابتدا بالا رفتن احتمال آغاز به کار بازار متشکل ارزی در آینده‌ای نزدیک‌تر و گمانه‌زنی‌ها از پیام مکرون به ایران چهارضلعی بودند که زمینه‌ساز آن شدند که شکست سطح حمایتی دلار با سرعتی آرام ادامه یابد.

سکه قفل کرد

بازار طلا و سکه تهران به گفته محمد کشتی آرای عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران، این روزها با کاهش داد و ستدها، به نوعی قفل شده است و با افزایش نرخ جهانی طلا در مقابل افت نرخ ارز، باعث شده است که کاهش قیمت ها چشمگیر نباشد. بر این اساس روز گذشته، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم 4 میلیون و 90 هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) 4 میلیون و 140 هزار تومان قیمت گذاری شده است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم 2 میلیون و 150 هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم یک میلیون و 330 هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی 950 هزار تومان و هر مثقال طلای ۱۷ عیار آبشده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به رقم یک میلیون و 805 هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز، ۴۱7 هزار و 1۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. حباب سکه نیز به سطح 50 هزار تومان رسیده است.

کاخ سفید برای ظریف در G7 پیغام داد

در نخستین واکنش‌ها در آمریکا به سفر وزیرخارجه ایران به فرانسه در حاشیه اجلاس هفت کشور صنعتی، کاخ سفید به این سفر واکنش نشان داد.در این ارتباط، یک مقام رسمی در کاخ سفید اعلام کرد، دعوت فرانسه از وزیرخارجه ایران برای حضور در حاشیه اجلاس گروه ۷، بسیار غیرمنتظره و ناگهانی بوده است.این مقام رسمی که رویترز نامش را فاش نکرده، همچنین افزود: هم اکنون هیچ طرح و برنامه‌ای از سوی مقامات آمریکایی برای دیدار با وزیرخارجه ایران در فرانسه وجود ندارد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که محمدجواد ظریف به دعوت وزیر امور خارجه فرانسه، برای ادامه رایزنی ها درخصوص ابتکارات اخیر میان رؤسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه ۷شده است.با این حال، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در این خبر تأکید کرده است که محمدجواد ظریف در این سفر با هیأت آمریکایی ملاقات یا مذاکره ای نخواهد داشت.

ترامپ با تمدید معافیت های نفتی مخالفت کرد

رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش داد که رهبران گروه ۷ در ضیافت شام شنبه شب در زمینه متقاعد کردن دونالد ترامپ برای اعطای دوباره معافیت های نفتی در ارتباط با تحریم های ایران نتوانستند کاری از پیش ببرند. نشست رهبران گروه ۷ در شهر بیاریتز در جنوب فرانسه آغاز شده و یکی از موضوعات مطرح شده در دیدارهای میان رهبران این گروه ایران بوده است.امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در حاشیه این نشست با دونالد ترامپ دیدار و رایزنی کرد. کاخ الیزه درباره این دیدار اعلام کرد که دو طرف درباره ایران اختلاف نظر داشتند.محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به دعوت ژان ایولودریان وزیر خارجه فرانسه به این نشست رفت و با مقامات فرانسوی و همچنین مقامات آلمانی و انگلیسی دیدار و رایزنی کرد.برخی رسانه ها از پیشنهادهای تازه پاریس برای تنش زدایی در ارتباط با مسأله ایران خبر داده‌اند.

هاآرتص به تحرکات سیاست امنیتی ـ تهاجمی نتانیاهو علیه تهران هشدار داد

نشریه هاآرتص در مطلبی با اشاره به اتفاقات اخیر و درگیریهای نظامی اسرائیل در عراق، سوریه و لبنان به انتقاد از سیاست تهاجمی علیه ایران پرداخته که نتانیاهو برای دور جدید نخست وزیری خود به آن چنگ می زند و بیان کرده که این امر می تواند منجر به گرفتاری اسرائیل شود.این نشریه در این مطلب بیان کرده: در هفته های اخیر اسرائیل چرخه حملات خود را به اهداف نظامی مرتبط با ایران گسترش داده و چندین بار نیز در عراق که دشمن اسرائیل نیست فعالیت داشته است. آنطور که روز جمعه توسط آموس هارل گزارش شده این عملیات که اسرائیل مسئولیت آن را برعهده نگرفته انتقاد غیرمعمول آمریکایی ها را به دنبال آورده است.در آخر هفته گذشته نیروهای نظامی اسرائیل به سوریه حمله و این بار بیانیه رسمی صادر کردند، مبنی بر این که این حمله با هدف خنثی کردن یک مأموریت پهپادی ایران ـ که ظاهراً به منظور انتقام از حمله به نیروهای متحد ایران در عراق بود ـ انجام شده است. در همین حال، روز یکشنبه دو هواپیمای بدون سرنشین تحت شرایطی نامشخص در لبنان سقوط کردند که حزب الله اسرائیل را مقصر این واقعه دانست. ایران اما تصمیم به تشدید تنش در روند کنونی حملات نگرفت و ادعا کرد که هیچ یک از اهداف آن مورد اصابت قرار نگرفته است. اما حتی اگر این بار این دور با برتری اسرائیلی و بدون تلفات و یا صدمه به سربازان یا غیرنظامیان اسرائیلی به پایان برسد، این امر مهم است که جنگ اسرائیل علیه ایران - اهداف و خطرات آن - در معرض بحث عمومی باشد.بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و وزیر دفاع، که از او در مورد اقدامات اسرائیل در عراق پرسیده شد مباهات کرد و گفت: "من خودم را محدود نکرده ام" و هشدار داد که ایران "هیچ کجا مصون نیست". از سخنان و اقدامات نتانیاهو - گسترش دامنه عملیات تا عراق - به نظر می رسد که اسرائیل تصمیم گرفته است هرگونه تسلیحاتی را که می تواند در جهت حمله به آن باشد، به زور از خاورمیانه دور کند.اظهارات نتانیاهو و وزرای دولت او، که جنگ واقعی علیه ایران را توصیف می کند، این نگرانی را ایجاد کرده که اسرائیل در تلاش است تا اهداف بلندپروازانه ای را تعیین کند که می تواند منجر به گرفتاری اش شود.اظهارات نتانیاهو جای تعجب ندارد. فعالیت های انتخاباتی اسرائیل را از دهه 1950 عملا یک سیاست امنیتی تهاجمی مشخص کرده است، به ویژه هنگامی که حزب حاکم متهم باشد در مواجهه با حملات و تحریکات هر کسی که به عنوان دشمن مشخص شده باشد، بسیار نرمش می کند. این بار نتانیاهو در حالی که در مورد ضعف ارتش علیه حماس در غزه و حملات مرگبار در کرانه باختری از سمت چپ و راست مورد حمله قرار دارد، برای یک دوره نخست وزیری دیگر می جنگد.

«آدریان‌» به جنجال دریایی پایان داد

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت کشتی آدریان و اینکه آیا مقصد بعدی این کشتی سواحل قطر خواهد بود، اظهار کرد: مقصد کشتی را صاحب نفت آن مشخص می‌کند و برای این موضوع نیز با ما هماهنگی انجام نمی‌شود.«علی ربیعی» در نشست خود با خبرنگاران پس از پاسخگویی به پرسش هایی در مورد سفر ظریف به فرانسه، تحریم ها، اقدامات تحریک آمیز اخیر رژیم صهیونیستی، تلاش آمریکا برای گفت و گو و مسائلی از این دست، در مورد سرنوشت نفتکش آدریان دریا ادامه داد: از سیاست‌های غلطی که آمریکا دنبال می‌کند، این است که مدام کشتی را در رصد خود قرار داده و کشورها را در این زمینه تهدید می‌کند.سخنگوی دولت تصریح کرد: اینکه کشتی کجا برود مربوط به صاحب کشتی است.اوایل ماه ژوئیه، کشتی «آدریان دریا» که پیشتر با نام تجاری «گریس1» و با پرچم پاناما در حال انتقال نفت ایران به سمت اروپا بود، با بهانه واهی و ادعای نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا با حمل سوخت غیرقانونی به سوریه، توسط نیروی دریایی انگلیس در منطقه جبل‌الطارق توقیف شد.سپس دولت جبل‌الطارق اعلام کرد که دلیلی برای در توقیف نگه داشتن این کشتی ندارد و آن را به رغم درخواست آمریکا برای تمدید توقیف این کشتی، آزاد کرد. در حالی که پس از آزادی، نام این کشتی که در مالکیت ایران بود، به «آدریان دریا» تغییر یافت و با پرچم جمهوری اسلامی جبل الطارق را ترک کرد.

سه هیأت اروپایی مامور رایزنی با ایران شدند

«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان طی اظهاراتی در نشست گروه ۷ در فرانسه از برداشته شدن «یک گام بزرگ رو به جلو» در گفت‌وگوها با ایران خبر داد. به دنبال سفر از قبل اعلام نشده «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بیاریتز فرانسه، مرکل در رابطه با گفت‌وگوهای اخیر با ایران طی نشست گروه ۷، گفت: «این یک گام بزرگ رو به جلو بوده است. حالا جوی وجود دارد که در آن از گفت‌وگوها استقبال می‌شود».صدراعظم آلمان همچنین تأکید کرد، رایزنی‌ هیإت‌های آلمانی، فرانسوی و انگلیسی با هیأت ایرانی در بیاریتز، «با هماهنگی قبلی با ایالات متحده انجام شد که این یک اتفاق بزرگ است».پیشتر وزیر خارجه ایران بعد از پایان سفر غیرمنتظره‌ اخیرش به پاریس و ورود به پکن در پیامی توییتری اعلام کرده بود که «روزهای مهمی» در پیش است.محمدجواد ظریف شامگاه یکشنبه هم با انتشار تصاویری از دیدارش با رئیس‌جمهور فرانسه، گفت مسیر پیش رو، دشوار است، اما ارزش امتحان کردن دارد. به گفته او، گفت‌وگوهایش در بیاریتز در چارچوب پیگیری تعامل سازنده انجام گرفته است.

مصلحی دست سیاه سیا را لو داد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدر مصلحی در "همایش بصیرت افزایی و گفتمان انقلاب اسلامی" در کاشمر افزود: تمام سرمایه‌گذاری دشمن بر نفوذ است که طی آن دشمن عده‌ای را برای اهداف مختلف جاسوس می‌کند و از همین طریق تاکنون ۱۷ هزار نفر در جمهوری اسلامی ایران به وسیله ترور به شهادت رسیده اند. وی ادامه داد: هنوز تیم سید مهدی هاشمی در کشور و آمریکا با سازمان سیا در حال همکاری است. دشمن از طریق جاسوسان سعی می‌کند مسئولان را به بیراهه بکشاند و در دفاع و حرکت از مسیر انقلاب از حیز انتفاع بیندازد. دشمن تلاش می‌کند همان گونه که انقلاب از قم شروع شد، مقابل انقلاب را هم از قم شروع کند و از راه نفوذ می‌خواهد این کار را انجام دهد. در برابر نفوذ دشمن باید هشیار باشیم، زیرا به راحتی نمی‌توان توطئه‌های دشمن را تشخیص داد.

گاف نظام پزشکی با شرط گذاشتن برای قانون تمام شد

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور که اخیرا با نامه نگاری در خصوص ضرورت آموزش به پزشکان برای تجهیز مطب‌ها به کارتخوان ویژه حاشیه‌های زیادی آفریده، بار دیگر با اظهارنظری عجیب به صدر اخبار بازگشت. دکتر محمدرضا ظفرقندی در مراسم روز پزشک با تأکید بر اینکه مشکلات خانواده پزشکی می‌بایست در درون جامعه پزشکی رفع شود، گفت: «نباید بگذاریم افرادی بیرون از این حرفه در امور تخصصی ما دخالت کنند.»اظهارنظری که پس از آن، تأکید شد «اقتصاد سلامت دچار آسیب و نزول است» تا رئیس سازمان نظام پزشکی تأکید کند که این نزول نتیجه نگاه غیرواقعی «به هزینه‌های حوزه پزشکی» است و یادآوری کند که مشارکت گرفتن از پزشکان در برخی برنامه‌ها در سازمان‌های بیمه‌گر بر اساس برنامه ششم توسعه، ضرورت دارد.ظفرقندی در ادامه طرح موضوعاتی مانند «بحث افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌ها» و همچنین «موضوع مالیات پزشکان» را «هجمه‌های ناجوانمردانه نسبت به جامعه پزشکی» خواند و تأکید کرد، آمار و ارقام که می‌گویند مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده، کذب است و افزود: «اما در مجلس محترم همچنان با همان آمارهای تکذیب شده در خصوص نحوه پرداخت مالیات پزشکان صحبت شد.»نکته قابل تأمل در سخنان این مقام البته نه تأکید وی بر خطای مجلس در استناد به آمارهای کذب (نقل به مضمون) و نه ضرورت حل و فصل مشکلات مربوط به پزشکان و احتمالا بحث افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و درآمد این قشر در درون جامعه پزشکی، که شرطی بود که زبان وی برای اجرای یک قانون بیان شد.او که پیشتر در نامه‌ای مشهور، خواستار تعویق طرح تجهیز مطب‌ها به کارتخوان‌های متصل به سامانه‌ای ویژه در سازمان مالیاتی تا ارائه آموزش به پزشکان شده بود، گفت: «پزشکان به هیچ عنوان در مقابل پرداخت مالیات عادلانه، گارد ندارند و مطیع قانون هستند، اما به شرط آن که همه مشمول یک قانون باشند و همه نهادها مالیات خود را پرداخت کنند.»بدین ترتیب مشخص می‌شود که سازمان نظام پزشکی کشور یک شرط اساسی برای اجرای قانون دریافت مالیات مستقیم دارد؛ اینکه همه مشمول اجرای این قانون شوند، نه فقط پزشکان. نکته‌ای کلیدی که نشان می‌دهد نامه وی برای استمهال در اجرای این قانون تا آموزش دادن به پزشکان در خصوص آن، تنها دستاویزی برای عقب انداختن اجرای قانون و جلوگیری از اجرای آن بوده است!

ایران از هیولای پدافندی علیه موشک‌های دشمن رونمایی کرد

سامانه پدافندی باور ۳۷۳ ایران یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های ضدموشکی بالستیک جهان است. کشور ایران با ساخت سامانه پدافندی باور ۳۷۳ توانست گامی حیرت انگیز در ساخت تجهیزات و صنایع نظامی بردارد و به رقابت با قدرتمندترین کشورها در عرصه موشک سازی بردارد.به جرات می‌توان گفت تنها روسیه و آمریکا هستند که سامانه ای با چنین قدرتی در اختیار دارند و سایر کشورها حتی چین هم سامانه ای به این شکل که به صورت کاملا بومی ساخته شده باشد، در اختیار ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha