پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 862749
۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳
کارگاه تخصصی «داوری مقالات علمی»در جامعه الزهرا

حوزه/ کارگاه تخصصی «داوری مقالات علمی» با در جامعه الزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه کارگاه تخصصی «داوری مقالات علمی» با حضور سرکار خانم باقریان در جامعه الزهرا برگزار شد.

باقریان در ابتدا به معرفی خصوصیات داوری مقالات پرداخت و خصوصیاتی همچون پژوهشگربودن، متخصص بودن متناسب با گرایش موضوعی و از همه مهمتر روزآمدی داور و آشنایی وی با فضای پژوهش به معنای واقعی در جهان را به عنوان ویژگی‌های مهم یک داور علمی برشمرد.

وی تاکید کرد: داوری مناسب موجب تولید محصول قابل قبول پژوهشی خواهد شد. شاخص‌های جهانی در پژوهش باید اجرایی شود، ولی متاسفانه در ایران اجرا نمی‌شود. از مهارت‌های داوری، دنبال کردن مراکز بین‌المللی و شناخت بایدها و نبایدهای آن در سطح جهانی است. مشکل جدید مقالات علمی امروزی «سرقت علمی» است که نیاز به دقت بیشتر داوران دارد.

باقریان افزود: تنها مرجع حقوقی در مورد نشریات بین‌المللی و مورد قبول مجامع علمی سازمان"cope" است که قوانین، وظایف و مصداق‌های تخلف پژوهشگران، مجلات و داوران را به ۱۵ زبان زنده دنیا آورده است که زبان فارسی را نیز شامل می‌شود.

وی به تفاوت مقالات کنفرانس‌ها و مجلات اشاره کرد و گفت: در کنفرانس‌ها بازه زمانی شرط است به خلاف مجلات؛ نتایج داوری کنفرانس‌ها زودتر اعلام می‌شود ولی اعتبار علمی مجلات، بیشتر است.

 این استاد پژوهشگر در ادامه انواع مقالات را معرفی کرد و اظهار داشت: در مقالات علمی پژوهشی مطالب نو با ارزش علمی بالا و یک مساله کاربردی مطرح می‌شود، در مقالات ترویجی عمدتا مطالب تازه و دیده نشده مطرح می‌شود، مقالات تخصصی دربردارنده مطالبی است که ارزش علمی بالایی ندارد و در نهایت مقالات معمولی که دیدگاه افراد در آن مطرح می‌شود.

وی با اشاره به این که این تقسیم‌بندی در ایران با سطح بین‌المللی متفاوت است، بیان داشت: به تازگی قوانین نشریات در ایران تغییر یافته و عینی‌تر و سخت‌گیرانه‌تر شده و استانداردهای جدید ارائه شده تا این فاصله با سطح بین‌المللی کاهش یابد.

باقریان با بیان این که آیین‌نامه وزارت علوم در اردیبهشت ۱۳۹۸ پرونده عنوان «علمی ـ پژوهشی» و «علمی ـ ترویجی» را بست لکن این آیین‌نامه هنوز برای نشریات حوزوی و نشریات علوم اسلامی اجرایی نشده و در حال حاضر ۴۴ عنوان مجله علمی پژوهشی در معاونت پژوهش حوزه ثبت است، خاطرنشان کرد: امروز مقالاتی در سطح جهانی مورد پذیرش قرار می‌گیرد که از نویسندگان مختلف در رشته‌های مرتبط بهره برده و به زوایای مختلف مساله پرداخته باشد.

وی در ادامه به انواع داوری پرداخت و گفت: در داوری یکسو کور، داور برای نویسنده مشخص نیست، در داوری دو سوکور اطلاعات داور و نویسنده محرمانه است و فقط متن مقاله به داور داده می شود. در ایران این نوع داوری مرسوم است. اما بهترین نوع، داوری باز است که هر دو طرف برای هم معلوم و مشخص هستند و هر دو طرف خود را در اتاق شیشه‌ای فرض می‌کنند و شفافیت کار بیشتر است.

باقریان به نکات مهم در داوری هم اشاره کرد و بیان داشت: در گام نخست باید چکیده و نتیجه مطالعه شود، سپس ساختار مقاله بررسی می شود و اینکه آیا این مقاله علمی پژوهشی دارای حرف نو و تازه ای هست یا نه. روش نویسنده در مقاله هم بسیار اهمیت دارد که اغلب در مقالات روش مشخصی مشاهده نمی‌شود. پیشینه نیز باید به قلم نویسنده باشد و جنبه‌های اشتراک و افتراق کار خود با سایر کارهای انجام شده را ذکر کند.

خانم باقریان دلایل پذیرش مقالات را مرتبط بودن آن با یک مشکل روز، نگارش عالی و روال و ساختار و روش منطقی آن دانست و یکی از ضعف‌های مقالات در ایران را در چکیده‌نویسی عنوان کرد و گفت: در چکیده استاندارد، اگر حتی یک حرف واو برداشته شود، به معنا خلل وارد می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha