سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
خواهران

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران تهران، گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم و ضرورت کار گسترده پژوهشی در جهت تولید علم و تولیدالگو، تلاش معاونت پژوهش بر این بوده که از دانش پژوهان و استعدادهای ناب پژوهشی حمایت جدی تری داشته باشد.

خانم زینب پورحمزه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اعلام این خبر، گفت: همان طور که مقام معظم رهبری در فرمایشات گذشته اشاره داشتند، وظیفه عمده و اصلی روحانیت؛ هدایت فکری، دینی، سیاسی و بصیرت افزایی بوده که طلاب حوزه علمیه خواهران در پژوهش های خودشان بویژه در پژوهش های مربوط به پایان نامه ها این مسائل را مورد توجه قرار داده اند.

وی ادامه داد: این پژوهش ها نسبت به تبیین اندیشه های ناب اسلامی، مقابله با تفکرات انحرافی، انقلابی بودن حوزه های علمیه و اهمیت فضای مجازی اهتمام ویژه داشته است. به طور کلی طلاب حوزه علمیه خواهران در پایان نامه ها و رساله های خود بر تاکیدات مقام معظم رهبری، مسائل اجتماعی، سیاسی روز در سطح بومی، ملی و بین المللی توجه شایانی داشته و پیکان قلم خود را همواره در جهت هموار کردن مشکلات جامعه و مردم تراشیده اند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران تهران، تصریح کرد: این مجموعه تاکنون بیش از 5 هزار تحقیق را به ثبت رسانده که اگر بخواهیم نمونه ای از این آثار را عنوان کنیم می توان به آثار علمی و پژوهشی من جمله؛ «تاثیر اخلاق اجتماعی بر احیاء تمدن اسلامی، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تولید محتوا و ترویج فرهنگ اسلامی، کارکردهای اجتماعی پذیرش ولایت از منظر قرآن و نهج‌البلاغه، دشمن شناسی از دیدگاه نهج البلاغه، قلمرو تحقیق و تقلید در منطق قرآن، نقش فرهنگ اسلامی در توسعه اقتصادی از منظرآیات و روایات، اقتصاد مقاومتی و عوامل موثر برآن از منظر آیات و روایات، بررسی فقهی و راهکارهای فقر زدایی در نظام اقتصادی اسلام، نقش زن در مدیریت اقتصادی خانواده از منظر قرآن و سیره فاطمی» اشاره کرد.

وی گفت: البته در سال های اخیر حوزه های علمیه خواهران استان تهران، در بخش پژوهش، درخشش چشمگیرتری داشته اند و طلاب بیشتری در مسیر پژوهشگری قرار گرفته اند و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم و ضرورت کار گسترده پژوهشی در جهت تولید علم و تولیدالگو، تلاش معاونت پژوهش بر این بوده که از دانش پژوهان و استعدادهای ناب پژوهشی برای تولید آثار ماندگار حمایت جدی تری داشته باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران، ابراز داشت: از جمله این حمایت ها؛ مانند تلاش در جهت حمایت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از نخبگان پژوهشی در تعامل با نهادهای دیگر، مسئله مندی و کاربردی سازی پایان نامه ها و رساله های طلاب و انعکاس این آثار در کتابخانه دیجیتال با قابلیت بهره برداری مراکز علمی و پژوهشگران و استفاده کاربردی ایشان از تحقیقات و پژوهش های حوزه، می باشد.

خانم پورحمزه در پایان خاطرنشان کرد: البته فعالیت ها و برنامه های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران بسیار گسترده تر از مواردی است که عرض شد نظیر اینکه این معاونت با برگزاری نشست ها، میزگردها، کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی، مسابقات و جشنواره های علمی و فعال سازی تشکل های علمی پژوهشی مدارس، ایجاد شبکه های نخبگانی از محققان و کنشگران فعال در پژوهش و تاسیس پژوهشکده ها بدنبال حفظ و تقویت نشاط، جنبش و شتاب حرکت علمی و نیز تربیت نخبگان پژوهشی و در نهایت تولید محصولات فرهنگ ساز می باشد. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha