شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: ترک امربه‌معروف و نهی از منکر افزون بر اینکه فساد و تباهی ملت‌ها را در پی دارد منجر به تسلط ظالمان بر جامعه هم می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست با شماری از مدیران فرهنگی و مذهبی استان، با گرامیداشت هفته احیای امربه‌معروف و نهی از منکر، با اشاره به جایگاه والای این فرایض، به تبیین خطرات کم‌توجهی به امربه‌معروف و نهی از منکر پرداخت.

وی با بیان اینکه قرآن بدبختی ملل گذشته را به این مستند می‌کند که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نداشته‌اند، اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «فَلَوْلا کانَ مِنَ الْقُرونِ مِنْ قَبْلِکمْ اولُوا بَقِیَّةٍ یَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ» و تأکید می‌کند چرا در نسل‌های گذشته یک عده مردم صاحب مایه عقلی، فکری و روحی نبودند که با فسادها مبارزه کنند تا درنتیجه این ملت‌ها در اثر فسادها تباه و منقرض و هلاک نشوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: ترک این فریضه نتیجه ناگوار دیگری هم دارد و آن تسلط ظالمان و بدهای جامعه بر جامعه است.

وی اضافه کرد: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْروفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْکرِ أوْ یُسَلِّطَنَّ اللَّهُ عَلَیْکمْ شِرارَکمْ فَیَدْعوا خِیارُکمْ فَلا یُسْتَجابُ لَهُمْ»؛ یعنی باید امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را داشته باشید، وگرنه بَدانِ شما بر شما مسلط می‌شوند و بعد از آن، هرچه نیکانِ شما به درگاه الهی می‌نالند، خداوند دعای آن‌ها را مستجاب نمی‌کند.

رئیس ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: یعنی قومی که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را رها کنند، خداوند رحمت خود را از آن‌ها می‌گیرد؛ هرقدر خدا را بخوانند دعای آن‌ها به موجب این گناه مستجاب نمی‌شود.

وی ادامه داد: غزالی نیز معنی لطیفی برای این حدیث کرده است، می‌گوید معنی جمله «فَیَدْعوا خِیارُکمْ فَلایُسْتَجابُ لَهُمْ» این است وقتی که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را ترک کنند آن‌قدر پست می‌شوند، آن‌قدر رعبشان، مهابتشان، عزتشان و کرامتشان از بین می‌رود که وقتی به درگاه همان ظَلَمه می‌روند، هرچه ندا می‌کنند به آن‌ها اعتنا نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: رسول گرامی اسلام تأکید می‌کند اگر می‌خواهید عزت داشته باشید و دیگران روی شما حساب کنند، امربه‌معروف و نهی از منکر را ترک نکنید. اگر امربه‌معروف و نهی از منکر نداشته باشید اولین خاصیت آن ضعف شماست، پستی و ذلت شماست، دشمن هم روی شما حساب نمی‌کند، آن‌وقت مثل یک برده و بنده، هرچه التماس کنید کسی جوابتان را نخواهد داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha