جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حوزه علمیه خواهران

حوزه/ کارگاه ویراستاری، نگارش علمی و پاراگراف نویسی با حضور دکتر حسین محمدصالحی، ویژه ی اساتید مدارس علمیه الزهرا(سلام الله علیها) فریدن و چادگان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، دکتر حسین محمدصالحی، در کارگاه ویراستاری، نگارش علمی و پاراگراف نویسی در مدرسه ی علمیه الزهرا(سلام الله علیها) فریدن به تشریح پاراگراف و شیوه ی نگارش آن پرداخت و گفت: یک نوشته از چندین پاراگراف تشکیل می شود که هر چه اجزاء پاراگراف دقیق تر در کنار هم چیده شود نوشته از لحاظ علمی قوی تر و غنی تر خواهد بود. یک پاراگراف از چند جمله تشکیل می شود جمله ی مقدمه، جمله ی موضوع، جملات پشتیبان، جمله ی نتیجه؛ که امکان جابه جایی این جملات بنابر اهمیت و نوع نوشته وجود دارد. مهم ترین مسئله در پاراگراف نویسی وحدت موضوع است.

وی ادامه داد: پاراگراف از چند قسم تشکیل شده است؛ پاراگراف مستقیم، تعلیقی و چرخشی و عوامل انسجام در یک پاراگراف: ترتیب، تقدم و تاخر زمان و مکان، ارجاع، جایگزینی، حروف ربط و انسجام واژگان است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان توضیحاتی در تشریح پاراگراف در قالب مثال به نکات ویراستاری و علائم نگارشی از جمله نقطه، نقطه ویرگول، دونقطه و... و. پرداخت و گفت: هر کدام از این علائم نگارشی اهمیت زیادی در معنا بخشی جملات دارد و براساس نوع جمله در نوشته قرار می گیرد.

وی در ادامه به نگارش علمی و عوامل جذابیت در نوشته های علمی پرداخت و گفت: زاویه دید در یک نوشته ی علمی باعث انسجام آن است و در نوشته های علمی در بیشتر مواقع از از زاویه دید اول شخص یا سوم شخص مفرد استفاده می شود. و زمان افعال در نگارش علمی بهتر است حال باشد. بعد از زاویه دید، زمان افعال لحن بیان نشان دهنده ی نوع نوشته خواهد بود. لحن دارای اقسامی است :طنز آمیز، جدی، مستقیم، غیر مستقیم، رسمی، دوستانه؛ که در نوشته های علمی به صورت رسمی و مستقیم به کار برده می شود

محمدصالحی در انتهای جلسه به جایگاه استدلال، تمثیل و توصیف در نوشته ها پرداخت و گفت: این موارد باعث جذابیت در نوشته ها شده که استفاده از هر کدام فهم مطالب را بیشتر می کند و به کار گیری هر سه مورد نه تنها در نوشته های علمی بلا اشکال است بلکه گاهی مواقع سبب تاثیرگزاری و فهم بیشتر مطالب می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha