جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام زاهددوست

حوزه/ امام جمعه دلوار از برگزاری یکصد و چهارمین سالروز شهادت سردار شهید رئیسعلی دلواری و روز ملی مبارزه با استعمار خبر داد .

حجت الاسلام علی زاهددوست، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بوشهر از برگزاری یکصد و چهارمین سالروز شهادت سردار شهید رئیسعلی دلواری و روز ملی مبارزه با استعمار خبر داد و گفت: همزمان با فرا رسیدن 12 شهریور سالروز شهادت این سردار شهید جنوب کشور این مراسم بعدازظهر امروز برگزار می شود.

امام جمعه دلوار با اشاره به جزئیات برگزاری این مراسم افزود: این مراسم با سخنرانی سردار اشتری، فرمانده انتظامی ناجا در سالن ورزشی شهید جمادی شهر دلوار برگزار خواهد شد.

وی ساعت برگزاری این مراسم را 17 عنوان کرد و گفت: علاوه بر سردار اشتری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، استاندار، نمایندگان استان در مجلس و جمعی از مسئولان استانی و محلی و نیز مردم شهید پرور و استعمارستیز و استکبارستیز دلوار نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

حجت الاسلام زاهددوست  با بیان اینکه شهید رویسعلی دلواری خدمتی ارزنده به مکتب اسلام و تشیع ارائه کرد افزود: همه ما نسبت به معرفی شخصیت والای این شهید به نسل امروز وظیفه داریم.

گفتنی است، شهید رئیسعلی دلواری، قهرمان مبارزه با استعمار انگلیس، دلیری است از تبار دلیران تنگستان که در خط و راهی که علمای دین ترسیم کردند، گام برداشت و اجر عظیم جهاد خود را با شهادت در راه خدا به دست آورد.

سال 1914 میلادی مصادف با 1333 هجری قمری نام رئیسعلی و دلوار آن زمان حدوداً 700 نفره در مقابله با قشون کشی انگلیسی ها برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار شد؛ پس از اشغال بوشهر در رمضان سال 1333 ق، نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را می‏ کنند. محلی که پیش از آن، چند بار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هر بار طعم تلخ شکست را چشیده بودند. رییسعلی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شده و نیروهای متجاوز را که به گفته منابع تاریخی در حدود پنج هزار نفر بودند، تار و مار می ‏کند.

قیام مردم تنگستان البته در مجموع هفت سال به طول می انجامد و در این بین دلاورمردان همرزم رییسعلی موفق به دفاع از بوشهر، دشتستان و تنگستان شده و در عین حال مانع از نفوذ نیروهای بیگانه به درون سرزمین ایران می شوند.

هر چند که چندی بعد به دلیل خیانت برخی از اهالی منطقه ، رئیسعلی مظلومانه به شهادت می رسد، اما نام و یاد او که مزارش در وادی السلام نجف اشرف قرار دارد، برای همیشه مایه فخر و مباهات هر ایرانی و هر حق طلب آزادی خواهی است.

از این نکته نیز نباید غافل شد که وقتی رئیسعلی متوجه حضور انگلیسی‌ها در بوشهر می‌شود بلافاصله با علمای دینی به شور و مشورت می پردازد و کسب تکلیف می‌کند؛ اشاره به این نکته از آن روست که بدانیم هر حرکتی که حمایت و تایید علمای دین را با خود به همراه داشته جاودانه بوده و هر چند با شکست ظاهری اما در حقیقت موفقیت و نصرت الهی را موجب شده است.

به همین خاطر است که مقام معظم رهبری سال 88 و در دیدار اعضای ستاد کنگره شهید رئیسعلی دلواری می فرمایند: "...حرکت این ها -رئیس علی دلواری- رسوخ روح دینی مجاهدت بر انگلیس را در ملت ما نشان می دهد... این جوان مبارز، با آن روحیه دینی خود، وارد میدان می شود و مبارزه می کند و افراد دورش جمع می شوند. البته او شروع کننده نبوده و جز برجسته های این جریان بوده، شروع کننده همان علما هستند..."

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha