چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 862677
۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
تصاویر/تعزیه خوانی گروه «علمدار» در سنندج

حوزه/ تهیه‌کننده تغذیه صحرا از برگزاری «تعزیه خورشید در حجاب» خبر داد و گفت: این تعزیه، پنج‌شنبه 21 شهریور ماه مصادف با 12 محرم‌الحرام، در صحرا رود فسا اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، مجتبی دستان، پیش از ظهر امروز در نشست رسانه که با عنوان برگزاری تعزیه «خورشید در حجاب» که در دفتر نمایندگی خبرگزاری فارس برگزار شد، با اشاره به اینکه تعزیه از دو قرن گذشته انجام می‌شده است، اظهار داشت: نسل ما در برهه‌ای از تاریخ تعزیه را انجام می‌داده‌اند اما از سال 80 با سبک و سیاق جدیدی برگزار می‌شود.

وی بابیان اینکه مقام معظم رهبری در ابتدای هرسال راه‌کار فرهنگی کشور را دنبال می‌کنند، افزود: انتخاب سوژه از پیام رهبر معظم انقلاب صورت می‌گیرد، پس‌ازآن کمیته تحقیقات شکل می‌گیرد و نویسنده کار را به تحریر درمی‌آورد و همچنین گروه ادبیات کار نگارشی را انجام می‌دهند و از قسمت‌های دیگر کار نیز بر عهده دانشگاه‌های دیگر است.

تهیه‌کننده تعزیه صحرا رود تصریح کرد: تعزیه از دیرباز سنت حسنه‌ای در مردم این منطقه وجود داشته که متعلق به خود آنان است، از یک پسربچه هفت‌ساله تا پیرمرد 90 ساله در این کار سهیم هستند، درواقع تعزیه حبل‌المتین این مردم است.

وی با تأکید بر اینکه سایر شهرستان‌ها مردم صحرا رود را به نام تعزیه می‌شناسند، خاطرنشان کرد: این تعزیه یک خروجی فرهنگی داشته است که آن‌هم این بوده که جرم و جنایت در این روستا به نحوی کاهش‌یافته که دفتر شورای حل اختلاف تعطیل‌شده است.

دستان در ادامه اضافه کرد: برای برگزاری این تعزیه 16 کمیته تشکیل‌شده است، جمعاً 186 نفر بازیگر در این تعزیه وجود دارند و هزار و 200 نفر نیز مجموعه را یاری می‌کنند.

وی ابراز داشت: تعزیه خورشید در حجاب از سال 80 تاکنون به‌صورت میدانی انجام می‌شده و سال 92 به‌عنوان بزرگ‌ترین تعزیه میدانی در کشور به ثبت رسیده است.

تهیه‌کننده تغذیه صحرا رود تصریح کرد: تعزیه امسال به‌عنوان خورشید در حجاب  در پنج‌شنبه 21 شهریورماه مصادف با 12 محرم‌الحرام ساعت 16 در صحرا رود فسا برگزار خواهد شد.

وی در پایان ابراز داشت: در موضوع مالی تنها اداره و مجموعه ای که این مجموعه را یاری کرده است فقط اداره اوقاف و امور خیریه استان آن هم به مبلغ پنج میلیون تومان است، از همه ادارات بریده ایم تنها امید ما رسانه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha