جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست خبری اولین دوره مسابقات بین المللی طلاب جهان اسلام در قم- حسین اسدی

حوزه ـ مشاور رئیس جامعه المصطفی العالمیه(ص) در امور قرآنی در رابطه با تولیدات هنری در حوزه دین گفت: متاسفانه ما در عرصه تولیدات دینی و به ویژه محصولات قرآنی که بتواند سلایق مخاطبان متنوع را به خود جذب نماید، کارنامه قابل دفاعی نداریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مسابقات سراسری قرآنی کریم در حالی از دهم مرداد ماه در استان قم کلید خورد که برگزای مسابقات رشته‌های مختلف آن اعم از قرائت، حفظ، تواشیح، دعاخوانی، اذان و معارف در دو بخش آقایان و بانوان تا نیمه شهریور ماه به طول انجامید و حاصل برگزاری این مسابقات تولید دو برنامه تلویزیونی با نام‌های «ایستگاه چهل و دوم» و «مسابقه معارفی ۲۴» توسط خانواده عقیق بود که مسابقه تلویزیونی ایستگاه چهل و دوم در حال حاضر هر روز در ساعت‌های ۱۱ و ۱۶ از شبکه قرآن و معارف سیما در حال پخش است. به همین بهانه خبرگزاری حوزه با حسین اسدی، مشاور رئیس جامعة المصطفی العالمیة(ص) در امور قرآنی گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می آید.

عملکرد بنیاد مسابقات قرآن کریم در برگزاری مسابقات قرآن سراسری را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ابتکار تشکیل ساختاری تخصصی و ویژه برای تمشیت امور مسابقات قرآن کریم که یکی از مؤثرترین قالب‌های ترویج علوم و فنون قرآنی است ذیل ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم کشور، امری پسندیده و کاملا ضروری بود و امیدوارم با درایت و اهتمام مسؤولان محترم و آحاد جامعه قرآنی، مجموعه نوپای بنیاد مسابقات قرآنی بتواند امر مسابقات در سطوح مختلف را بیش از پیش ساماندهی نموده و از نظر کمی و کیفی ارتقا دهد و به همین منظور سپاسگزاری و قدرشناسی می‌کنم از همه دست‌اندرکاران برگزاری این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم که با حضور استادان، ‌قاریان، حافظان، و مبتهلان و مرتلان و اهل تفسیر و معارف قرآن و حدیث، اعم از خواهران و برادران از اقوام و مناطق و استانهای متنوع کشور عزیزمان، نورانیت و معنویت فرهنگ انسان‌ساز قرآنی را بار دیگر از طریق انجام رقابتی معنوی و با استفاده از ظرفیت رسانه، در کشور منتشر کردند.

تغییر در نحوه برگزاری مسابقات قرآن و استفاده از ظرفیت تلویزیون در این مسابقات چه تاثیری در رونق گرایش به قرآن می تواند داشته باشد؟

 در خصوص استفاده از ظرفیت رسانه و به ویژه تلویزیون که از دوره گذشته آغاز شده است، به نظرم تصمیمی بسیار مبتکرانه و با نگاهی دقیق با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی بوده و در عملیاتی‌سازی سیاست‌هایی‌ همچون تسهیل در استفاده حجم بیشتری از مخاطبان تخصصی و عمومی این رویداد، صرفه‌جویی در هزینه‌های برگزاری و ...  تاثیر مثبتی داشته و با توجه به بازخوردی که از سال گذشته گرفته شد، استمرار آن کاملا موجه و منطقی بوده است.

در کنار این موارد، شاید بتوان گفت که از حیث فنی شرکت‌کنندگان مسابقات در این شیوه برگزاری، استرس کمتری به لحاظ عدم درگیری ذهنی و فنی برای کنترل و مدیریت مستمعین حاضر نسبت به محافل و مسابقات دیگر تحمل می‌کنند و مضافا اینکه در تلاوت و اجرای استودیویی که در دنیای امروز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، ورزیده‌تر می‌شوند. از طرفی برنامه‌سازان هنرمند هم فرصت بهتری برای تولید برنامه‌های مؤثر و جذاب‌تر نسبت به برنامه زنده در حضور مردم پیدا می‌کنند. البته راهیافتگان به مرحله پایانی که طبعاً از قوت و تبحر بیشتری برخوردارند  در عرصه‌ای با حضور مستمعین به اجرای برنامه خواهند پرداخت و به‌نظرم وجود هر دو روش و شیوه در دو مرحله، معقول و منطقی است.

کارگردانی و تولید برنامه تلویزیونی این مسابقات به خانواده عقیق که خود از طلاب حافظ قرآن هستند سپرده شده است. سپرده شدن کارهای فرهنگی بزرگ این چنینی به گروه های خصوصی از سوی سازمان ها و ادارات دولتی چقدر ضرورت دارد؟

واسپاری پروژه‌های قرآنی در هر مقیاسی به جوانان و تشکل‌های مردمی که واجد صلاحیت‌های فنی و  تخصصی، قدرت ابتکار و پویایی و به ویژه تعهد و باور به اهداف مورد نظر باشند، بسیار پسندیده و مطلوب و بلکه ضروری است. کما اینکه این اراده در سازمان اوقاف و برخی مراکز دیگر شکل گرفته و در سنوات اخیر و در مراحل مختلف برگزاری مسابقات قرآن کریم سپردن کارها به گروه‌های دارای صلاحیت انجام شده و تا جایی که اطلاع حاصل کردم نتیجه ارزیابی‌ها و بازخوردگیری‌ها در این زمینه مثبت و قابل توجه بوده و بر کیفیت برگزاری اثر مطلوب داشته است.

با توجه به تولیدات فرهنگی و به ویژه دینی بعضا بی کیفیت ورود هنرمندانی که دغدغه های دینی و انقلابی دارند به عرصه تولیدات فرهنگی و هنری چقدر مهم  است و مستلزم چه پیش فرض هایی است؟

متاسفانه ما در عرصه تولیدات دینی و به ویژه محصولات قرآنی که بتواند کما و کیفا سلایق مخاطبان متنوع را به خود جذب نماید، کارنامه قابل دفاعی نداریم. مثلا در حوزه کودک و نوجوان، خانواده، جوانان و ... کمتر می‌توان کارهایی ابتکاری یافت که علاوه بر محتوای مستحکم و قوی، مورد اقبال عمومی باشد و از عنصر کشش و جذابیّت و هماوردی با نمونه‌های مشابه در سایر موضوعات غیر دینی که در داخل و عمدتا در خارج تولید می‌شود، برخوردار باشد. متاسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد که سایر ادیان و مذاهب به مراتب بیشتر از ما در این امور سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته عوامل موثر بر این عقب‌ماندگی متعدد و متنوع است و باید اهل نظر بیشتر از گذشته به آنها بپردازند و راهکارهای جبرانی را پیشنهاد نمایند و مسئولان و تصمیم‌گیران هم به آن اهتمام کنند.

با عنایت به تاثیر مستقیم و فراگیر تولیدات هنری دینی و قرآنی در هدایت فکری و تغذیه عاطفی مخاطب، باید میدان را برای ورود بیش از پیش جوانان متعهد و قرآن‌باور هموار کرد و از طرفی نیروهای متخصص دغدغه‌مند و انقلابی هم باید با هم‌افزایی، شکیبایی و روحیه جهادی از موانع و مشکلات نهراسند و با مطالعه مستمر و اغتنام فرصت‌ها و بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری همانند دستاوردهای درخشان و بزرگی که در برخی عرصه‌های تولید علم و فناوری در کشورمان اتفاق افتاده است تولیدات و محصولات قرآنی متقن و دل‌انگیز در محتوا و هنرمندانه و چشم‌نواز در شکل و ظاهر را به همه اقشار مردم در ایران و همه جهان عرضه نمایند.

استفاده از زبان هنر در ترویج امور قرآنی چقدر کارآمد  است ؟

اساسا در لزوم و کارآمدی و ماندگارسازی ارزشهای دینی و قرآنی با بهره‌گیری از ظرفیت بسیار گسترده هنر هیچ تردیدی وجود ندارد. هنر و قرآن در طول تاریخ خدمات متقابلی به یکدیگر داشته‌اند. از طرفی با نزول قرآن کریم و نفوذ آن در اعماق جان و دل مسلمانان، مضامین و مفاهیم قویم و لطیف الهی در قرآن علاوه بر آنکه دستمایه خلق آثار هنری در قالب‌های گوناگون قرار گرفت، شکل و قالب‌های بیانی وحی مانند قصص قرآن و یا اعجاز کلامی و ادبی موجود در متن کلمات و عبارات و آیات آن، باب‌های بزرگی را به روی هنرمندان گشود و از طرفی دیگر هم آثار گوناگون قرآنی تولید و عرضه شده در چهارچوب‌های متنوع هنری نیز به گسترش جایگاه قرآن کریم و جذب دل‌ها به‌سوی آن، موثر بوده است. بنابراین هنرمندان و اهل ترویج ارزش‌های قرآنی در جامعه همواره باید با بهره‌گیری از زبان پرنفوذ هنر، برنامه‌های قرآنی خود را موثر و ماندگار نمایند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha