جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین فرزانه

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین فرزانه گفت: رفتار امام حسین (ع) و یارانش در عاشورا بهترین تجلی توحید، اخلاقی و بندگی خدا است و بهترین درس که می‌توان از عاشورا گرفت، تذکر، یاد و بندگی خدا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر فرزانه، امام‌جمعه موقت مشهد، در مراسم دهه اول محرم حرم رضوی در رواق امام خمینی (ره) در جمع زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) شامگاه پنجشنبه 14 شهریورماه، درباره ظرفیت‌های عاشورا که می‌تواند انسان را به تکامل برساند، گفت: خداوند به خاطر ظرفیتی که در انسان وجود دارد و در سایر موجودات زنده نیست ، اشرف مخلوقات می‌نامد، عاشورا نیز چنین ظرفیتی دارد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با طرح این سؤال که چگونه عاشورا می‌تواند در زندگی انسان نقش داشته باشد؟ اظهار داشت: ان الحسین مصباح الهدی سفینه النجاه، امام حسین (ع) برای کل بشریت چراغ راه و کشتی نجات است؛ عاشورا ظرفیت نجات انسان‌ها را در موج‌های سنگین این دنیا را دارد؛ راه نجات انسان‌ در مسیر حرکت کاروان امام حسین(ع) است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرزانه بابیان اینکه در عاشورا دو تابلو از بهترین‌های عالم و بدترین عالم طراحی‌شده است، گفت: عاشورا بدترین و بهترین حالت انسان را در این دنیا ترسیم کرده است.

وی با اشاره به آیه 61 سوره بقره که امام حسین (ع) در شب و روز عاشورا آن را سه بار تکرار کردند، گفت: امام حسین (ع) ریشه همه بدی‌ها را غفلت از خدا بیان می‌کنند، لذا آنچه برای انسان بهترین چیز است، توجه، یاد و ذکر خداست.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: انسان اگر بخواهد در برابر سنگین‌ترین حملات شیطان باقی بماند زشتی‌ها را بشکند، توجه به خدا سخت‌ترین حمله شیطان را دفع می‌کند.

 وی بابیان اینکه امام حسین (ع) غفلت از یاد خدا را مهم‌ترین عامل سقوط و نابودی معنویت انسان برمی شمرند، افزود: با توجه دادن یارانشان به آیه 61 سوره بقره، درباره جبهه باطل می‌گویند؛ این‌ها کسانی هستند که شیطان بر آن‌ها مسلط شده است، حزب الشیطان هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرزانه در ادامه با اشاره به اینکه لحظه‌ای از یاد خدا غافل نشویم، افزود: خانواده‌ها در برنامه‌ریزی برای فرزندان خودشان، در برنامه روزانه لحظاتی برای تلاوت چند آیه قرآن قرار دهند، انس با قرآن و نماز زیادی در ابعاد فردی و اجتماعی افراد دارد، خانواده به قرآن و نماز به‌عنوان دو ارزش مهم برای شخصیت‌سازی افراد خانواده در اجتماع نگاه کنند.

وی افزود: دعای کمیل، مناجات شعبانیه، همه این‌ها گنجینه الهی هستند، شرح ادعیه  را بخوانید، پیامبر (ص) و ائمه اطهار (علیهم‌السلام) تأکید زیادی به قرائت مناجات شعبانیه داشتند. ادعیه‌ای که از سوی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به دست ما رسیده است، چشمه‌های زلال معرفت الهی است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: با قرآن کریم انس پیدا کنید، قرآن انسان را دگرگون می‌کند، بهترین چیز برای انسان حالت توجه به خدا است و بدترین روحیه بی‌توجهی به خدا است.

امام‌جمعه موقت مشهد افزود: امام حسین (ع) در پاسخ به کسی برای درخواست از عمر سعد برای گرفتن آب برای کودکان رفته بود و پاسخ منفی شنیده بود و به یارانشان در شب عاشورا در خیمه که به آن‌ها می‌گویند من بیعتم را از شما برداشتم و در آخرین دیدار با امام سجاد (ع) آیه 61 سوره بقره را خواندند.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) برای آخرین بار  به دیدار امام سجاد (ع) می‌روند، امام زین‌العابدین (ع) از ایشان سؤال می‌کنند؛ کار شما با این قوم به کجا رسید چندساعتی است که عمویم ابوالفضل العباس و برادرم علی‌اکبر به عیادت من نیامدند و امام حسین (ع) بار دیگر آیه 61 سوره بقره تلاوت می‌کنند می‌گویند؛ چون شیطان بر آن‌ها مسلط شده است، یاد خدا از دل‌ها آن‌ها گرفته‌شده است، اگر یاد خدا در دل انسان‌ها نباشد، قدرت این را شیطان می‌دهد که در مقابل پاک‌ترین و مهربان‌ترین انسان‌های روی زمین امام معصوم (ع) زمان خود بایستند و امام و خاندانش را به شهادت برسانند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرزانه با اشاره به اینکه رفتار امام حسین (ع) ویارانشان در عاشورا بهترین تجلی توحید، اخلاقی و بندگی خدا است افزود: بزرگ‌ترین نقش تابلو عاشورا را یاد خداست، بهترین درس که می‌توان از عاشورا گرفت، تذکر، یاد و بندگی خدا است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان بابیان اینکه اسلام در شکل خودش را معرفی کرده است، اسلام از سه قسمت ایمان، اخلاق و احکام تشکیل‌شده است، افزود: عاشورا به‌خوبی ایمان و اخلاق اسلامی به زیبایی در این روز نشان داده است، در روز عاشورا که چگونه انسان‌ها به‌حکم خدا عمل می‌کنند به‌خوبی به تصویر کشیده است که در هیچ جای در قبل و بعد از عاشورا دیگر تکرار نشده است، نشان داده‌شده است.

گفتنی است مراسم ششمین شب از دهه اول محرم، قرائت زیارت امین‌الله و دعای کمیل، مداحی و مرثیه‌سرایی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha