جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در دیدار با علما، نخبگان و برگزیدگان زنجان

حوزه/ رئیسی با تاکید بر این که در اجرای عدالت فرقی بین ضعفا و متمولان نیست، گفت: اگر امروز دادستانی برای قلع و قمع یک بنا حکم می‌دهد برای این است زمانی که لازم بوده جلوی احداث بنا و از خشت اولی که گذاشته شد، جلوگیری نگردید و اگر تحت هیچ عنوانی اجازه داده نمی‌شد که این زمین مورد تصرف قرار گیرد، خیلی کار آسان و بی زحمت بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از زنجان، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، پیش از ظهر امروز در دیدار با علما، نخبگان و برگزیدگان استان زنجان با تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) به مردم عزیز، با بصیرت و دلداده به اباعبدالله الحسین (ع)، اظهار کرد: حقیقتا واژه شور و شعور حسینی برای مردم و استان شهید پرور زنجان واژه به حقی است، مردمی که به تدین، اخلاص، دلدادگی به دین و ارزش‌های دینی و عشق به انقلاب و ارزش‌های انقلاب و ولایتمداری معروف و زبانزد هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید اجرای عدالت شود، گفت: شاید در مفاهیم دینی ما هیچ مفهمومی به این فراگیری و گستردگی بعد از توحید وجود نداشته باشد.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: عدالت یک امر بسیار مهم و محوری است که اگر بخواهیم در مورد تعریف آن سخن بگوییم کتاب‌ها می‌شود نوشت و سخن‌ها می‌شود گفت.

وی با اشاره به عدالت اثباتی و اجرایی تصریح کرد: امام عدالت گستر امیرالمومنین علی (ع) به بشریت آموخته که عدالت امری شدنی است. به ما تکلیف شده که علاوه بر امام المسلمین که از ملکه عدالت برخوردار است همه کسانی که در جای جای این نظام خدمت می‌کنند نیز باید عادل باشند تا مردم نسبت به عدالت کامیاب شوند.

رئیسی تصریح کرد: در هر کوی و برزنی اگر هر فرماندار، بخشدار، قاضی، وزیر و وکیل و مسئول و هرکسی که به نام نظام خدمت می‌کند بهره مند از ملکه عدالت باشد می‌تواند مردم را بهره مند از عدالت کند.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: توجه به قانون و اجرای آن می‌تواند در زمان ما بهترین شاخص برای اجرای عدالت باشد. هر نوع قانون شکنی، دور زدن قانون، پارتی بازی، رابطه ناسالم و فساد نقض عدالت و خدشه وارد کردن به اجرای عدالت است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه مسئله زمین و نگهداری و بهره برداری صحیح از آن باید به عنوان یک ثروت ملی مورد توجه قرار گیرد.

 رئیسی تصریح کرد: زمین خواری، رودخانه و بستر آن را مورد تجاوز قرار دادن و دست اندازی به ثروت‌های ملی از ناحیه هر شخصی و دارای هر جایگاهی باشد، خلاف عدالت است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: کسانی که امروز به عنوان حافظان این ثروت تعیین شده‌اند، باید بدانند این وظیفه امری است که جنبه پیشگیری دارد. ما مرزبان را فقط در مرزها نداریم که از مرز اقلیمی کشور نگهبانی و نگهداری کند، بلکه مسئولان در همه حوزه‌ها مرزبان آن حوزه هستند.

وی در این زمینه افزود: در حوزه اقتصاد و گمرکات، مرزبان صادرات و وارادات کشور است و در مرز فرهنگی، مرزبانان فرهنگی مرزبان مسائل فرهنگی هستند.

رئیسی ادامه داد: اگر این منابع طبیعی، جنگل‌ها و این ثروت‌های ملی (آب، خاک، هوا و فضا) مورد دست اندازی و تجاوز افراد سوداگر و متخلف و قانون گریز قرار گرفت، باید کسانی که امروز از طرف دولت اسلامی مسئولیت نگهبانی دارند پیشگیری کنند و در زمان خودش نگذارند تخلف واقع شود.

کم کاری دیگر دستگاه و  ورود دادستانی

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: اگر امروز دادستانی برای قلع و قمع یک بنا حکم می‌دهد برای این است در زمانی که لازم بوده جلوی احداث بنا و از خشت اولی که گذاشته شد، جلوگیری نگردیده تا تبدیل به یک خانه و ویلا شده و الان برخورد با آن هم برای صاحب ویلا سخت است و هم برای افکار عمومی، ولی اگر قبل از این پیشگیری می‌شد و تحت هیچ عنوانی اجازه داده نمی‌شد که این زمین مورد تصرف قرار گیرد، خیلی کار آسان و بی زحمت بود.

وی ادامه داد: الان هم برای اینکه این ثروت ملی حفظ شود لازم است در مورد باغ شهرها و دست اندازی به اراضی یک کارگروهی از مسئولان اجرایی و قضایی تشکیل شود و بدون فوت وقت و با نگاه به اولویت‌ها موضوعات را بررسی کنند.

 رئیسی با بیان اینکه باید عدالت اجرا شود و فرقی بین ضعفا و متمولان در این زمینه نیست، گفت: اینکه ضعفا مورد برخورد قرار گیرند اما با افرادی که متمول هستند به خاطر متمول بودنشان برخورد نشود، نباید باشد، باید عدالت اجرا شود.

رئیس دستگاه قضاء ادامه داد: این کارگروه باید سریعا تشکیل و با نگاه به اولویت‌ها موضوعات را بررسی کنند تا اولا جلوی تصرفات آتی صورت گیرد و ثانیا نسبت به وضع موجود نیز بررسی انجام دهند و مردم نیز باید در جریان این موضوع قرار گیرند.

حتماً موضوع خصوصی سازی را رسیدگی خواهیم کرد

رئیس قوه قضاییه پیرامون موضوع خصوصی سازی با بیان اینکه این موضوع در دستور کار قوه قضاییه است، ادامه داد: آن سری از شرکت‌ها و کارخانجات که به عنوان خصوصی سازی واگذار شده مورد بررسی قرار گرفته و مورد بررسی است. حتما شرکت‌های 17 گانه‌ای که یکی از حضار به آن اشاره کرد مورد بررسی قرار خواهد گرفت و گزارشات آن در دادگستری زنجان و تهران مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع خصوصی سازی را حتما رسیدگی خواهیم کرد و مردم را نیز در جریان این رسیدگی قرار می‌دهیم.

رئیسی با بیان اینکه در رابطه با مفاسد معتقدیم همه بخش‌ها باید سهم داشته باشند، بیان داشت: دولت به عنوان اصلاح ساختارها و مجلس به عنوان اصلاح مقررات و قوانین فسادزاد یا منافذ فساد در این زمینه سهم دارند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه یادآور شد: عموم مردم هم با تاسی از روحیه امر به خوبی‌ها و نهی از زشتی‌ها و امر به معروف و نهی از منکر می‌توانند در این زمینه به ایفای نقش بپردازند و این حس امر به معروف و نهی از منکر و بلند کردن فریاد در برابر دیده شدن بی عدالتی، حس بسیار مبارکی است که باید مورد تشویق و تقدیر قرار داد که این یک پشتوانه ارزشمندی در مشارکت مردم برای اجرای قانون و عدالت و مبارزه با فساد است.

 وی ادامه داد: در روایات آمده است که اگر در جامعه‌ای حس امر به معروف و نهی از منکر نباشد آن جامعه، جامعه مرده است.

 اعلام فساد اعتمادساز نیست، اقدام در مبارزه با فساد اعتمادساز است

رئیسی با بیان اینکه اولویت ما در قوه قضاییه هم همین مسئله (پرونده‌های فساد) است و ماموریت دستگاه قضا از نظر قانون اساسی و قوانین موضوعه بسیار گسترده است، گفت: امروز بنا داریم در پرونده‌های روی میز قوه قضاییه و قضات این موضوع در اولویت رسیدگی قرار گیرد، به ویژه پرونده‌هایی که در ذهن مردم ایجاد دغدغه کرده و به عنوان یک سئوال مانده است که فلان پرونده چرا رسیدگی نشده است.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه حتما این پرونده‌ها رسیدگی خواهد شد، گفت: البته بارها عنوان کرده‌ایم که اعلام فساد اعتماد ساز نیست بلکه اقدام در مبارزه با فساد اعتمادساز است و صرف اعلام، مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باید اقدام کرد. دولت بگوید که چه ساختار فساد زا را اصلاح کردم و دستگاه قضایی نیز بگوید با کدام مفسد اقتصادی برخورد کردم که این موارد اعتمادساز است.

رئیسی با طرح این سوال که آیا فقط صرف اینکه بگوییم در مورد فضای مجازی توسعه‌ای در یک روستا ایجاد کرده‌ایم، کفایت می‌کند، گفت: در کنار این موضوع آیا رفع بیکاری و ایجاد اشتغال کرده‌ایم؟ آیا آن پسر ودختری که تحصیل کرده‌اند و می‌توانند در برنامه نویسی شریک باشند به کار گرفته شده‌اند؟ امروز هند به میزانی که ما درآمد نفتی داریم از همین فضای مجازی درآمد اقتصادی کسب می‌کند و پاکستان نیز این کار را شروع کرده وبسیاری از کشورها این کار را کرده‌اند. اقتصاد و اشتغال فضای مجازی باید مورد توجه باشد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها باید به صورت عادلانه توزیع شود، اضافه کرد: نگوییم این فرد امکان در اختیارش قرار بگیرد و بعداً عده‌ای روستایی را نیز بتواند به کار بگمارد و مشکل زندگی آن‌ها حل شود. از کجا معلوم که یک روستایی توانایی و ظرفیتش از یک شهری کمتر باشد از کجا معلوم این روستایی خودش مظهر ابتکار، نوآوری و خلاقیت در اداره یک مجموعه قرار نگیرد؟

رئیسی اضافه کرد: عدالت در توزیع ظرفیت‌ها اهمیت بسیاری دارد تا همه کسانی که استعدادی دارند به کار گرفته شوند واین امکان دراختیار همگان باشد.

حمایت از صنعتگران و کارآفرینان

وی تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری باید تولید درکشورمان رونق پیدا کند و رمز رونق تولید این است که باید یک سرمایه گذار و کارآفرین احساس کند که می‌تواند فرآیندها را سالم و سریع طی کند، اگر تولید کننده و سرمایه گذار احساس کند که سیری که باید موافقت و مجوز بگیرد با سرعت انجام می‌شود و از آن به شکل قانونی حمایت می‌شود در این صورت تولید رونق پیدا می‌کند.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: در این جلسه مطلبی بیان شد مبنی بر اینکه صنعتگران باید در این استان حفظ شوند، این حرف متینی است و از کارهای ارزشمند این استان و هنرهای زبانزد خاص و عام آن کار صنعت و صنعتگری است و باید این حرفه برای نسل‌های آتی حفظ شود.

رئیسی تصریح کرد: حمایت از صنعتگران و کارآفرینان چه در مورد یک کارگاه تولیدی کوچک و چه در مورد یک کارخانه عظیم باید اولا به شکل قانونی باشد یعنی قانون از تولید کننده حمایت کند و دوم اینکه به شکل قضایی باشد. یعنی قضات ما، مسئولین اجرایی، حامی تولید کننده و صنعتگر باشند.

وی گفت: اگر قرار است بانک‌ها تسهیلاتی بدهند باید تولید کننده در اولویت دریافت تسهیلات قرار گیرد که به این می‌گویند حمایت همه جانبه از تولید کننده و کارآفرین.

رئیس قوه قضاییه افزود: حمایت از تولید کنندگان و صنعتگران با صرف سخن گفتن حل نمی‌شود و باید در عالم عمل و اجرا صورت گیرد.

رئیسی با بیان اینکه رفع اطاله دادرسی یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این جلسه به آن اشاره شد گفت: از برنامه‌های ما در دوره تحولی آن است که حتما تلاش کنیم علل وقوع اطاله دادرسی را در بیرون عدلیه و درون دادگستری از بین ببریم تا انشاالله اطاله دادرسی رفع شود، انشاالله دوستان ما در دادگستری گزارشات را به مردم بدهند و میزان سیر پرونده را در مراحل مختلف دادرسی به اطلاع آن‌ها برسانند، این موضوع نباید طولانی باشد که مردم را شاکی کند.

 اگر یک قاضی صلاحیت قضاوت ندارد صلاحیت وکالت هم ندارد

وی اظهار کرد: استان زنجان مردم متدینی دارد، علی القاعده، چون پرونده‌های این استان محدود است و دراین استان پرونده‌های بسیار سنگین که ما در تهران و یا مراکز برخی استان‌ها با آن مواجهیم وجود ندارد و یا اگر وجود دارد زیاد نیست لذا خواسته بنده از همکاران این است که موضوع رفع اطاله دادرسی مورد توجه قرار گیرد.

 رئیس قوه قضاییه افزود: در این جلسه بیان شد هنگامی که عدم صلاحیت قاضی از قضاوت اعلام شد در جای دیگری به کار گمارده نشود که این موضوع دردستور کار ماست و اگر مشخص شد قاضی صلاحیت قضاوت ندارد، صلاحیت وکالت هم نخواهد داشت، مگر می‌شود کسی برای قضاوت صلاحیت نداشته باشد بعد بگوییم وکیل شود؟! اگر کسی برای وکالت صلاحیت نداشت برای قضاوت هم صلاحیت نخواهد داشت این دو شغل قضایی مرتبط با هم است.

فرار مالیاتی قابل تحمل نیست

رئیسی با اشاره به اجرای عدالت در مورد پرداخت مالیات گفت: امروز فرار مالیاتی از ناحیه افرادی که درآمدهای کلان در کشور دارند هیچ قابل تحمل نیست؛ فرار مالیاتی باید نسبت به افرادی که به انحاء مختلف حقوق حقه دولت و کشور را پرداخت نمی‌کنند پیگیری شود، از یک کارمند مالیات دریافت می‌شود، یک فردی که درآمد میلیاردی دارد مالیات حقه خود را پرداخت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه بخشی از درآمد که می‌تواند کسر بودجه را جبران کند حتما از فرار مالیاتی خواهد بود، گفت: موضوع فرار مالیاتی امروز در دستور کار است و بنده شنیده‌ام که وزارت اقتصاد و دارایی در این زمینه اقدام پیگیرانه‌ای انجام می‌دهند و در دستگاه قضایی نیز تأکید کرده‌ایم که همکاری صورت گیرد تا کسانی که درآمدهای میلیاردی دارند و مالیات نمی‌دهند نتوانند قانون را دور بزنند و فرار مالیاتی داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه شایسته سالاری نیز در پرتو عدالت جای می‌گیرد، تصریح کرد: اگر از غیر شایستگان استفاده شود خلاف عدالت است و از طرفی خسارت‌های بسیاری برای مردم، دولت و دستگاه قضایی و کشور دارد، افراد شایسته، توانمند، امین ودانا نسبت به کارمی‌توانند کشور را از مشکلات نجات دهند و گره‌ها را باز کنند و مسائل را به پیش ببرند. انسان ناشایست حتما به خودش و کار ضربه می‌زند.

مسئولان درب اتاق خود را به روی مردم باز بگذارند

رئیسی درادامه سخنان خود با بیان اینکه شاید افکار سنجی‌های معمول یکی از روش‌های شناخت افکار عمومی باشد، گفت: در این رابطه روش‌های بسیاری نیز وجود دارد که یکی از این روش‌ها این است که فرماندار، شهردار، رئیس دادگستری، مدیر اجرایی، دادستان و ... درب اتاق خود را به روی مردم باز بگذارند تا مردم با مراجعه به آنجا حرف‌های خود را بزنند. این موضوع یکی از روش‌های سنجش افکار عمومی نسبت به عملکرد دستگاه خواهد بود.

 وی اضافه کرد: یکی از مواردی که معلوم می‌شود دستگاه چگونه عمل کرده است ارتباط مستقیم با مردم است، این موضوع بسیار گره گشا است که انسان بداند در متن نگاه مردم در مورد آن دستگاه چه می‌گذرد لذا افکار سنجی مهم است، اما تمام کار نیست و مهمترین بخش ارتباط مستقیم با مردم است که در آن برکات بسیاری نهفته است، مشارکت مردم در این عرصه حرف اول را می‌زند و حس مسئولیت در بین همگان اهمیت بسیاری دارد.

رئیس قوه قضاییه گفت: بنای ما در رسیدگی‌ها و اقدامات آن است که تا امکان دارد پیگیری‌های مربوطه تبدیل به پرونده و کیس ورسیدگی قضایی نشود، بارها نیز تأکید کرده‌ایم که پیشگیری مقدم بر درمان و برخورد است؛ لذا تا امکان دارد کارها در مقدمات درست انجام شود وتبدیل به مشکل نشود.

نظام مالی، بانکی و پولی کشوراصلاح شود

رئیسی ادامه داد: موضوع خصوصی سازی که در این جلسه به آن اشاره شد یک مشکل اساسی ساختاری و رفتاری دارد، تا می توانیم باید ساختارها را به نحوی اصلاح کنیم که به یک مشکل تبدیل نشود، نظام مالی، بانکی و پولی کشور به نحوی اصلاح شود که هر کس در آنجا قرار گرفت نتواند مرتکب تخلف شود و اصلاح نظامات به نحوی باشد که افراد نتوانند مرتکب جرم شوند؛ نه اینکه مرتکب جرم شوند و با آنها برخورد صورت گیرد، لذا ما دنبال یک چنین پدیده ای هستیم و آن اتفاق مبارکی است که ساختارها اصلاح شود.

وی افزود: البته تا ساختارها اصلاح نشده اگر کسی مرتکب جرم شد طبق قانون باید مورد کیفر و مجازات قرار گیرد و ما بنا داریم عادلانه و منصفانه به این موارد رسیدگی کنیم و مردم را به نحو مقتضی در جریان رسیدگی قرار می دهیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: آنچه برای ما موضوعیت دارد این است که منویات مقام معظم رهبری که آنچه ایشان می فرمایند دردهای مردم و دغدغه های مردم است و آنچه ایشان فریاد می زنند دقیقا مصالحی برای نظام است، تحقق این منویات موضوع محوری ما است.

رئیسی اضافه کرد: گفتمان غالب در کشور باید گفتمان امام و رهبری باشد، این گفتمان نه فقط سخن گفتن است، عملکرد دستگاه های ما باید جلوه اجرای سخن و فرامین مقام معظم رهبری باشد، اگر این اتفاق بیفتند مردم احساس می کنند رهبری فرمان می دهد، هدایت می کند و رهنمود می دهد و دستگاه ها هم خود را موظف به اجرا در عمل می دانند.

مردم باید احساس اجرای قانون و عدالت کنند

وی تصریح کرد: گاهی به آمار نگاه می کنیم و می بینیم دستگاه ها همه آمار دارند، به همه آمارها باید آفرین و خسته نباشید گفت، اما مردم باید احساس اجرای قانون و عدالت کنند، این احساس فقط با عمل اتفاق می افتد، لذا تمام همت دستگاه های مختلف باید بر این باشد و ما نیز بنایمان را در دستگاه قضایی بر این گذاشتیم که اجرای عدالت و حق در عمل و اجرا برای مردم روشن شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha