جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) در هیئت انصارالمهدی (عج) قم-میرباقری

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: بهترین فرصت برای این که انسان موانع را کنار زده و خود را به کاروان سیدالشهدا برساند و جزو ملحق شدگان به امام حسین علیه السلام باشد، ماه محرم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه  حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری در نخستین شب محرم در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر دعوت امام حسین علیه السلام را دعوتی عام و فراگیر دانست که در حال حاضر نیز این دعوت وجود دارد.

وی اظهار داشت: گفت: اینگونه نبود که جبهه ای که امام حسین علیه السلام قرار دادند، جبهه ای بود که در سال 61 در برابر یزید و عمر سعد باشد، بلکه ایشان جبهه ای را ایجاد و رهبری می کنند که کاروان انسان ها را به لقاءالله برسانند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی اضافه کرد: باید تلاش کنیم دعوت امام حسین علیه السلام را بشنویم و اجابت کنیم. کاروان امام حسین علیه السلام همواره جاری است که هر سال بر اعضای آن افزوده می شود و به همراه همان کاروان وارد بهشت می شوند.

وی با اشاره به خطبه امام حسین علیه السلام در هنگام خروج از مکه و حرکت به سمت کربلا گفت: امام حسین  علیه السلام در حالی که به استقبال شهادت می روند، پس از حمد و ثنای خدا و اظهار رضا نسبت به تدبیر الهی، درباره حرکت خود به سمت کربلا می گویند و خبر از شهادتشان می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: امام حسین علیه السلام در ادامه خطبه مردم را به سمت کاروان خود دعوت می کند، ولی باید بدانیم که این مسیر، مسیری است که انسان باید از جان خود عبور کرده و هستیش را با خود آورده باشد. کسی که به جان و مال و زندگی خود علاقه مند است، نمی تواند در این کاروان حرکت کند. حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام می خواهند این جان را به سمت خدا برسانند.

وی با بیان این که گذشتن از جان و هستی برای رسیدن به کاروان امام حسین علیه السلام، « فَوْزاً عَظِیماً» است، خاطرنشان کرد: سید الشهدا(ع) در این خطبه بیان می دارد که اگر کسی خود را آماده مرگ و لقاءالله کرده است، وارد این کاروان شده و با ایشان همراه شود. کسی که مرگ را پایان راه بداند، نمی تواند همراه امام حسین علیه السلام باشد.

این سخنران ادامه داد: کسی که در دنیا لحظه شماری می کند تا به لقاءالله برسد، مرگ را نه تنها نقطه پایان نمی داند، بلکه آن را آغاز سیر الی الله می داند. کسی با امام حسین علیه السلام در این دعوت همراه می شوند که خود را آماده لقاءالله کرده است. این انسان به گونه ای در دنیا زندگی می کند که آماده لقاءالله است و این لقاء را دوست دارد؛ البته خداوند نیز لقاء او را دوست دارد.
وی کوچ از دنیا را گام بعدی پس از گذشتن از جان و اشتیاق لقاءالله دانست و گفت: کوچ کردن جدای از مسافرت کردن است، به این معنی که اگر کسی کوچ می کند، از وطن خود چشم پوشی کرده و از آن دل می کَند و تمام فکر و مشغله قلبی او به وطن جدیدش است. بر اساس سخن امام حسین علیه السلام انسان برای قرار گرفتن در این کاروان، باید از تمامی دلبستگی های دنیا به سمت خداوند کوچ کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: دلیل این که انسان ها از خداوند دور می شوند، این است که پشت به خدا در حال حرکت است. خداوند در همه جا با ماست و اگر ما رو به خدا کنیم، خداوند با ما خواهد بود.
وی با تأکید بر این که راهی به سمت خدا غیر از با امام بودن نیست، گفت: امام حسین علیه السلام در ادامه خطبه بیان می دارند که با ما حرکت کنید. کسی که با امام حرکت نمی کند، هرچند از دنیا دست کشیده و با اشتیاق لقاءالله از دنیا کوچ می کند، به مقصد نمی رسد. امام راه ما را به سمت خدا باز می کند؛ این وادی، وادی توحید و صراط مستقیم است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این که مسیر لقاءالله با پای ما قابل عبور نیست، گفت: کسانی که می خواستند با پای خود در این مسیر حرکت کنند، در آغاز این راه زمین گیر شدند. در این مسیر ریاضت، فداکاری و از جان گذشتن به تنهایی کافی نیست، هرچند لازمه این راه است؛ این مسیر بدون چراغ هدایت و سفینه نجات پیموده نمی شود.
انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha