پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام امید رحمانی

حوزه/ مسئول اداره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: احیای سنت ناب رسول اکرم (ص) مهم‌ترین هدف قیام حسینی بود.

حجت‌الاسلام امید رحمانی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با گرامیداشت فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سیدالشهدا (ع)، به تبیین اهداف و فلسفه قیام عاشورا پرداخت.

وی اظهار کرد: در ایام منتهی به محرم 61 حضرت اباعبدالله الحسین (ع) زمانه را به‌گونه‌ای دیدند که اگر با خون خود و نثار جان اهل‌بیت خود قیام و جهاد نکنند، از دین و سنت‌های اصیل رسول خدا و دین اسلام چیزی باقی نخواهد ماند.

حجت‌الاسلام رحمانی ادامه داد: در آن زمان حکومت فاسد و ظالمی شکل گرفته بود که مظهر تام ‌و تمام استکبار در آن مقطع تاریخی به شمار می‌آمد و انحرافی را با سیاست‌های خود در جامعه اسلامی پس از پیامبر اکرم (ص) ایجاد کرده بود که هویت جامعه اسلامی تغییریافته و تبدیل به حکومتی سلطنتی شده بود.

وی اضافه کرد: به همین دلیل با این که جد بزرگوارشان بارها به شهادت مظلومانه ایشان خبر داده بودند و آن حضرت نیز در بدو ورود به وادی کربلا به آن خبر صدق تصریح کردند، اما به دلیل هدف والایی که داشتند از تمامی هستی خود گذشتند و این‌گونه با تمام وجود در مقابل این مظهر استکبار ایستاده و قیام کردند.

حجت‌الاسلام رحمانی گفت: آن حضرت هنگام عزیمت به‌سوی عراق در منزلی بنام «بیضه» خطاب به سپاه «حر» شرایط زمانه و هدف قیام خود را چنین شرح دادند: مردم! پیامبر خدا (ص) فرمود: هر مسلمانی با سلطان ستمگری مواجه گردد که حرام خدا را حلال شمرده و پیمان الهی را در هم می‌شکند، با سنت و قانون پیامبر از در مخالفت در آمده در میان بندگان خدا راه گناه معصیت و عدوان و دشمنی در پیش می‌گیرد، ولی او در مقابل چنین سلطانی، با عمل و یا با گفتار اظهار مخالفت نکند، بر خداوند است که این فرد (ساکت) را به کیفر همان ستمگر (آتش جهنم) محکوم سازد.

وی تصریح کرد: این هدف را حضرت پیش از حرکت از مدینه، در وصیت‌نامه خویش خطاب به برادرشان محمد حنفیه ذکر کرده و طی آن علت قیام و نهضت خود را اصلاح امور امت اسلامی و امربه‌معروف و نهی از منکر و زنده کردن سیره پیامبر و پدر بزرگوارشان علی (ع) معرفی کرده بودند.

حجت‌الاسلام رحمانی اضافه کرد: امام حسین (ع) در این وصیت‌نامه می‌فرمایند: من، نه از روی خودخواهی و سرکشی و هوسرانی از مدینه خارج می‌گردم و نه برای ایجاد فساد و ستمگری؛ بلکه هدف من از این حرکت اصلاح مفاسد امت جدم و منظورم امربه‌معروف و نهی از منکر است و می‌خواهم سیره جدم پیامبر و پدرم علی بن ابیطالب را در پیش گیرم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha