جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
روستای تیغ سیاه

حوزه/ نگاه به تلاش خالصانه و بی ریای مردمِ مناطق محرومی همچون روستای تیغ سیاه در برپایی مجالس عزای حسینی نشان دهنده‌ی غلبه عشق به امام حسین(ع) بر محرومیت و فقر اقتصادی است و ذهن را معطوف «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست؟ این چه شمعی‌است که جان‌ها همه پروانه اوست؟» می‌کند.

حجت‌الاسلام بابک شهابی، مبلغ روستای تیغ سیاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان با توجه به فرا رسیدن ایام عزاداری عبدالله الحسین علیه السلام گفت: امسال نیز طبق روال شش سال گذشته در روستای تیغ سیاه از توابع مردهکِ شهرستان عنبرآباد، با کمک اهالی روستا اقدام به فراهم‌سازی زمینه و مهیا شدن جهت عزاداری و سوگواری در ایام محرم کرده‌ایم و امیدواریم مثل سال‌های گذشته شاهد مجالس عزاداری پرشوری از دوستداران و محبین امام حسین علیه‌السلام باشیم.

مبلغ روستای تیغ سیاه با اشاره نحوه آماده‌سازی منطقه جهت عزاداری ادامه داد: با توجه به عجین شدن محرومیت با زندگی اهالی و عدم رسیدگی به این روستا [و روستاهای مشابه در منطقه]، همه ساله روند آماده‌سازیِ محیطی جهت عزاداریِ تعداد تقریبی ۳۰۰ نفر از اهالی بسیار به سختی پیش می‌رود و با توجه به عدم وجود تجهیزات و وسایل مناسب، اهالی به حداقل‌ها اکتفا کرده و می کنند.

وی با اشاره به عدم وجود مکانی مناسب جهت اجرای مجالس مذهی افزود: در حال حاضر علی‌رغم نیاز بسیار زیاد، تکیه یا حسینیه‌ای در روستا وجود ندارد و اگرچه در چند سال گذشته تنها مسجدِ نیمه کاره‌ی روستا به کمک خیرین و اهالی تکمیل شده است اما به دلیل وسعت کم مسجد و استقبال زیاد مردم، حضور در محل مسجد برای مراسم‌های این ایام امکان ندارد. لذا همه ساله اهالی با استفاده از تعداد تقریبی ۵۰ قطعه چوب و چندده متر گونی اقدام به حصارکشی و محوطه‌سازی جهت رفاه حال عزاداران می‌کنند و این در حالی است که این روال نیز چندان موثر نبوده و با نظر به نامناسب بودن زمینِ این محوطه، باز هم عزاداری به سختی انجام می‌شود.

روحانی روستای تیغ سیاه ادامه داد: محوطه انتخابی جهت عزاداری همچون قسمت‌های دیگر روستا کاملا خاکی و فاقد هرگونه شن‌ریزی بوده و به خاطر عدم همکاری متصدیان امر و عدم توان اهالی به تهیه استیجاری ماشین‌آلات راه‌سازی، امکان کوبیدن و یا تسطیح زمین نیز وجود ندارد. به همین دلیل و به علت وزش‌های مداوم و نسبتا شدید باد در زمان عزاداری، ما شاهد گرد و غبار بسیار زیاد هستیم. اما عشق به امام حسین علیه‌السلام مانع از توقف و عدم ادامه عزاداری ما می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر تجهیزاتی برای بهبود کیفیت عزاداری در روستا نیز وجود ندارد و تنها یک دستگاه صوتی کوچک و قابل حمل که با کمک خیرین خریداری شده است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام شهابی در ادامه گفت: اگر چه شرایط بغرنجِ موجود در روستا موجب دشواری امور مردم و دل شکستگی ایشان شده است، اما نه تنها این مسئله به هیچ وجه مانع از عزاداری برای امام حسین علیه السلام نشده بلکه علاوه پرشورتر شده هر ساله‌ی عزاداری‌ها، صرفاً با کمک اهالی در هر شب و بعد عزاداری اقدام به ذبح گوسفند، تهیه غذا و پخش بین عزاداران اباعبدالله الحسین علیه‌السلام می شود و لازم به ذکر است طبخ همین غذا نیز در محیط باز صورت می‌گیرد و وجود باد ها و گرد و غبار زیاد باعث دردسر زیاد برای آشپزان (به ویژه بانوان آشپز) شده و می‌شود و در حال حاضر روستا به شدت نیازمند یک حسینیه و یک آشپزخانه سرپوشیده است.

 شهابی با اشاره به سعه صدر مردم روستا افزود: به همت اهالی متدین روستا، هم‌اکنون روستا دارای سه هیئت مذهبی است که علاوه بر عزاداری و سوگواری در این ایام، در بقیه مدت سال نیز در مجالس حزن و شادی اهل بیت علیهم السلام حضور پررنگی دارند و از عشق به ائمه اطهار علیهم السلام فروگذار نمی‌کنند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha