شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رضا میرکریمی

حوزه / فیلم دینی اگر به سطح بپردازد تاثیرگذاریش مخدرگونه خواهد بود و ماندگاری نخواهد داشت.

سید رضا میرکریمی، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه  با بیان اینکه فیلم دینی باید انسان‌ها را نسبت به پیرامون خود حساس‌تر کند، اظهار کرد: با این نگرش موافق نیستم که کارگردان رسالت دارد تا مخاطبان را دیندار کند برای همین هم با آثاری که در ظاهر با نام دینی تولید می‌شوند موافق نیستم، چون تاثیر این دست کارها همانند مخدرهایی است که ماندگاری ندارد. نکته دیگر این که جنس دین از تدریج می‌آید  که با ممارست می‌توان به آن دست یافت. با توجه به این توضیحات، باید بگویم که هر اثری که بتواند انسان را نسبت به پیرامون خود حساس‌تر کند. آن کار یک فیلم دینی محسوب خواهد شد.

وی در ادامه این گفت‌وگو درباره فیلم جدیدش «قصر شیرین» و چگونگی شکل‌گیری قصه اینگونه توضیح داد: با این نگرش موافق نیستم که فیلمسازی بر مبنای یک اراده از پیش تعیین شده شکل می‌گیرد، چون وقتی قرار است اتفاقی رخ داد و به واسطه آن فیلم تولید شود. آن ایده باید به واسطه تجربه ذهنی فیلمساز نسبت به پیرامون خود شکل گیرد. برای همین وقتی  یک کارگردان اتفاقات پیرامون خود را می‌بیند، ممکن است هر یک از آن اتفاقات سوژه فیلمش باشد، اما باید این شکل‌گیری قصه توانایی فیلم سینمایی شدن را هم دارا باشد. در قصر شیرین نیز ایده اولیه شکل گرفت، اما مهم پردازش قصه بود که به روی آن وقت کافی گذاشته شد.

این کارگردان با بیان این‌که برای طبقه خاصی فیلمسازی نمی‌کند، بیان کرد: هیچگاه سعی نکرده‌ام در کارهایم برای قشر خاصی فیلم بسازم. برای همین اگر کارهایی کم تماشاگرم را ارزیابی کنید متوجه خواهید شد در آن کارها نیز تنوع مخاطب وجود دارد. نکته دیگر اینکه زیاد دوست ندارم در هنگام ساخت یک اثر پارمترهایی که برای مخاطب جذاب است را در کارم لحاظ کنم، هرچند ممکن است این مسئله باعث موفقیت کار در گیشه شود. دلیلم برای این مسئله هم به باورم نسبت به سینما بر می گردد، چون معتقدم فیلمساز باید محصولی تولید کند که از اندیشه های خودش نشئت گرفت باشد نه اینکه به واسطه ملاحضات گیشه ساخته شود.

وی مثال زد: بهترین نمونه در این زمینه فیلم «زیر نور ماه» است. این کار را زمانی ساختم که هیچ کس تا به حال به این حوزه (حوزه های علمیه) ورود نکرده بود. برای همین می‌شد به واسطه طعنه‌های اجتماعی و موقعیتی که در جامعه وجود داشت برای فیلم مخاطب کلان کسب کرد، ولی در آن زمان هم تن به این کار ندادم و ترجیحم این بود که فیلم خود را بسازم.

این سینماگر درباره انتخاب حامد بهداد برای نقش اصلی فیلمش هم چنین توضیح داد: جالب است بدانید ابتدا قرار بود هادی حجازی‌فر نقش حامد بهداد را بازی کند، اما به دلیل مشغله کاری این خواسته فراهم نشد، اما از اینکه با بهداد کار کردم بسیار خوشحالم، چون وی بازیگر بسیاری با استعدادی است. درباره رسیدن به نقش هم باید بگویم با بهداد بسیار حرف زدم و تصمیم گرفتم آنچه عرضه می‌شود برای تماشاگر تازگی داشته باشد. این خواسته خوشبختانه حاصل شد.

وی ادامه داد: دو بازیگر خردسال این فیلم پیشتر در سریال «بچه مهندس» بازی کرده بودند، اما جالب است بدانید من این سریال را ندیده بودم و به هیچ وجه از بازی آنها در سریالی دیگر مطلع نبودم، ولی وقتی دریافتم که آنها سابقه بازی دارند نیمی از راه برایم پیموده شد، البته تجربه همکاری این دو کودک با هم در سریال بچه مهندس به راحت‌تر شدن کار ما کمک بسیار کرد.

میرکریمی درباره استقبالی که از این فیلم در گیشه به عمل آمده نیز چنین توضیح داد: متاسفانه آن اتفاقی که مد نظرمان بود برای فیلم رخ نداده، چون تا به امروز 3 و نیم میلبارد تومان فیلم فروخته است. دلیل این مسئله نیز به تبلیغات بر می‌گردد. در سینمای فعلی یا باید حامی دولتی داشته باشید تا کارتان تبلیغات خوب داشت باشد یا این‌که یک تهیه‌کننده قوی بخش خصوصی پشت  کار شما قرار گیرد. این دو امتیاز در دسترس قصر شیرین نبود و ما تنهابه تبلیغات تلویزیونی بسنده کردیم.

وی در پایان این گفت‌وگو درباره جایگاه قهرمان در آثارش نیز چنین توضیح داد: من فیلم‌های قهرمان محور را دوست دارم و بسیاری از آنها را تماشا نیز کرده‌ام، اما در فیلم‌های خود دوست دارم قهرمان از جنس مردم عادی باشد تا آنها بدعیت‌های حاد تغییر ایجاد کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha