شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
المصطفی

حوزه/ سفیر تایلند در ایران، ضمن حضور در مجتمع جامع امام خمینی(ره)، با طلاب این کشور دیدار و درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه  «کالایانا ویپاتی پومی پراتس»، با بیان این که ارتباطات ملت ایران و تایلند پیشرفت‌های خوبی داشته است، اظهار داشت: دانشجویان و دانش‌پژوهان تایلندی جامعةالمصطفی همواره قدردان خدمات این نهاد هستند و من به نوبه خودم از جامعةالمصطفی به دلیل ارائه خدمات به دانش‌پژوهان تایلندی سپاس‌گزارم.

وی، در ادامه، ضمن ارائه تاریخچه‌ای از روابط ایران و تایلند، افزود: با توجه به شرایط ایران در خاورمیانه، جمهوری اسلامی ایران برای تایلند، کشوری مهم و استراتژیک است.

سفیر تایلند در ایران با اشاره به این که روابط دیپلماتیک ایران و تایلند از سال 1955م آغاز شده است، بیان کرد: با وجود عمر شصت ساله روابط ایران و تایلند، روابط دو ملت به بیش از چهارصد سال برمی‌گردد.

وی سفرهای متقابل هیئت‌ها و مقامات ایرانی و تایلندی را نشان‌دهنده عمق روابط دوستانه دو کشور دانست و اذعان داشت: وجود نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل، فرصت‌های خوبی برای ایجاد و تقویت ارتباط هیئت‌های اعزامی دو کشور ایجاد می‌کند.

کالایانا ویپاتی پومی پراتس با بیان این که دولت تایلند همیشه از حامیان توافقات هسته‌ای ایران است، اظهار داشت: دولت تایلند، همواره، از همراهی ایران و رعایت توافقات هسته‌ای این کشور حمایت نموده، به آن اذعان دارد.

سفیر تایلند در ایران برجام را الگویی برای پایبندی ایران به توافقات بین‌المللی دانست و ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران از آغاز برجام، همواره به تعهدات خود پایبند بوده، هیچ گونه عملی که توافق برجام را نقض کند، انجام نداده است.

وی شکل‌گیری کمیسیون‌های مشترک بین دولت ایران و تایلند را از مکانیسم‌های مهم روابط اقتصادی دو کشور برشمرد و ضمن اشاره به گستره محصولات صادراتی دو کشور، ابراز داشت: میزان واردات و صادرات ایران و تایلند، همواره، در حال نوسان است و علی رغم کاهش صادرات و واردات در دوره‌های اخیر، دولت تایلند همواره به دنبال تقویت ارتباطات اقتصادی با ایران است.

سفیر تایلند در ایران ضمن اشاره به زمینه‌های همکاری ایران و تایلند، خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری، از مؤلفه‌های مهم و تأثیرگذار در ایجاد و تقویت ارتباطات فرهنگی دو ملت، به منظور آشنایی مردمان سرزمین‌ها با هویت های اجتماعی یکدیگر است.

کالایانا ویپاتی پومی پراتس مراودات سیاسی و رسانه‌ای را از مهم‌ترین عوامل تقویت صنعت گردشگری برشمرد و اظهار داشت: میراث فرهنگی و تمدنی ایران، از جاذبه‌هایی به شمار می‌رود که استقبال روزافزون تایلندی‌ها را برای مسافرت به ایران به دنبال داشته است.

وی زمینه‌های بهداشتی را از دیگر پارامترهای ارتباطی دو کشور دانست و اذعان داشت: ایران در زمینه تولید دارو قوی ورود نموده است و بدون هیچ چشم‌داشتی، فنون داروسازی را به تایلند و کشورهای دیگر ارائه می‌کند؛ تایلند نیز در عرصه فنآوری‌ ارزش افزوده و نگه‌داری محصولات کشاورزی، حرفی برای گفتن دارد.

سفیر تایلند در ایران مباحث آموزشی را از دیگر ابعاد ارتباطی ایران و تایلند دانست و خاطرنشان کرد: امکانات آموزشی و پژوهشی که ایران به دانشجویان و دانش‌پژوهان تایلندی ارائه می‌کند، سبب گسترش روزافزون حضور تایلندی‌ها در ایران شده است؛ امیدواریم بتوانیم با تقویت تفاهم‌نامه‌های همکاری میان‌دانشگاهی با هدف تبادل دانشجو، به دست‌آوردهای ارزشمندی دست یابیم.

وی با تأکید بر این که باید روابط ایران و تایلند در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترش روزافزونی داشته باشد، خاطرنشان ساخت: روابط ایران و تایلند بر مبنای منافع ملی دو کشور ترسیم شده است و در جلسه‌ای که با حضور سفرای تایلند در خاورمیانه برگزار شد، ایران با توجه به مسائل سیاسی و جغرافیایی، اهمیت فوق‌العاده‌ای داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر قنبری نیز در جلسه دیدار سفیر تایلند با طلاب تایلندی جامعةالمصطفی، از توجه ویژه سفیر تایلند به دانش‌پژوهان تایلندی المصطفی تقدیر و تشکر نمود و اظهار داشت: تایلند، سرزمین آزادی است و آزادی زمانی معنا پیدا می‌کند که با فرهنگ دینی بودیسم عجین‌ شده باشد؛ شباهت ویژه‌ای بین ایران و تایلند وجود دارد و این دو ملت آزادی خود را از میان فرهنگ اصیل خود و دینشان گرفته‌اند.

وی افزود: بودا همواره می‌کوشید راهی برای رهایی انسان بیابد؛ از این رو، سرانجام به این راهکار رسید که تنها راه رهایی از دردها و رنج‌های دنیوی، کاهش تمایلات نفسانی است؛ در صورت کاهش خاستگاه‌های نفسانی، انسان از مشکلات رهایی خواهد یافت.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعةالمصطفی با بیان این که در اسلام، نفس اماره، بدترین دشمن انسان معرفی شده است، اظهار داشت: روایات اسلامی انسان را به مبارزه و مقابله با نفس اماره تشویق و رهنمون می‌سازند.

وی یادآور شد: بزرگ‌ترین جهاد در اسلام، جهاد با نفس است و پیروزی بر نفس اماره است که انسان را به صلح درونی و آزادی واقعی می‌رساند؛ اسلام و بودیسم، همواره، بر کاهش تمایلات نفسانی و رهایی انسان از خاستگاه‌های نفسانی درونی تأکید می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر قنبری افزود: فرهنگ مشترک دو ملت، اهمیت به نهاد خانواده، احترام به بزرگ‌ترها و نیاکان و مهربانی و خیرخواهی برای دیگران، از وجوه مشترک بین دو ملت است که جا دارد گفت‌وگوهای میان‌فرهنگی و میان‌ادیانی را برای درک مشترک از یکدیگر گسترش دهیم.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعةالمصطفی رابطه اسلام و بودیسم و همراهان این دو دین بزرگ را دربردارنده رابطه‌ای عمیق و تاریخی دانست و ایراز داشت: تأسیس نهاد شیخ‌الاسلامی در تایلند و احترامی که پیروان بودیسم به مسلمانان می‌گذارند و نیز رهبری مسلمانان به دست نوادگان «شیخ احمد قمی»، نشان‌دهنده عمق همکاری و همیاری پیش روست.

حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری، ضمن تقدیر از حمایت‌ تایلند از جمهوری اسلامی ایران و همراهی با آن در چهل سال گذشته، اظهار داشت: امروز روابط خوبی بین ایران و تایلند وجود دارد و ایران در عرصه گذار از تحریم‌های ظالمانه استکبار، همچنان شاهد روابط حسنه دو ملت است.

وی با بیان این که اسلام و قرآن، همواره، مسلمانان را بر پایبندی به عهدها رهنمون می‌سازند، اظهار داشت: ایران، همواره، پایبندی به توافقات بین‌المللی مانند برجام را به اثبات رسانده است، در حالی که طرف غربی هیچ تعهدی به این موضوع ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری نقش تایلند را در دوره گذار ایران از تحریم‌ها بسیار مهم دانست و اذعان داشت:  برخلاف دشمنی‌ها و موانعی که پیش روی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، ایران پیشرفت‌های بسیار بزرگی در حوزه‌های مختلف علمی رقم زده است؛ جمهوری اسلامی ایران آماده انتقال تجربیات و دانش علمی به تایلند و کشورهای دیگر است.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعةالمصطفی به عضویت جامعةالمصطفی در اتحادیه‌های بزرگ بین‌المللی اشاره نمود و ابراز داشت: جامعةالمصطفی بیش از دویست تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های بین‌المللی جهان امضا نموده است؛ امیدواریم بتوانیم تفاهم‌نامه‌های علمی و دانشگاهی عملیاتی با دانشگاه‌های تایلند داشته باشیم.

وی با تأکید بر این که اشتراکات زیادی بین اسلام و بودیسم، به ویژه در مباحث اخلاقی وجود دارد، اظهار داشت: اشتراکات ادیان، باب گفت‌وگوهای بین‌الادیانی را باز نگه می‌دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری، در پایان سخنان خود، ضمن اشاره به راه‌اندازی دپارتمان مطالعات زبان و فرهنگ تایی در جامعة‌المصطفی، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با حمایت سفیر تایلند در ایران، هر چه زودتر شاهد آغاز دوره نخست زبان و فرهنگ تایی در جامعةالمصطفی باشیم.

گفتنی است، در پایان این جلسه، طلاب و دانش‌پژوهان تایلندی نظرات خود را با سفیر تایلند در ایران در میان گذاشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha