پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رونمایی از پوستر دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی

حوزه /نشست خبری و رونمایی از پوستر دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی به همت مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه  ، حجت الاسلام والمسلمین امین‌رضا عابدی‌نژاد در جمع اصحاب رسانه ضمن تأکید بر اهمیت برگزاری همایش کتاب سال حکومت اسلامی، به فلسفه وجودی همایش کتاب سال حکومت اسلامی و نسبت آن با مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری اشاره نمود و اظهارداشت: اهداف انقلاب اسلامی همان پیگیری اهداف انبیای الهی است و پیروزی انقلاب اسلامی تحقق آمال انبیاء و نخستین گام برای رسیدن به اهداف نبوت، یعنی تاسیس نظام اسلامی است.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، انقلاب اسلامی و تاسیس نظام اسلامی را سنگ بنای تاسیس جامعه توحیدی با عنوان تمدن نوین اسلامی برشمرد و ابراز داشت: تاسیس نظام اسلامی مبتنی بر مبانی معرفت شناختی، هستی‌شناسی و انسان‌شناختی الهی، مقدمه‌ای برای تحقق جامعه توحیدی است؛ تببین این مؤلفه‌ها از ماموریت‌های ذاتی این مرکز تحقیقات علمی به شمار می رود.

حجت الاسلام عابدی‌نژاد بازشماری ابعاد، ویژگی‌ها و ممیزات نظام توحیدی از دیگر نظام‌های سیاسی را از هدفگذاری‌های این مرکز دانست و اظهارداشت: تحقق دولت اسلامی گامی پیش رو در تحقق تمدن‌سازی نوین اسلامی است که در آن نرم‌افزارهای اداره جامعه اسلامی مبتنی بر خرد و عقلانیت اسلامی تدوین، استنباط و اجرا می‌شود.

 قائم مقام مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این مرکز تحقیقات علمی، ضمن ورود به عرصه فقه نظام‌ساز و استنباط ساختار های نظام اسلامی و سیاست های ان ، به دنبال تدوین و تحقق ابعاد گوناگون نظام سیاسی اسلامی است.

دبیر علمی همایش کتاب سال حکومت اسلامی، فقه حکومتی را از جمله محورهای  این همایش به منظور زمینه سازی برای استنباط تدوین مبانی دولت اسلامی برشمرد و اذعان‌داشت: در دولت اسلامی، فقه نظام‌ها، قواعد و سیاست‌های اداری نظامات مختلف فرهنگی، اقتصادی، حوزه شهرسازی و... مورد توجه قرار می گیرد.

وی در ادامه، سومین گام دستیابی به تمدن نوین اسلامی را تصحیح مناسبات اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: جامعه سازی اسلامی سومین گام تحقق تمدن نوین اسلامی است که خود مبتنی بر نگرش معرفتی در حوزه حقوق عمومی است که بر رابطه میان دولت و مردم تمرکز می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی‌نژاد ضمن تأکید بر اهمیت تنظیم مناسبت های اجتماعی اظهار داشت: ورود به آستانه تحقق تمدن نوین اسلامی در گرو برداشتن گام های سه گانه و تحقق جامعه اسلامی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر صیانت از سرمایه‌ها و امکانات، اظهارداشت: مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی همواره سه راهبرد، «تمرکز توجه جامعه علمی به موضوعات اساسی»، «شناسایی نخبگان دانشی پراکنده در سراسر کشور» و «ترسیم جبهه واحد علمی در راستای اهداف متعالی انقلاب اسلامی» را در دستور کار خود قرار داده است.

دبیر علمی همایش کتاب سال حکومت اسلامی بر اهمیت تمرکز جامعه علمی بر تحقیق و بررسی موضوعات مهم روز اشاره نمود و یادآور شد:جامعه نخبگانی باید نوع و چگونگی تحقیقات را با لحاظ اولویت‌ها، بایسته‌ها و الزامات شرایط اجتماعی روز پیگیری نماید.
حجت الاسلام والمسلمین عابدی‌نژاد در پایان شناخت سرمایه های علمی برای ادامه مسیر را دومین هدف برگزاری این همایش عنوان کرد و ابراز داشت: شناسایی نخبگان در سراسر کشور و ترسیم جبهه‌ای واحد در راستای اهداف متعالی انقلاب مقوله‌ای بسیار مهم است. شناسایی سرمایه‌های علمی و نخبگانی و نیز هم افزایی و ارتباط مستمر با این ذخایر، جبهه‌ای واحد برای تحقق زمینه های تمدن نوین اسلامی شکل خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    1 0
    پوستر کو؟