سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
photo_2019-09-05_09-34-24.jpg

حوزه/ اجتماع حوزویان و مبلغان به مناسبت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع)، در دفتر آیت‌الله العظمی جوادی آملی در تهران، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران،  اجتماع حوزویان و مبلغان به مناسبت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع)، صبح امروز، در دفتر آیت‌الله العظمی جوادی آملی در تهران برگزار شد.

در این مراسم که با مداحی و ذکر مصیبت آغاز شد، دکتر ابوالفضل خراسانی به سخنرانی در زمینه حادثه عاشورا و علل وقوع این حادثه پرداخت.

وی با اشاره به ویژگی های نهضت امام حسین علیه السلام، بیان داشت: در حکومت اسلامی و در بلاد اسلامی چه اتفاقی افتاد که از سال ۱۱هجری تا سال ۶۱ باعث این حادثه شد؟ و در بین این چند سال جامعه اسلامی به گونه ای شد که حتی ولی الله هم که لب به سخن و موعظه می گشایند، بر مردم جامعه اثر نمی کند!

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: همان سؤالی که زیبنب کبرای سلام الله علیها که شب عاشورا از امام حسین(ع) می کند، که برادر مگر این مردم شما را نمی شناسند؟ آیا خودت را معرفی نکردی؟ آیا نگفتی پسر پیغمبر هستی؟ که حضرت در جواب می فرمایند؛ شکم این ها از مال حرام پر شده است که حتی سخن من حسین نیز در اینها تاثیر ندارد.

وی افزود: اگر حادثه عاشورا در بلاد کفر و در جای دیگر اتفاق می افتاد، جای تعجب نبود، ولی متاسفانه این حادثه در جایی اتفاق می افتد که روز مرکز حکومت علی بن ابی طالب(ع) در آنجا بود و هنوز صدای علی علیه السلام به گوش این مردم آشنا است.

خراسانی در بیان علل وقوع این حادثه توضیح داد: جواب علل حادثه کربلا هدف اصلی نهضت سید الشهداء است که امام حسین علیه السلام وصیت نامه کوتاهی به برادر خود محمد بن حنفیه می نویسد و تمام اهداف قیام را در این جمله می فرماید که «هدف من اصلاح امت جدم است».

وی ادامه داد: در این وصیت سیدالشهداء می فرماید هدف من اصلاح امت جدم است که طی ۲۳ سال در مکه و مدینه برای حاکمیت توحید و نظام توحیدی پیغمبر اکرم(ص) خون دل خورد و زحمت کشید را دوباره احیاء کنم.

وی افزود: افرادی که در فتح مکه اسلام را به ظاهر پذیرفته بودند و منتظر وقت مناسبی بودند و بعد از گذشت چندین سال با ایجاد فرهنگ اموی توانستند فرهنگی بر ضد فرهنگ محمدی ایجاد کنند که صددرصد بر ضد فرهنگ محمدی بود.

خراسانی با بیان رهنمودی از آیت الله العظمی جوادی آملی، تاکید کرد: در جامعه ای که فرهنگ اموی در آن ارزش شده است که حتی سخنان ولی خدا هم در او تاثیر ندارد، باید یک قیام و نهضتی ایجاد شود تا شخصی مانند امام حسین علیه السلام و اهل بیت و اصحابش به شهادت برسند . حضرت آیت الله جوادی آملی می فرماید؛ این خون شهید است که می تواند حرکت جامعه منحرف را به صراط مستقیم خود برگرداند و طیب و طاهر بکند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طبق فرمایش آیت الله جوادی که فرمودند؛ بنی امیه اول دین را اسیر کرد، بعد مردم را. 

وی افزود: در مورد اسیر کردن دین سه شاخص اصلی را می توان بر شمرد که یکی از آن ها غالب شدن هواها و هوس ها در جامعه که جایگزین حقیقت می شود.

خراسانی در پایان خاطرنشان کرد: در جامعه ای که نخبگان با پیروی از هوا و هوس منحرف شده اند، با ایجاد بحث های انحرافی از قبیل جبرگرایی که با بیان اینکه حاکم شدن بنی امیه بر مسلمانان و خانه نشینی امیرالمومنین(ع) و شهادت سید الشهدا خواست خدا بود، می خواستند سرپوشی بر جنایات خود بگذارند.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha