جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عزاداری

حوزه/ استاد حوزه علمیه کردستان گفت: ما در دین اسلام هیات عزاداری سکولار نداریم و این حرفها همه ساخته ذهن دشمنان دین خدا است و این خود یکی از آفت های این ایام مهم در تاریخ اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام مرتضی خورشیدی، صبح امروز در دیدار با جمعی از فعالان مذهبی، مسئولان هیئات و مداحان استان کردستان که در سالن اجتماعات کتابخانه امام خامنه ای برگزار شد، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام محرم، اظهار داشت: امام راحل در اوایل انقلاب فرمودند که "این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشت"، این کلام امام راحل از چند جهت قابل تفسیر و تحلیل می باشد.

این استاد حوزه علمیه کردستان ادامه داد: اگر واقعه کربلا روی نمی داد، به هیچ وجه اکنون هویدا نبود که اسلام به کدام مسیر می رود، ولی امام حسین با قیام خویش در آن صحرای سوزان دوباره اسلام واقعی را زنده گرداندند و از همین روست که امام خمینی (ره) آن جمله معروف را فرمودند.

حجت الاسلام خورشیدی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: چگونه است که بعد از گذشت نزدیک به 1400 سال هنوز نهضت عاشورای حسینی زنده است و روز به روز تر پویاتر می شود!؟ بی شک خداوند منان امام حسین و اهل بیت و یارانش را مأمور ساخت که با ایثار جان و مال خویش دین اسلام را پویاتر نماید که امروز می بینیم این چنین شده است.

وی با تاکید بر اینکه محرم حسینی، زمان امتحان ایمان و اخلاص برخی هاست، افزود: در این روزها از سوی دوست و دشمن سخنان زیادی درباره واقعه کربلا و ... به میان می آید، این منطق و ایمان فرد است که می تواند جوابگوی این سؤالات و مجعولات باشد.

حجت الاسلام خورشیدی گفت: با این وجود در هر سال به نوعی یک خرافه و یا انحراف در تلاش است که وارد هیئت و مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) شود، لذا امسال هم بی شک این خرافه و انحراف وجود خواهند داشت و از گذشته هم بی شک شدیدتر هستند.

وی با اشاره به اینکه هدف از برپایی مجالس عزاداری برای ائمه اطهار علیهم السلام و به ویژه امام حسین (ع) تبیین نهضت عاشورا و تاریخ پرفراز و نشیب اسلام است، گفت: باید خروجی مجالس و هیئات مذهبی در این ایام، شعور دینی و خداشناسی باشد، مخاطب باید در مجالس عزای حسینی به حقیقت قیام امام حسین(ع) در آن صحرای سوزان برسد نه این که تنها به دنبال شور باشد.

این استاد حوزه با اشاره به ضرورت انسجام بیشتر در هیئات مذهبی استان، بیان داشت: ما در دین اسلام هیئات عزاداری سکولار نداریم و این حرف ها همه ساخته ذهن دشمنان دین خدا است که این خود یکی از آفت های این ایام مهم در تاریخ اسلام است.

حجت الاسلام خورشیدی با اشاره به اینکه یکی دیگر از آفت های هیئات مذهبی، وجود برخی مداحان بی علم و البته اشعار بی پایه و اساس است، گفت: وظیفه مداح در قبال مردم و مخاطبان بسیار سنگین و پرمسئولیت است، لذا مداحان و واعظان باید به خوبی تاریخ اسلام را بدانند و نه چیزی به آن اضافه کنند و یا از آن کم نمایند که این خود کم مسئولیتی نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از مداحان با خواندن برخی اشعار نه تنها غنای روحانی و معنوی به مجالس عزای حسینی نمی دهند، بلکه باعث و مسبب شیوع خرافات دینی می شوند که این آفت ها باید شناسایی شوند، بنابراین اینجاست که وجود روحانی با علم و مجرب الزامی است.

حجت الاسلام خورشیدی در پایان سخنان خود گفت: باید هیئات مذهبی تلاش کنند که در ایام بسیار سرنوشت ساز، اصول، واجبات، مستحبات و... دین را به مخاطب بیاموزند و در کل مجلس عزای حسینی یک کلاس درس و عبرت آموزی باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha