پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام اسکندری

حوزه/ مدیرکل اوقاف استان قم گفت: متولیان، امین وقف هستند و مهمترین وظیفه آنها نیز اجرای امینانه نیّت واقفان است.

 به گزارش  خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در نشست هم اندیشی با متولیان موقوفات که در اداره تحقیق و حسابرسی اوقاف قم برگزار شد اظهار کرد: از بیان نقطه نظرات و پیشنهادات متولیان که در راستای بهبود وضعیت وقف ارائه می‌شوند تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی افزود: در مسئله وقف متاسفانه شاهد نگاه نازلی هستیم که در برخی مناطق نسبت به موقوفات وجود دارد چرا که بعضی فکر می‌کنند املاک موقوفه ارزش چندانی ندارند و باید به رایگان یا رقم پایین در اختیارشان قرار بگیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه این مسئله دارای ریشه‌ای تاریخی است گفت: لازم است این دیدگاه را با استفاده از روش‌های تبلیغی و ترویجی تغییر دهیم زیرا املاک وقفی در واقع جواهری پرارزش هستند.

وی ادامه داد: واقفان انسان‌های بلند همتی بوده‌اند که مشاهده برخی نیت‌های آنها نشان می‌دهد چه فکر آینده‌نگرانه‌ای داشته‌اند تا نیازهای گوناگون جامعه را در دوره‌های مختلف تاریخی برطرف کنند؛ از جمله این نیت‌ها، آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین  اسکندری با اشاره به اداره کل اوقاف استان قم از سال گذشته خود مجری طرح آزادسازی زندانیان شده است گفت: در این طرح واقفان خیراندیش معرفی می‌شوند و در واقع به نمایندگی از آنها این کار صورت می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه بزرگان و مسئولین قم هم این اقدام اوقاف را تحسین کردند خاطرنشان کرد: اقدامات زیادی از طریق عواید موقوفات صورت می‌گیرد ولی چون تبلیغ درستی در مورد آنها انجام نمی شود، برخی گمان می‌کنند املاک وقفی به هدر می‌روند.

وی خواستار ترویج نام واقفان و اقدام خیراندیشانه آنها از طریق اطلاع‌رسانی صحیح شد و افزود: احیای موقوفات امر مهم دیگری است که باید در اولویت قرار بگیرد چرا که موقوفات مختلفی وجود دارند که تصرف شده و از حیطه وقف خارج شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری بیان کرد: متولیان در واقع امین موقوفات به شمار می‌روند و نخستین وظیفه آنها، اجرای امینانه نیت واقفان بر اساس شرع و قانون است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اینکه در اجرای نیت واقفان باید با عالمان دینی و افراد آگاه مشورت شود گفت: رعایت مسائل شرعی وقف اهمیت زیادی دارد و به هیچ وجه نباید خلاف نیت واقف رفتار شود.

وی تصریح کرد: تبدیل وقف به آسانی صورت نمی‌گیرد و باید کار کارشناسی شرعی روی آن صورت بگیرد البته معمولا تبدیل به احسن در جایی است که موقوفه در حال نابودی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  اسکندری با بیان اینکه برخی املاک موقوفه با اجاره ناجیزی در اختیار مستاجران قرار گرفته‌اند گفت: اجاره این املاک معمولا صرف بازسازی و تعمیر همان واحدهای آپارتمانی مسکونی می‌شود ولی می‌توان با تغییر این روند، واحدهای اقامتی ارزان‌قیمت ساخت آن هم در شهر مقدس قم که زائران بسیاری در ایام مختلف سال به آن سفر می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به حاصلخیز نبودن یا نبود آب کافی برخی املاک موقوفه عنوان کرد: می‌توان به طرق دیگر از این زمین‌ها استفاده کرد که از آن جمله، ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی است و در نهایت عواید آن را در همان نیت واقف صرف کرد.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: باید گام‌های اساسی در راستای استفاده بهینه از موقوفات برداشته شود تا نیازهای جامعه هم در حد مقدورات رفع شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha