پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام نظیری

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با عنوان اینکه مداحانی که اهل معرفت نبوده و فقط با شور مردم را پای هیئت بیاورند و نه شعور، خود خطر بزرگی برای جامعه اسلامی محسوب می‌شوند، گفت: از همین رو نپرداختن به مبانی معرفتی ائمه و شعور حسینی و صرفاً برگزاری عزاداری، انحرافاتی را در برخی هیئت‌ها ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» همدان در تشریح رابطه هیئت‌های حسینی و مساجد با بیان اینکه خاستگاه و تأسیس هیئت‌ها در مساجد بوده است، ابراز کرد: در قدیم هیئتی جدا از مسجد نداشتیم، امروزه هم این را به نحوی خواستاریم که هیئت‌ها جدای از مسجد نباشند.

وی با اشاره به اینکه هیئت‌ها از گستردگی بیشتری برخوردار هستند و اقتضائات متفاوت دارند مثلاً اینکه جلسات را به‌صورت چرخشی در منازل برگزار می‌کنند که طبق روایات خواندن قرآن و روضه اهل‌بیت باعث نورانیت خانه و دفع بلاها می‌شود و همچنین اتصال و ارتباط اعضای خانواده با هیئت را به دنبال دارد، اذعان کرد: متأسفانه این امر نسبت به گذشته کم‌رنگ‌تر شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه اگر هیئت‌های حسینی می‌خواهند مسیرشان را به‌درستی پیش ببرند و در مسیر اسلام ناب حرکت کنند بازهم در امتداد حیاتشان اتصال و ارتباط به مساجد را نیاز دارند، افزود: مسجد یک پایگاه مهم در جامعه اسلامی به‌شمار می‌رود، اگر جدایی از مسجد موجب کم‌رنگ شدن آثار آن در جامعه شود و اثرگذاری‌ها بخواهد در فضای حسینیه‌ها و هیئت‌ها شکل بگیرد، مناسب نیست.

حجت‌الاسلام نظیری با تأکید بر اینکه مسئولین برگزاری هیئت‌ها باید نظارت داشته باشند و ارتباط با مساجد را حفظ کنند، ابراز کرد: هیئت به مسجد متصل باشد، ولو اینکه مکان برگزاری و فعالیت هیئات مساجد نباشند.

وی با اشاره به اینکه دیده می‌شود در برخی محل‌ها چندین هیئت وجود دارد اما همه باهم متحد بوده و با مسجد نیز در ارتباط هستند، اظهار کرد: لازمه اینکه افراد و هیئات جذب مسجد شوند، غنای برنامه‌ها است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان ابراز کرد: متأسفانه جدایی هیئات از مسجد در اثر تفکرات خاصی بود که دست‌اندرکاران یا حتی عالم مسجد داشت، قوانین خاصی را حاکم بر مسجد می‌دانستند و هیئت‌ها را از انجام برخی کارها منع می‌کردند؛ به‌طور مثال جوانان علاقه داشتند که مکان عزاداری را به نحو خاصی بیارایند و متولیان مسجد این اجازه را نمی‌دادند.

حجت‌الاسلام نظیری با اشاره به اینکه در برخی موارد متولیان مسجد جوانان را در اجرای امور مشارکت نمی‌دادند و این درصورتی بود که هیئت‌ها بر پایه حضور و فعالیت آنان شکل گرفته بودند، افزود: یک‌سری برداشت‌های نادرست از نوع استفاده مسجد در عزاداری‌ها همچون ساعت برگزاری مراسم و نوع مشارکت مردم در برنامه‌ها باعث شد تا رفته‌رفته هیئت‌ها از مساجد جدا شوند.

وی با بیان اینکه جدا شدن هیئات از مساجد ممکن است باعث شود تا این پایگاه نقش خود را در هدایت‌بخشی و مدیریت جامعه از دست بدهد و متأسفانه در برخی جاها دیده می‌شود، مطرح کرد: نخستین آسیبی که می‌تواند متوجه مساجد شود اینکه این مکان مقدس از مرکزیت و اتحادبخشی به هیئت‌ها خارج شود، دوم اینکه هیئت‌هایی که خارج از خواستگاه مسجد شکل می‌گیرند رفته‌رفته رویکردهای محتوایی و معرفتی در آن‌ها کم‌رنگ می‌شود.

حجت‌الاسلام نظیری با تأکید بر اهمیت حفظ ارتباط بین مسجد و هیئت‌های حسینی، تصریح کرد: اگر این اتصال و ارتباط حفظ شود، هیئت‌ها از انحرافات فکری و معرفتی مصون می‌مانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha