شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام موسوی

حوزه/ حجت‌الاسلام موسوی، گفت: فلسفه تمام بلاها و حتی بسیاری از عذاب‌ها در دنیا و برزخ از این حاکی است که حب غیر از خدا را از دل ما خارج کنند! یعنی نباید چیزی غیر از خدا در حرم وجود ما «دل» حضور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید منصور موسوی، استاد حوزه علمیه، در جمع عزاداران هیئت روضه الزهرای اهواز، با بیان اینکه مهم‌ترین هدف امام حسین(ع) ایجاد انقلاب و تغییری اساسی در امت رسول خدا(ص) بود، اظهارداشت: هر کس که زمینه تغییر درون خودش ایجاد کرده باشد، مواجهه‌اش با واقعه کربلا یک تغییر اساسی در او ایجاد خواهد کرد؛ چراکه صحنه‌ی کربلا مهم‌ترین ظرفیت خداوند متعال برای تغییر دادن انسان است.

وی بیان کرد: خداوند برای پیچیده‌ترین مخلوق خودش یعنی «انسان»، صحنه‌ای را به نام کربلا و فداکاری سیدالشهدا درست کرده است تا زمینه تغییر در او را ایجاد کند.

حجت‌الاسلام موسوی، به دو شرط اساسی برای تغییر اشاره کرد و گفت: تغییر در صورتی اتفاق خواهد افتاد که هر فردی زمینه تغییر مثبت را درون خودش ایجاد کرده باشد و از سوی دیگر مقابل تغییر مقاومت نکند و این کاری بود که اصحاب اباعبدالله الحسین(ع) انجام دادند.

تغییر اصلی از نگاه اهل‌بیت

این استاد حوزه علمیه، بیان کرد: تغییری که اهل‌بیت درون ما ایجاد می‌کنند این است که حرم وجود ما یعنی قلب ما را فتح و آن را فقط و فقط مخصوص خدا می‌کنند.

چرا در دنیا و برزخ بلاهای بزرگی به سوی ما می‌آید؟

حجت‌الاسلام موسوی، با طرح این سؤال که «چرا در دنیا و برزخ بلاهای بزرگی به سوی ما می‌آید؟»، گفت: فلسفه تمام بلاها و حتی بسیاری از عذاب‌ها در دنیا و برزخ از این حاکی است که حب غیر از خدا را از دل ما خارج کنند! یعنی نباید چیزی غیر از خدا در حرم وجود ما «دل» حضور داشته باشد.

نتیجه تغییر

وی با بیان اینکه نتیجه تغییر باید این شود که وجود ما سراسر مملو از حب خدا و اولیاءالله شود، اظهارداشت: برای اینکه وجود ما جایگاه خدا و محبت خدا شود، باید قلب ما تغییر پیدا کند! و اگر این را از اهل‌بیت(ع) بخواهید، آن‌ها برای تغییر در قلب شما ما تلاش می‌کنند.

چگونه مراقب قلب خود باشیم؟

این استاد حوزه علمیه، تصریح کرد: برای اینکه زمینه تغییر در ما ایجاد شود، باید مراقب قلب خود باشیم! و برای این مهم باید نسبت به اوامر الهی بیشتر دقت کنیم؛ از این رو هرچه توجه ما به این اوامر بیشتر باشد، قلب ما نیز بهتر تحت کنترل خدا قرار خواهد گرفت.

تکلیف‌گرایی، رمز مراقبت از قلب

وی با بیان اینکه تکلیف‌گرایی، رمز مراقبت از قلب است، گفت: برای مراقبت از دل و توجه بیشتر به اوامر الهی باید بر روی روحیه «تکلیف‌گرایی» کار کنیم و برای این مهم نیز لازم است که اوامر الهی را بر دل‌بخواهی‌های خودمان ترجیح دهیم.

رمز عاشورایی شدن

حجت‌الاسلام موسوی، اظهارداشت: خیلی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد، به خاطر این است که مسئولان دولتی یا جلوتر از ولی‌فقیه راه می‌روند و یا از ایشان عقب‌تر هستند! رمز عاشورایی شدن این است که لحظه‌به‌لحظه دنبال تکلیف باشیم و چشم‌مان به امر ولی باشد.

وی در پایان، نام دیگر تکلیف مداری را تقوا عنوان کرد و گفت: همه بزرگان دین، رمز موفقیت در سلوک را تقوا می‌دانستند؛ یعنی همان تکلیف مداری! خداوند برای تک‌تک لحظات آدمی تکلیفی به اسم شریعت معین کرده که انجام آن انسان را به سعادت می‌رساند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha