سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله سعیدی امام جمعه قم

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان قم گفت: ائمه اطهار بعد از عاشورای امام حسین علیه السلام، برای زنده نگه داشتن آن تلاش بسیاری کردند؛ چراکه با زنده نگه داشتن عاشورا، غدیر هم زنده می شود و انقلاب اسلامی و دیگر انقلاب ها علیه حکومت های طاغوت نیز از زنده نگه داشتن عاشورا شکل می گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه آیت الله سعیدی شب گذشته در ویژه برنامه مرثیه آفتاب گفت: حوادث زیادی در تاریخ اسلام اتفاق افتاد، ولی برخی اتفاقات از اهمیت بیشتری برخوردار است که از جمله آنها واقعه غدیر و حادثه عاشوراست.

وی افزود: در غدیر نبی مکرم اسلام به رسالت الهی خود عمل کردند و حضرت علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما نیز تلاش زیادی در زنده نگه داشتن آن کردند، ولی متأسفانه مردم به دلیل فضایی که ایجاد شد، این واقعه را همراهی نکردند.

تولیت حرم کریمه اهل بیت(س) با بیان این که اگر بعد از حادثه عاشورا نیز این مسئله به فراموشی سپرده می شد، اسلام در خطر جدی گرفتار می شد، گفت: ائمه اطهار بعد از عاشورای امام حسین علیه السلام، برای زنده نگه داشتن آن تلاش بسیاری کردند؛ چراکه با زنده نگه داشتن عاشورا، غدیر هم زنده می شود و انقلاب اسلامی و دیگر انقلاب ها علیه حکومت های طاغوت نیز از زنده نگه داشتن عاشورا شکل می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امام رضا علیه السلام برای محرم و عزای اباعبدالله الحسین علیه السلام و الزامات مراسم های آن آموزه های فراوانی دارند. ابن شبیب در روز نخست محرم نزد امام رضا علیه السلام مشرف شدند و امام رضا علیه السلام به وی گفتند که ابن شبیب محرم ماهی است که در نزد افراد در دوره جاهلیت حرمت داشت و دست از جنگ و خونریزی بر می داشتند اما در عاشورا ذریه رسول الله را به شهادت رساندند و زنان خاندان عصمت و طهارت را به اسارت بردند.

آیت الله سعیدی ادامه داد: امام رضا علیه السلام در ادامه این قوم را نفرین می کند و می فرماید که خداوند آنها را به دلیل ظلمی که کردند، هیچ گاه نبخشد.

وی در ادامه با بیان این که امام حسین علیه السلام و سایر ائمه اطهار نسبت به حقایق عاشورا و جدا کردن حق از باطل در زمان های مختلف سخنان بسیاری مطرح کرده و راه را برای همگان روشن ساخته اند، گفت: در سایه این آموزه ها، ندای لبیک یا حسین، ندایی ماندگار در تاریخ شد؛ البته این لبیک گفتن، تعارف نیست، بلکه به این معنی است که اگر کسی با حسین علیه السلام است، باید تمامی اعمال و رفتار او در این مسیر هم باشد.

نماینده ولی فقیه در استان قم خاطرنشان ساخت: امام حسین علیه السلام ثابت کرد که این خط مستمر است و امروز این خط به امام زمان(عج) بر می گردد و اگر در زمان امام حسین علیه السلام مردم باید با جناب مسلم بیعت می کردند، امروز باید با مقام معظم رهبری بیعت کنند.

وی افزود: اگر مشاهد می شود شخصیتی مانند سید حسن نصرالله، مدافع حریم اهل بیت از لبیک یا حسین یاد می کند، می خواهد بگوید کم من حسینی هستم و با این منش در برابر رژیم صهیونیستی ایستاده است.

آیت الله سعیدی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از سخنان امام رضا علیه السلام به ابن شبیب، گفت: امام رضا علیه السلام به این فرد توصیه کردند که اگر می خواهی خدا را در حالی که گناهی بر تو نیست، زیارت کنی، به زیارت امام حسین علیه السلام برو. اگر می خواهی در بهشت با نبی مکرم اسلام همنشین باشی، برائت بجو از قاتلان امام حسین (علیه السلام). 

وی افزود: کسی که محب امام حسین علیه السلام است، باید در برابر دشمنان اهل بیت(ع) و اسلام موضع گیری کند و از آنها برائت بجوید.

امام جمعه قم ادامه داد: امام رضا علیه السلام به ابن شبیب گفتند که اگر می خواهی به همان موقعیتی که اصحاب امام حسین علیه السلام در روز عاشورا به آن رسیدند، برسی، هر وقت به یاد حادثه کربلا می افتی بگو: «یا لَیتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً». این سخن به این معنا است که هرچند آن روز من نبودم، ولی کربلا قرار نیست به یک زمان یا یک مکان محدود شود، بلکه جریانی زنده و چراغ هدایتی است که همیشه روشن گری دارد.

وی با بیان این که مردم امروز در بزرگداشت غدیر و عزای امام حسین علیه السلام سنگ تمام گذاشتند، گفت: اگر می خواهیم بر این خط ثابت قدم بمانیم، باید از دشمنان اباعبدالله برائت بجوییم و از ولی فقیه اطاعت کنیم .

پایان پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha