پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام معتمدی

حوزه/ سند قیام حرکت اصلاحی حسین ابن علی (علیه‌السلام)،سندی مکتوب بوده و در طول تاریخ غیرقابل تحریف از ناحیه بد خواهان و معاندان بوده، بیانگر اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در حفظ نظام دینی است.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت  الاسلام والمسلمین عزت الله معتمد در نشست مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی ولی فقیه و رؤسای عقیدتی سیاسی یگان های نظامی و انتظامی قم در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم  اهمیت امر به معروف و نهی از منکر را در حفظ نظام اسلامی تشریح نمود.

وی در ابتدا با اشاره به این سخن امام حسین (ع)، انی لم اخرج أشرا و بطرا و لا مفسدا و لا ظالما، و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی(ص)، ارید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر، و أسیر بسیرة جدی گفت: سند قیام حرکت اصلاحی حسین ابن علی (علیه‌السلام)، که سندی مکتوب  بوده و در طول تاریخ غیرقابل تحریف از ناحیه بد خواهان و معاندان بوده، بیانگر اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در حفظ نظام دینی است.

فرمانده تیپ امام صادق(ع) بیان داشت:  انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی، « انما » افاده حصر می‌کند، یعنی به تعبیر سیدالشهداء خروج حسین ابن علی(ع) برای «اصلاح در امت پیامبر بود» بوده و وسیله تحقق این اصلاح و نجات جامعه از افساد، امر به معروف و نهی از منکر که همان عمل به سیره الهی پیامبر اعظم (ص) بوده است. پس هدف و غرض قیام سیدالشهداء، اصلاح بوده و شیوه اصلاح هم امر به معروف و نهی از منکر است.

وی در ادامه افزود : نکته دیگر در این سند مکتوب این است که فعل و عمل سیدالشهداء به ما تعلیم می‌دهد که « احتمال تأثیر » و « ایمنی از ضرر » که از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر شمرده شده، مطلق نیستند، یعنی علم یا ظن به تأثیر و یا احتمال عقلایی به تأثیر، اطلاق ندارد، چون امر به معروف گاهی اثرش حالی و فعلی است و گاهی اثر استقبالی دارد، یعنی در آینده اثر گذار است.

 حجت  الاسلام والمسلمین معتمد گفت: طبق این مبنا که از فعل و عمل سیدالشهداء به دست می‌آید، اگر امر به معروف و نهی از منکر اثر حالی نداشته باشد ولی اثر استقبالی داشته باشد، باز هم واجب است. اگر نهی از منکر روی فاعلِ منکر اثر نداشته باشد ولی چنانچه روی دیگران تأثیر داشته باشد در وجوب نهی از منکر کفایت می‌کند و نافی وجوب نیست. چنانچه حسین ابن علی(ع) علم داشت که نهی از منکر یزید ابن معاویه تأثیر ندارد ولکن امروز حقایق جامعه اسلامی مبین این است که اثر استقبالی بر دیگران داشته است، و جامعه بشری قیام و امر به معروف و نهی از منکر امام را به عدالت و اخلاق و مقابله با ظلم و فساد سوق داده است. 

  فرمانده تیپ 83 امام جعفرصادق (علیه السلام ) ادامه داد: نکته دیگر که در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر باید ملاحظه شود این است که، عمل و فعل امام به ما می‌فهماند که در تزاحم بین « ضرر شخصی » و « ضرر به دین خدا  » شرایط و مقتضیات متفاوت است، چون ضرر گاهی ضرر شخصی است و گاهی ضرر به دین است یعنی اصل دین در معرض ضرر و ضربه است . بنابراین اگر ضرر متوجه اصل دین باشد، ضرر شخصی مانع وجوب نهی از منکر نمی‌شود. لذا به بهانه ضرر نمی‌توان سکوت کرد.

وی افزود: از منظر عقل و شرع معیار این است که زیان مالی خفیف‌تر از زیان آبرویی است، و زیان آبرویی خفیف‌تر از زیان جانی است، و انسان متدین و عاقل، مال را فدای آبرو می‌کند و آبرو را فدای جان می‌کند و در شرایطی همین انسان، باید مال، آبرو، و جان را فدای دین بکند، چنانچه حسین ابن علی(ع)چنین کرد.

 حجت  الاسلام والمسلمین معتمدگفت:  بنابراین شرایط ایمنی از ضرر نباید اطلاق داشته باشد و ادله لا ضرر و تقیه و امثال آن نباید بر ادله امر به معروف و نهی از منکر حکومت داشته باشد.   در امر به معروف و نهی از منکر با این جایگاه رفیع و عالیه جای این حرف‌ها نیست، حرکت سیدالشهداء به بشریت آموخت که ضررشخصی در برخی موارد اگر یقینی هم باشد، مانع وجوب نهی از منکر نیست و حکم از بین نمی‌رود. چون گاهی با علم به ضرر، نهی از منکر واجب است آنجا که ترک نهی از منکر ضربه و ضرر به اصل دین وارد می‌کند. . و امروز بالاترین معروف حفظ نظام اسلامی است و حفظ نظام اسلامی هزینه دارد.  مراقب باشیم امروز خطری که جامعه دینی را تهدید می‌کند، نگاه اباحی گری و بی‌تفاوتی و تفسیر شخصی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر است . اهمیت فریضین و فهم ضرورت انجام امر به معروف و نهی از منکر در حفظ نظام اسلامی به همان میزان است که قیام و حرکت اصلاحی حسین ابن علی (ع) اسلام را نجات داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha