جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پایگاه عراقی عین الأسد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

عراق تحرکات نظامی پایگاه آمریکایی را فاش کرد

یک مقام محلی استان الانبار عراق اعلام کرد که آمریکا اخیرا تجهیزات زیادی از اردن به پایگاه عراقی "عین الأسد" انتقال داده است.این مقام عراقی که نخواست نامش فاش شود، گفت که یک ستون نظامی آمریکا متشکل از 108 کامیون حامل تجهیزات نظامی مختلف از داخل خاک اردن حرکت کرد و بعد از عبور از گذرگاه مرزی "طربیل" با عراق وارد این کشور شد و به سمت پایگاه هوایی مذکور حرکت کرد.وی افزود شرکت امنیتی "مملکة الطاووس" ستون نظامی آمریکا را همراهی می‌کرد و به محض ورود این ستون به پایگاه عین الأسد، هواپیماهای ائتلاف آمریکا به شکل گسترده در آسمان منطقه به پرواز درآمدند.این مقام عراقی در مورد دلیل انتقال این تجهزات از اردن به عراق اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که حتی فرماندهان و مقام‌های امنیتی در بخش غربی استان الانبار در این باره هیچ اطلاعی ندارند.

اختلافات تیم ترامپ به اوج رسید

یک شبکه تلویزیونی آمریکایی روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد اختلافات میان «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه این کشور به اوج رسیده و باعث سردرگمی در برخی بخش‌های دولت و تشتت آرا در سیاست‌های کاخ سفید شده است.شش منبع آگاه به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفتند، تنش‌هایی که از مدتها پیش میان مقام‌های ارشد تیم امنیت ملی دولت دونالد ترامپ ایجاد شده بود حالا به یک خصومت تمام عیار تبدیل شده است، به طوری که میان کارکنان شورای امنیت ملی به ریاست جان بولتون و بقیه ارکان دولت آمریکا گسست ایجاد شده است.سی. ان. ان در بهار امسال از اختلاف میان بولتون و پمپئو خبر داده بود اما این اختلافات اخیرا شدیدتر شده است. به گفته سه منبع مطلع، این دو مقام دولت ترامپ خارج از جلسات رسمی، به ندرت با هم صحبت می‌کنند، به گونه‌ای که آنها چند هفته است که با یکدیگر صحبتی نداشته‌اند. به همین دلیل، هماهنگی امور کلیدی میان کاخ سفید و وزارت خارجه به کارکنان دون‌پایه محول شده است.علاوه بر این، میان بولتون و «مایک مولونی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید نیز شکاف و اختلاف ایجاد شده است. مولونی در ماه‌های اخیر به دلیل اختلافات فکری و ایدئولوژیک درگیری‌هایی با بولتون داشته و سعی کرده است تا خود را از وی دور نگه داردمولونی حتی یک کارشناس امنیت ملی به تیمش اضافه کرده و او را به سمت دستیار رئیس جمهوری ارتقا داده است یعنی بالاترین عنوان شغلی در دفتر ریاست جمهوری. این کارشناس که «راب بلر» نام دارد در ماه ژانویه از «اداره مدیریت بودجه» به مولونی پیوست. حضور او به مولونی امکان می‌دهد که بدون مراجعه به بولتون دستی در امور امنیت ملی داشته باشد.ترامپ هنوز واکنشی به اینکه آیا این نزاع اهمیتی برایش دارد یا نه، نشان نداده است. او در گذشته بود که از وجود تضاد میان مشاورانش لذت می‌برد. اما وضعیت فعلی باعث ایجاد احساس انزوای شدید میان اعضای شورای امنیت ملی شده است. این کارمندان، در واقع، مسئول ایجاد هماهنگی میان مسائل و گزینه‌های مربوط به سیاست خارجی و امنیت ملی برای رئیس جمهوری هستند.به گفته دیپلمات‌ها و مقام‌های دولت آمریکا، این شکاف داخلی نه تنها به سردرگمی درباره اولویت‌های رئیس جمهوری در سیاست خارجی دامن زده بلکه برخی متحدان و کارشناسان را در مورد اینکه چه کسی سیاست خارجی ترامپ را هدایت می‌کند، سردرگم کرده است.«تام رایت» پژوهشگر ارشد موسسه بروکینگز گفت: تیم امنیت ملی ترامپ ضعیف‌ترین تیم دهه‌های اخیر و در آستانه فروپاشی کامل است. این در حالی است که رئیس جمهوری خیره‌سر شده و تصمیم‌های حیاتی را عجولانه اتخاذ می‌کند، بدون آنکه کوچک‌ترین فکری درباره آنها کرده باشد.در شرایطی که برخی مسائل سیاست خارجی مانند ایران، کره شمالی، چین و ونزوئلا پیش روی آمریکا قرار دارد چندین مقام کاخ سفید نسبت به گسست روابط میان پمپئو و بولتون ابراز نگرانی و ناامیدی کردند. این در حالی است که مقام‌های دولت آمریکا که سی. ان. ان با آنها تماس گرفته اختلاف میان پمپئو و بولتون را رد کردند.«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «این دروغ است و گزارش شما احمقانه است.» «گرت مارکویز» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اظهار داشت: «تقریبا هر چیزی که در این مقاله وجود دارد، غلط است.»

بحران انگلیس برای جانسون عمیق تر شد

رهبران و نمایندگان احزاب مخالف دولت در نشستی اضطراری برای مخالفت با رویکرد دولت در برگزاری انتخابات زودهنگام به توافق رسیدند و شرایط را برای بوریس جانسون" نخست وزیر انگلیس دشوار تر کردند.بوریس جانسون پس از چهار شکست پی در پی از جمله از دست دادن مهار برگزیت و مخالفت با رویکرد او در خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، اکنون با اشتیاق بر انتخابات زودهنگام پافشاری می کند تا بلکه از این راه بتواند به اهداف خود دست یابد. طرح جلوگیری از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا اکنون برای تصویب نهایی در مجلس اعیان در حال بررسی است تا پس از تصویب در این مجلس و تایید ملکه به صورت قانون در آید. "جرمی کوربین" پیشتر و در پاسخ به "بوریس جانسون" درباره برگزاری انتخابات زودهنگام گفت: زمانی با این درخواست موافقت می کند که گزینه جدایی بدون توافق از اتحادیه اروپا کنار گذاشته شود. به گفته منابع خبری بوریس جانسون قصد دارد روز دوشنبه لایحه انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زود هنگام را در مجلس به رای بگذارد.در حالی "بوریس جانسون" سفرهایی را که شماری از سیاستمداران و رسانه ها آن را نوعی تبلیغات انتخاباتی توصیف کرده اند پی گرفته است که بر اساس ضوابط موجود ، لایحه برگزاری انتخابات زود هنگام برای اجرا نیازمند موافقت دو سوم از اعضای مجلس عوام است. رهبران احزاب بزرگ و پس از نشست هماهنگی به میزبانی "جرمی کوربین" رهبر حزب کارگر و دومین حزب بزرگ انگلیس در پارلمان پس از حزب حاکم محافظه کار، اعلام کردند: به این لایحه دولت رای نخواهند داد و بهتر است جانسون از ارائه آن صرف نظر کند. برگزاری انتخابات زودهنگام این هفته هم در مجلس عوام مطرح شد اما رای نیاورد.این رویکرد احزاب مخالف شرایط را هم برای نخست وزیر و هم برای برگزیت پیچیده تر و دشوار تر کرده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به توانمندی‌های نظامی ایران اعتراف کرد

«جوزف دانفورد»، رئیس‌ ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا درباره توانمندی‌های نظامی ایران اظهارنظر کرد. یک خبرنگار از آقای دانفورد پرسید: «بسیار مایلم ارزیابی شما را از توانمندی‌های [نظامی] ایران بدانم. تابستان امسال آنها یک پهپاد پیشرفته و گران‌قیمت آمریکا را با فناوری‌های خودشان سرنگون کردند. آیا این موضوع شما را متعجب نکرد؟ به عنوان یک دشمن، آنها را چطور ارزیابی می‌کنید؟» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در پاسخ گفت: «آن تجهیزات (پهپاد آمریکایی) برای استفاده در مبارزه‌های پیشرفته طراحی نشده بود. تجهیزاتی که آنها سرنگون کردند، ابزارهای لازم برای محافظت از خودش را نداشت. برای کسب اطلاعات دریایی در یک منطقه بی‌خطر طراحی شده بود.  این مسئله مهمی است که مردم باید بدانند.»دانفورد در ادامه گفت: «این را می‌توانم بگویم که ایران تلاش‌های زیادی برای توسعه توانمندی‌های خود در زمینه موشک‌های بالیستیک، توانمندی‌ موشک‌های کروز و توانمندی‌های سایبری کرده است. من به این توانمندی‌ها احترام می‌گذارم، ولی توانمندی‌های آنها در هر کدام از این زمینه‌های کارکردی را در حال حاضر در حد توانایی‌های روسیه و چین قرار نمی‌دهم.»وی در ادامه، پس از اشاره به توانمندی‌های سایبری ایران بار دیگر به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران اشاره و تصریح کرد: «در زمینه سایبری هم همین‌طور است. آنها توانمندی‌های سایبری خودشان را توسعه داده‌اند ولی من ایران را در سطح چین و روسیه قرار نمی‌دهم. بنابراین، یکبار دیگر بگویم ما پول می‌گیریم که توانمندی‌های بالقوه دشمنانمان را شناسایی کنیم، ولی از توانایی ایران در سرنگون کردن آن سامانه خاص (پهپاد آمریکا) شگفت‌زده نشدم؛ اینکه این اقدام نشان‌دهنده بلوغ آنها از لحاظ توانمندی‌های نظامی است هم برایم مایه شگفتی نبود.».در نخستین ساعات بامداد ۳۰خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.این پهپاد با آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هدف قرار گرفته و ساقط شده است.سامانه پدافندی سوم خرداد، یک سامانه پدافند موشکی با قابلیت تحرک بالا است که در سال ۱۳۹۳ توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد.مقابله با هواپیماهای تاکتیکی و استراتژیک، بالگرد، موشک های کروز و پهپاد از جمله ماموریت‌های این سامانه است که می تواند در شرایط جنگ الکترونیک نیز به خوبی اهداف خود را سرنگون کند.

زنگ هشدار به روسیه در مینسک به صدا درآمد

رییس جمهوری بلاروس با اعلام اینکه روسیه برادر بزرگ این کشور است، اظهار داشت: با این وجود ما می خواهیم روابطی نو با آمریکا داشته باشیم و مسکو نمی تواند برای ما تصمیم بگیرد.الکساند لوکاشنکو در دیدار از شهر مرزی برست در مرز بلاروس و لهستان (شهری که نخستین محل حمله ارتش آلمان نازی بود) گفت: مردم بلاروس هیچگاه اجازه نخواهند داد تا به برادر بزرگ ما روسیه خیانت شود اما روسیه نیز نباید به فکر مطیع کردن ما به عنوان یک کشور مستقل باشد.وی با بیان اینکه مردم روسیه و بلاروس یک ملت هستند، اظهار کرد: ما همواره در کنار روسیه بودیم و حمایت کردیم. اختلافات مینسک و مسکو ربطی به مردم روسیه ندارد چرا که روسها با ما رفتار خوبی دارند.در دیدار با بولتون ضد روسیه حرفی زده نشد.لوکاشنکو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدار اخیر جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا از مینسک گفت: طرف بلاروسی ضد روسیه حرفی به بولتون نزده است این پرسش را مطرح کرد که چرا (از نگاه مسکو) نباید بولتون به بلاروس می آمد، افزود: بولتون قبلا به سوچی و مسکو سفر کرده است و دوست من ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) یکدیگر را در آغوش کشیدند.وی افزود: ما به آرامی در این مورد رفتار و با بولتون مذاکره کردی، ما نیاز به احیا روابط با واشنگتن داریم چرا که آمریکا یک امپراتوری است و قدرتمندترین کشور جهان محسوب می شود.روابط روسیه و بلاروس در سالهای اخیر چند مورد تنش شدید تجربه کرده است که تازه ترین مورد آن بهار بر اثر ارسال نفت آلوده روسی از طریق سیستم ترانزیت نفت بلاروس رخ داد.روسیه همچنین مانع واردات برخی کالاهایی از بلاروس به دلیل آنچه صادرات محصولات تحریم شده اروپایی به حساب می آمد، شده است.تنش نفتی-گازی در سال 2016 بر سر بدهی 425 میلیون دلاری بلاروس به روسیه نیز مورد دیگری از تنش ها بین دو کشور بود.سه سال پیش همچنین روسیه محدودیت های مرزی برای تردد در مرز این کشور با بلاروس پس از آغاز اجرای قراردادی در بلاروس برای سفر بدون روادید اتباع شماری از کشورها به بلاروس وضع کرد.این مسایل در حالی روابط این روزهای دو کشور را تیره کرده است که روسیه و بلاروس سال 1989 پیمان دوستی و اتحاد امضا کرده اند که افزون بر حذف کنترل مرزی، برگزاری نشست های مشترک پارلمانی و دولتی، سبب همکاری دفاعی و همچنین اشتراک نسبی در مواضع منطقه ای و بین المللی دو کشور شده است.از آنجا که در بین 15 کشور استقلال یافته پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 روسیه بهترین روابط را با بلاروس دارد صاحبنظران این اظهارات را زنگ هشداری برای مسکو قلمداد می کنند.

اردوغان اروپا را با پناهجویان تهدید کرد

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با هشدار نسبت به عدم حمایت بین المللی از طرح کشورش برای بازگرداندن یک میلیون پناهجو به مناطق شمال سوریه تهدید کرد که در صورت دریافت نکردن حمایت های لازم راه ورود پناهجویان به اروپا را باز خواهد کرد.آنکارا که سه میلیون و ششصد هزار پناهجوی سوری را در خاک خود پناه داده کنترل بخش هایی از شمال خاک همسایه جنوبی خود را در دست دارد، جایی که گفته می شود تاکنون تنها ۳۵۰ هزار نفر از ساکنانش به خانه بازگشته اند.آنکارا با چراغ سبز و همکاری آمریکا در حال ایجاد منطقه ای امن در شمال سوریه است و به گفته اردوغان بنا دارد شمار زیادی از رانده شدگان سوری را به این مناطق بازگرداند.منطقه امن یاد شده قرار است به عمق ۳۲ کیلومتر در خاک سوریه ایجاد شود تا ترکیه از طریق آن بتواند تحرکات حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه و شاخه نظامی آن ی.‌پ.‌گ (یگان‌های مدافع خلق) را کنترل کند.اردوغان طی نطقی در آنکارا تصریح کرد: ما می گوییم که بایست منطقه ای امن را تشکیل دهیم تا به عنوان کشور ترکیه بتوانیم آنجا (شمال سوریه) به جای شهرک های چادری، شهرهای واقعی بسازیم و آنها را تحت پوشش منطقه امن قرار دهیم.وی در ادامه ضمن درخواست حمایت بین المللی برای به اجرا درآمدن این طرح گفت: با حمایت لجستیکی ما خواهیم توانست تا عمق سی کیلومتری شمال سوریه اقدام به خانه سازی کنیم. بدین ترتیب شرایط لازم برای یک زندگی مناسب و منطبق با معیارهای انسانی برای ساکنان فراهم خواهد شد.اردوغان سپس با تندتر کردن لحن تاکید کرد که یا این امکان فراهم می شود و یا ما درها را باز خواهیم کرد.رئیس دستگاه اجرایی ترکیه در این خصوص تصریح کرد: یا از ما حمایت می کنید و یا عذرخواهی؛ در هر صورت ما این بار را به تنهایی به دوش نخواهیم کشید. ما هنوز نتوانسته ایم از جامعه بین المللی و به خصوص از اتحادیه اروپا کمک دریافت کنیم.

رئیس جمهور سابق زیمبابوه درگذشت

«رابرت موگابه» رئیس جمهور سابق زیمبابوه در سنگاپور درگذشت.در توییت ریاست جمهوری زیمبابوه آمده است رابرت موگابه رئیس جمهور سابق زیمبابوه درگذشت.وی از سال 1987 تا 2017 میلادی به 30 سال رئیس جمهوری زیمبابوه بود و سپس در نوامبر سال 2017 توسط نظامیان دستگیر شد و در بازداشت خانگی قرار گرفت. دفتر ریاست جمهوری زیمبابوه روز جمعه با انتشار توییتی مرگ رابرت موگابه رئیس جمهوری پیشین را تایید کرد.

فیفا هم به تاریخ خیانت کرد

صفحه رسمی توئیتری رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در معرفی بازی‌های هفته اول رقابت‌های مرحله دوم مقدماتی این رقابت‌ها در قاره آسیا از عنوان جعلی خلیج عربی به جای نام اصلی خلیج فارس استفاده کرده است.این صفحه برای معرفی بازی تیم‌های عراق و بحرین اعلام کرد: عراق باید برای برگزاری این بازی به کشورهای حاشیه خلیج عربی برود و هنگ کنگ هم با تیمی از جنوب غرب آسیا یعنی کامبوج بازی خواهد کرد. در این هفته تیم ملی فوتبال ایران استراحت دارد.ابراهیم شکوری، سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال ایران در رابطه با این موضوع اعلام کرد اگر برای فدراسیون فوتبال بحث استفاده از یک نام جعلی به جای نام اصلی خلیج فارس و انتساب این صفحه به فیفا ثابت شود، بی شک این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. در کل سایت رسمی فدراسیون جهانی برای ما ملاک است و امکان دارد صفحه‌های توییتری زیادی در این زمینه فعال باشند.

رژیم آل خلیفه دست به بازداشت خطیبان حسینی زد

مسئولان امنیتی بحرین چهار نفر از روحانیون شیعه و خطیبان حسینیه‌ها را احضار و دو نفر از آن‌ها را به دلیل مشارکت در مراسم عزاداری حسینی بازداشت کردند.طبق گزارش وبگاه «مرآة البحرین»، فعالان اجتماعی می‌گویند که مسئولان بحرین شیخ «عبدالمحسن الجمری»، شیخ «منیر المعتوق»، شیخ «قاسم زین‌الدین» و شیخ «محمود العجیمی» را احضار کرده و پس از بازجویی الجمری و المعتوق را آزاد و العجیمی و زین‌الدین را بازداشت کرده‌اند.مسئولان امنیتی مصر از سال ۲۰۱۱ خطیبان و ائمه حسینیه‌ها را به اتهام شرکت در مراسم عزاداری حسینی و ایراد خطبه بازداشت می‌کنند که همین امر اعتراض سازمان‌های حقوقی را به دنبال داشته و آن‌ها این اقدامات دولت بحرین را در راستای اعمال محدودیت در برابر انجام مراسم دینی شیعیان دانسته‌اند.از سوی دیگر «راشد بن عبدالله آل خلیفه» وزیر کشور بحرین دو روز پیش با تهدید علیه شرکت‌کنندگان در مراسم عزاداری حسینی، گفت که هرگز اجازه نخواهند داد شرکت‌کنندگان در مراسم عاشوراء، شعارهای سیاسی سر دهند.آل خلیفه این سخنان را در دیدار با «یوسف الصالح» رئیس مرکز اوقاف جعفریه(اوقاف شیعیان) و اعضای هیئت موکب‌های حسینی و تعدادی از افسران مسئول حفاظت از حسینیه‌ها، بیان کرد.این در حالی است که رژیم آل خلیفه هنوز دلیل احضار و بازداشت خطبای حسینی را اعلام نکرده است.

شکست حزب الله غیر ممکن شد

نویسنده مشهور آمریکایی نوشت: حزب الله تنها طرفی است که توانست اسرائیل را از لحاظ نظامی شکست دهد.نویسنده مشهور آمریکایی معتقد است معادله بازدارندگی میان حزب الله و رژیم صهیونیستی بعد از جنگ سی و سه روزه تثبیت شده است و هنوز هم ادامه دارد.به گزارش پایگاه اینترنتی العهد لبنان، «هلنا کوبان» نویسنده آمریکایی نشریه «لوبلاگ» بر این باور است که عملیات حزب الله در سپتامبر جاری که یک خودروی زرهی اسرائیل را در شمال سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد حاکی از آن است معادله بازدارندگی بین حزب الله و تل آویو که بعد از جنگ ژوئیه تثبیت شده همچنان پابرجا و برقرار است. وی تاکید دارد توانمندی‌های حزب الله و آمادگی آن برای همراهی با ایران در هر جنگی مهمترین عاملی است که هر طرفی که قصد جنگ علیه ایران را دارد باید آنرا مد نظر قرار دهد.وی تصریح می‌کند:حزب الله تنها طرفی است که توانست اسرائیل را از لحاظ نظامی شکست دهد. حزب الله توانست دوبار اسرائیل را شکست دهد یکبار در سال ۲۰۰۰ و یکبار در سال ۲۰۰۶.«هلنا کوبان» می‌افزاید:جنگ ۲۰۰۶ شکستی سنگین برای اسرائیل و حقارت و ذلتی برای نیروهای زمینی تل آویو به شمار می‌رود زیرا حزب الله در این جنگ قاطعانه پیروز شد.وی با اشاره به محدود بودن پاسخ نظامی اسرائیل به عملیات حزب الله خاطر نشان می‌کند: پاسخی که حزب الله لبنان در اول ماه سپتامبر کنونی به اسرائیلی‌ها داد بیانگر آن است که اسرائیلی‌ها از قدرت نظامی حزب الله در امان نیستند.این نویسنده آمریکایی معتقد است چنین تحولاتی پیامدهایی در عرصه موازنه منطقه‌ای بین ایران و اسرائیل به دنبال خواهد داشت. وی در پایان تاکید می‌کند:نمی توان حزب الله را در خانه اش شکست داد و این حزب الله قادر است زیان‌های گسترده‌ای به جبهه داخلی اسرائیل وارد کند.

محتکران و سوداگران مسکن نقره داغ شدند

کارشناس مسکن گفت: سوداگران و محتکران مسکن برای کسب سودی که انتظار داشتند حداقل باید 10 سال صبر کنند. این نظر مهیار دوستی، کارشناس ارشد اقتصادی است که در نشستی علمی با حضور کارشناسان مسکن و شهرسازی بیان شد.دکتر دوستی افزود: تورم بخش مسکن در 2 سال اخیر و در پی افزایش ناگهانی نرخ ارز آنقدر زیاد بوده که حداقل تا 10 سال رکود سنگین و طولانی مدت را بر بازار مسکن حاکم خواهد کرد، زیرا با ادامه این شرایط حداقل 10 سال طول می کشد تا قدرت خرید مردم با این مقدار افزایش همخوانی پیدا کند و باید گفت سوداگران و محتکرانی که به امید سود نجومی به این بخش هجوم آورده اند و خانه ذخیره کرده اند، نقره داغ شده اند و حالا حالاها باید منتظر بازگشت و عایدی سرمایه شان باشند. این افراد هم به خودشان ضرر زده اند هم به تمامیت اقتصاد کشور.این کارشناس اقتصادی با بیان این که به هیچ وجه موافق رکود نیست فقط واقعیت اتفاق افتاده را بازگو می کند گفت: رونق اقتصاد کشور به رونق بازار مسکن وابسته است، وقتی چرخ معاملات املاک بچرخد، دهها شغل و صنعت مرتبط با آن نیز رونق خواهد گرفت، منتها شرط خروج از رکود افزایش واقعی و متناسب درآمد مصرف کنندگان مسکن (افزایش 300 درصدی دستمزدها و درآمدها) و نیز کاهش قیمت مسکن به نرخ غیرسوداگرانه و منطقی است.دوستی  شکستن 100 درصدی قیمت های مسکن را دور از انتظار ندانست و افزود: تردیدی ندارم که با ادامه وضع موجود قیمت مسکن به مرور کاهش قابل ملاحظه  و 100 درصدی خواهد داشت. او تنها راه مهار سوداگران و محتکران مسکن را وضع مالیات‌های سنگین دانست و گفت: بهترین ابزارها برای مقابله با سوداگری، یکی تولید و عرضه مستمر و پایدار مسکن و نیز استفاده از مالیات‌های سنگین و بازدارنده است.این کارشناس افزود: اخذ این مالیات‌ها از جمله مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند سرمایه و نقدینگی موجود در بازار را از سمت بازار غیر مولد، وارد بخش تولید مسکن کرده و در نهایت به صاحب‌خانه شدن مردم کمک کند. منتهی مسکن استاندارد و بادوام نه مسکنی که بعد از 20 سال مخروبه و کلنگی می شود. دوستی با بیان این که توصیه به خرید با جیب کاملا خالی و قدرت خریدِ صفر، معنا ندارد گفت: باید در کنار همه اقدامات، مانند سابق، زمین رایگان در اختیار تعاونی های کارگری و کارمندی قرار بگیرد و با آمارگیری و شناخت دقیق افراد فاقد مسکن، تحت نظر دولت برای این قشر و بخش عمده ای از جامعه هدف، مسکن استاندارد و دلخواهشان ساخته شود و الا واگذاری زمین به عده ای انبوه ساز ممکن است باز به سوداگری ها دامن بزند.این کارشناس همچنین یکی از مشکلات ساخت و سازها و بی متقاضی ماندن بسیاری از خانه ها را بی توجهی به بازار تقاضا و سلیقه و نیاز خریداران ذکر کرد و گفت: سازندگان مسکن بی توجه به تقاضای مصرف کنندگان و سلیقه و خواست یا نیاز آنها اقدام به ساخت و ساز می کنند در حالی که بسیاری از خانوارها علاقه ای به سکونت در مجتمع های شلوغ و پر واحد یا آپارتمان های بسیار بزرگ و شیک ( بالای 180 متر) یا خیلی کوچک(زیر 90 متر) با توجه به بودجه و توان مالیشان ندارند.او پیشنهاد برخی سازنده ها را برای ساخت مسکن زیر 50 متر عجیب و نادرست دانست و گفت: حداقل مسکن برای خانوار 2 نفره باید 70 متر باشد و نباید امنیت روانی و رفاه خانوارها را قربانی تصمیم گیری های عجولانه و غلط کرد.

ترامپ و مکرون علیه ایران به توافق رسیدند

کاخ سفید اعلام کرد ترامپ و مکرون در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره مهار رفتارهای ایران توافق کردند. کاخ سفید در بیانیه‌ای که پس از این گفت‌وگو منتشر شد، اعلام کرد ترامپ با شرطی که ایران گذاشته مبنی بر برداشته شدن تحریم‌ها در زمان کنونی به منظور دیداری که مکرون به دنبال ترتیب دادن آن است، مخالفت کرد.آمریکا و فرانسه در حالی از توافق بر سر « مهار رفتارهای ایران» خبر می‌دهند که آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت غیرقانونی از توافق هسته‌ای چندجانبه (برجام) خارج شد و با ادعای «بازگرداندن ایران به میز مذاکره برای توافق هسته‌ای جدید» تمام تحریمهای معلق‌شده وفق برجام را بازگرداند و تحریم‌های بیشتری نیز اعمال کرد . طرفهای اروپایی این توافق صرفا اعلام کردند متأسفیم!گفتنی است در حالی برخی مقامات اروپایی و آمریکایی از تمایل برای دیدار سران ایران و آمریکا سخن می‌گویند که واشنگتن به تازگی در اقدامی خصمانه علیه کشورمان، شماری دیگر از افراد و شرکت‌ها و همچنین چند نفتکش را تحریم کرد.روز قبل از آن هم آمریکا شماری از پژوهشگاه‌های فضایی ایران را به فهرست تحریم‌های غیرقانونی خود افزوده بود.

طرح برجامی فرانسه به بن‌بست رسید

طرح رئیس‌جمهور فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا و حفظ برجام که طی هفته‌های اخیر امیدواری‌هایی را درباره حصول پیشرفت در این زمینه به وجود آورده بود، در پی مخالفت واشنگتن با صدور هرگونه معافیت تحریمی برای ایران با بن‌بست مواجه شده است. به این ترتیب، تردیدی باقی نمانده که ایران گام سوم را در مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای خود برخواهد داشت.امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اخیراً اقدامات فشرده‌ای را در جهت حفظ توافق هسته‌ای ایران انجام داده بود که با دعوت از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای حضور در حاشیه اجلاس «گروه ۷» در فرانسه به اوج خود رسید. پس از آن بود که مقامات ارشد ایرانی نیز تأیید کردند که مشغول گفتگوهای فشرده‌ای با مقامات فرانسوی هستند تا پیش از فرا رسیدن موعد برداشتن گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، پیشرفتی در راستای حفظ برجام صورت پذیرد.بر اساس گزارش‌های منتشره طی هفته‌های اخیر، مبنای طرح اخیر ماکرون – که به نظر می‌رسد اصول کلی آن مورد موافقت ایران نیز قرار گرفته بود – اعطای یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران برای جبران عدم فروش نفت کشور به واسطه تحریم‌های آمریکا بوده است. مقامات فرانسوی همچنین در تلاش بودند موافقت واشنگتن را برای صدور معافیت خرید نفت از ایران برای چند کشور آسیایی جلب نمایند.با این وجود، آن‌گونه که مقامات فرانسوی اعلام کرده بودند، هرگونه حرکت در این مسیر، از جمله اعطای خط اعتباری مذکور، منوط به موافقت دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکاست. به این ترتیب، شب گذشته و زمانی که واشنگتن اعلام کرد هیچ‌گونه معافیتی برای تحریم‌های ایران صادر نخواهد شد و همچنین اقدام به وضع برخی تحریم‌های جدید علیه کشور نمود، امیدها در این زمینه شروع به رنگ باختن کرد.در این راستا، برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه اعطای معافیت‌های تحریمی به خریداران نفت ایران را رد کرد. هوک گفت که کشورش مایل به استفاده از قدرت نظامی در خاورمیانه نیست، اما به اعمال فشار علیه ایران ادامه خواهد داد.هوک تصریح کرد که ایالات متحده برای تثبیت پیشنهاد فرانسه مبنی بر ارائه خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران، هیچ گونه معافیت تحریمی صادر نخواهد کرد. او همچنین تأکید کرد که پیشنهاد مشخصی در این خصوص دریافت نشده است.وی که با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «ما امروز تحریم‌هایی اعمال کردیم و تحریم‌های بیشتری نیز درراهند. بیش از این لازم نیست شفاف کنیم که ما به کارزار فشار حداکثری علیه ایران پایبندیم و قرار نیست استثنایی قایل شده یا معافیتی اعطا کنیم». نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با این حال بار دیگر به تکرار این ادعا پرداخت که رئیس‌جمهور ایالات متحده آماده دیدار با مقامات ایرانی است.از سوی دیگر، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه افراد و شرکت‌های مرتبط با ایران اعلام کرد. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت‌های کشتیرانی و نفتی و تعدادی نفتکش به فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران اضافه شده‌اند. دولت آمریکا اعلام کرد یک شبکه انتقال نفت ایران، شامل ۱۶ شرکت، ۱۰ فرد و ۱۱ نفت‌کش را به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه کرده است.استیو منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «اقدام خزانه‌داری علیه شبکه نفت خام ایران این را روشن می‌کند که خریداران نفت ایران مستقیماً از بازوی شبه‌نظامی و تروریستی ایران یعنی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت می‌کنند».او گفته اقدامات آمریکا در دو هفته گذشته بایستی «هشدار محکمی» به کسانی باشد که در اندیشه تسهیل فروش نفت ایران هستند. منوشین گفته جامعه بین‌المللی باید نفت ایران را همان‌طور که با اقدامات خشونت‌آمیز سازمان‌های تروریستی مخالف است، رد کند.وزیر امور خارجه کشورمان افزود: «ما ظرف دو روز آینده گام سوم را برخواهیم داشت. آقای امروز رئیس‌جمهور اعلام کردند گام سوم گامی است که تأثیران چشمگیری در برنامه هسته‌ای ایران خواهد داشت. بعد از آن هم ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد. بعد از دو ماه اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، طبق رویه خودمان گام چهارم اتخاذ خواهد شد. اما بعد از آن هم مذاکره متوقف نمی‌شود».به این ترتیب، می‌توان گفت: طرح ماکرون درباره برجام پیش از آنکه حتی به نخستین مرحله از اجرا برسد، با مانع مواجه و متوقف شده است. این در حالی است که در ابتدا و به ویژه همزمان با سفر ظریف به فرانسه برای حضور در اجلاس «گروه ۷»، مقامات آمریکایی، از جمله شخص ترامپ، نشانه‌هایی از تمایل به پذیرش این طرح یا دستکم عدم مخالفت جدی با آن بروز دادند.

ایران گام سوم را برداشت

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی فرمان اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجام از روز جمعه ۱۵ شهریور ماه را صادر کرد.رئیس جمهور در پایان نشست سران سه قوه اعلام کرد که ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی را از روز جمعه بر خواهد داشت و در چارچوب آن سازمان انرژی اتمی باید هر آنچه کشور در زمینه تحقیق وتوسعه فناوری هسته ای نیاز دارد، اقدام کند.حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی گفت: اقدامات ایران در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود  و مهلت ۶۰ روزه دیگری پیش روی اروپاست و هر زمان به تعهدات خود برگردند ما هم به تعهدات برجامی بر می گردیم.رئیس جمهور با ابراز خرسندی از تداوم برگزاری جلسات سران قوا گفت: در این جلسه راجع به مسایل اقتصادی کشور،  مبارزه با فساد و حاکم کردن یک فضای اعتماد و اطمینان در کشور و مسایل منطقه و بویژه راجع به مسایل هسته‌ای و گام سومی که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد بردارد،  بحث و گفت و گو شد.روحانی با قدردانی از ایستادگی و مقاومت ملت طی ۱۶ ماه گذشته در برابر فشارهای اقتصادی دشمنان ، گفت: سران قوا تاکید داشتند که باید فضای مناسب‌تری را برای مردم بوجود بیاوریم و این فضای مناسب از یک طرف باید فضای تولید و فعالیت اقتصادی باشد و از طرف دیگر فضایی باشد که در آن مردم بدانند از طرف نظام و همه قوا ، با انحراف، فساد و به یغما بردن بیت‌المال مسلمان‌ها ، برخورد قاطع می‌شود.رئیس جمهور افزود: راجع به هر دو مسأله اقتصادی و مبارزه با فساد ، درباره هماهنگی‌هایی که لازم است بین سه قوه انجام گیرد، بحث شد. ما هم در اصول و هم در فروع نظرات واحد داشتیم و تاکید شد که باید در این زمینه همکاری و هماهنگی بیشتری داشته باشیم. رئیس جمهور در ادامه به بحث مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها از ۱۶ ماه پیش سه هدف را دنبال می‌کردند. هدف مهم و اولیه‌ آنها تغییر نظام بود و هدف بعدی این بود که اگر نتوانستند به هدف نخست دست یابند ، نظام را تضعیف کنند و سومین هدف آنها نیز این بود که مذاکره‌ای را به نحوی که خودشان بخواهند بر ما تحمیل کنند؛ مذاکره‌ای که توأم با تحریم شدید بر ایران باشد تا به این ترتیب قدرت چانه زنی آنها افزایش یابد.روحانی تصریح کرد: تردیدی نیست که  آمریکا در سیاستهای تغییر،  تضعیف و تحمیل مذاکره ، دچار شکست شده و خواهند شد و راهی برای آنها وجود نداردجز اینکه به قانون، تعهدات و مقررات بین‌المللی برگردند.رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه بعد از خروج آمریکا، ۱+۴ نتوانسته بودند به تعهدات خودشان عمل کنند، راهی را که از ۴ ماه پیش از طرف جمهوری اسلامی ایران در زمینه برجام، انتخاب کردیم، کاهش تعهدات بود که اعلام شد.روحانی اضافه کرد: مرحله اول کاهش تعهدات را انجام دادیم بعد ۲ ماه به ۱+۴ فرصت دادیم، مرحله دوم را هم عمل کردیم و باز ۲ ماه دیگر به آنها فرصت دادیم، البته در هر ۲ ماه ،مذاکراتی با کشورهای ۱+۴ و از جمله اتحادیه اروپا و مخصوصاً ۳ کشور اروپایی داشتیم اما چون به نتیجه مطلوب خودمان نرسیدیم، ان‌شاء الله گام سوم از پس فردا برداشته می‌شود.رییس جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کاهش تعهدات در گام سوم ، اظهارداشت: در گام سوم سازمان انرژی اتمی موظف است در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه نیاز فنی کشور است ،بلافاصله شروع کند و تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مد نظر بوده  را کنار بگذارد و شاهد گسترش در حوزه تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژهای جدید و هر آنچه که برای غنی‌سازی نیاز داریم را سازمان انرژی انجام دهد و شاهد سرعت عمل در این زمینه باشیم.

ماهیت جانشین «گرینبلات» فاش شد

روزنامه معاریو رژیم صهیونیستی از فردی که جانشین جیسون گرینبلات خواهد شد، پرده برداشت. گرینبلات از بانیان اصلی طرح به اصطلاح معامله قرن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قلمداد می‌شد، که روز پنجشنبه 14 شهریور از مقام خود به عنوان نماینده به اصطلاح صلح آمریکا در منطقه خاورمیانه استعفا کرد.روزنامه معاریو نوشت «آوی برکوویچ» جایگزین گرینبلات خواهد شد که فقط 30 سال دارد، وی فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد است و در سال 2016 تحصیلات خود را به پایان رسانده و به عنوان مشاور ویژه کاخ سفید و دست راست جارید کوشنر داماد رئیس جمهور آمریکا فعالیت می‌کند.این روزنامه افزود برکویچ در چارچوب تیم موسوم به معامله قرن در کنار کوشنر و دیوید فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل و گرینبلاتی که استعفا کرد،‌فعالیت می‌کرد و پیشتر در ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در سال 2016 کار کرده بود.معاریو نوشت برکویچ در یک خانه یهودی ارتدوکسی تربیت شده است و به مدت دو سال در اسرائیل درس خوانده است، وی پسر عموی هوارد فریدمن رئیس ارتدوکسی اول سازمان آیپک( لابی صهیونیستی معروف در آمریکا) است.استعفای گرینبلات غافلگیرکننده قلمداد می‌شود، زیرا پیش از زمان احتمالی اعلام بخش سیاسی معامله قرن از سوی دولت آمریکا صورت گرفته است، دولت آمریکا اعلام کرده است که طرح معامله قرن پس از انتخابات کنست اسرائیل که قرار است هفدهم سپتامبر برگزار شود، علنی خواهد شد.بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره استعفای جیسون گرینبلات گفته بود «دوست دارم از جیسون گرینبلات به خاطر فعالیت گسترده برای امنیت و صلح تشکر کنم که حتی یک لحظه در گفتن حقیقت درباره اسرائیل در برابر تمام کسانی که به اعتبارش خدشه وارد می‌کردند، از خود نشان نداد، از تو تشکر می‌کنم جیسون».

اسرائیل به ناکارامدی گنبد آهنین اعتراف کرد

روزنامه معاریو به نقل از ران ادیلست تحلیلگر مسائل نظامی رژیم صهیونیستی به قدرت مقاومت لبنان و ضعف و ناکارامدی سامانه موسوم به گنبد آهنین در مقابله با موشک‌های مقاومت اذعان کرده است. در تحلیلی این روزنامه به نقل از ادیلست تصریح شده است که هر موشک حزب الله لبنان، تهدیدی برای 500 هزار صهیونیست است. به نوشته این روزنامه، در صورتی که تنها یک موشک حزب الله به تاسیسات پتروشیمی اسرائیل در بندر حیفا اصابت کند، جان 500 هزار اسرائیلی را به خطر می‌اندازد.ران ادلیست در مقاله‌ای در روزنامه اسرائیلی معاریو نوشت طی روزهای گذشته، سه مسئول سابق اسرائیل در شرکت صنایع نظامی رافائل اسرائیل سکوت درباره حساس‌ترین مسئله در اسرائیل را شکستند، و آن موضوع قدرت ایستادگی جامعه اسرائیلی هنگام رخ دادن جنگ یا به طور مشخص این مسئله است که جامعه اسرائیلی هنگامی که اسرائیل هدف هزاران موشک قرار گرفت، چگونه با آن تعامل خواهند کرد. این کارشناسان در گفت‌وگو با کانال دوازدهم تلویزیون اسرائیل در هفته گذشته توضیح داده بودند که اصابت تنها یک موشک حزب الله به کارخانه‌های پتروشیمی در حیفا، نیم میلیون اسرائیلی را از منازلشان بیرون خواهد راند و تلفات هولناکی به بار خواهد آورد.این مسئولان سابق همچنین گفتند تمام سامانه‌های حمایتی در برابر موشک‌ها با وجود افتخار به این سامانه‌ها، هرگز مانع خسارت در سطح فاجعه آمیز نخواهد شد. آنها اظهار داشتند سیاستمداران اسرائیلی خیلی از استحکام جبهه داخلی اسرائیل تمجید می‌کنند، ولی معلوم نیست که واکنش جمعی اسرائیلی هنگامی که در معرض یک ضربه واقعی قرار گیرند که سبب و عامل فروپاشی دولت خواهد شد، چگونه خواهد بود.سه کارشناس صهیونیست خاطر نشان کردند وسایل و تجهیزات دفاعی که توسعه یافته‌اند، هرگز نمی‌توانند مانع ضررهای هولناک شوند، شهروندان عادی در برابراین وضعیت پیچیده، شوکه خواهند شد و سئوال می‌کنند چرا دولت اسرائیل با آتش در شمال و جنوب بازی می‌کند، اینکه دولت می‌گوید می‌تواند، نشانه غرور است، و اینکه پیامدهایش را درک نمی‌کند، نشانه جهالت است، اسرائیلی‌ها به سبب شکست در جلوگیری از حضور ایران در شمال و ظاهر شدن نشانه‌های وحدت میان نوار غزه و کرانه باختری دچار سرخوردگی شده‌اند.روزنامه یدیعوت آحرونوت هم اذعان کرد که نیروی هوایی اسرائیل در هر جنگی در آینده قادر به مقاومت نخواهد بود.این روزنامه نوشت در صورتی که جنگی در آینده با حزب الله رخ دهد، زیرساخت‌های اسرائیلی از زیان‌هایی که قابل تحمل نیست، متضرر خواهد شد، همچنانکه توان هوایی اسرائیل هم به شکل گسترده‌ای آسیب خواهد دید.

دروغ جدید بی‌بی‌سی هم به سرانجام نرسید

بی‌بی‌سی فارسی در جدیدترین گزارش خود ادعا کرده که حجت‌الاسلام ناطق نوری رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی دیگر در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور پیدا نمی‌کند.اما بررسی تصاویر منتشر شده از آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می‌دهد که حجت‌الاسلام ناطق نوری در آن جلسه حضور داشته است و ادعای بی‌بی‌سی فارسی صحت ندارد.بی‌بی‌سی فارسی با مطرح کردن ادعایی که صحت ندارد، تلاش کرده عدم حضور ناطق نوری در جلسات مجمع را به کناره‌گیری وی از سیاست تبدیل کند و در ادامه این کناره‌گیری را ناشی از اختلافات بداند. بی‌بی‌سی فارسی که در هفته‌های گذشته و در راستای بازنمایی اختلافی از روابط مسئولان نظام اقدام به برجسته ساختن سخنان آیت الله یزدی و نامه آیت الله آملی لاریجانی خطاب به وی کرده بود، در جدیدترین سناریوی خود ادعا کرده است که حجت‌الاسلام ناطق‌نوری دیگر در جلسات مجمع حضور پیدا نمی‌کند.این رسانه انگلیسی ادعای ناصحیح عدم حضور ناطق‌نوری در جلسات مجمع را با هدف بازنمایی غیرواقعی از روابط مسئولان نظام مطرح کرده است. بی‌بی‌سی در ادامه این گزارش عنوان کرده که غیبت‌های ناطق‌نوری به دلیل اختلافات وی با آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع است. با ناصحیح بودن ادعای نخست بی‌بی‌سی، وضعیت ادعای دوم آن نیز مشخص است.همچنین روز گذشته آیت‌الله آملی لاریجانی با صدور پیامی در خصوص نامه‌نگاری اخیر خود به آیت‌الله یزدی عنوان کرد: آیت الله یزدی حفظه الله منشا خدمات بسیاری در حوزه های علمیه بوده اند و سابقه مودت اینجانب با ایشان هم دیرینه...ما همه در یک صفیم و دشمن بی جهت خیال باطل تفرقه افکنی نکند.بی‌بی‌سی در سال‌های گذشته از هر فرصتی استفاده کرده تا نشان بدهد که بین مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران اختلاف، تنش و درگیری وجود دارد، اما این بار برای پیشبرد پروژه رسانه‌ای خود اقدام به تحریف واقعیت‌های آشکار و دروغ‌پردازی واضح کرده است.

کاخ سفید به پیشنهاد رشوه آمریکا به آدریان دریا اعتراف کرد

یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا خبر تلاش واشنگتن برای برقراری ارتباط با کاپیتان آدریان دریا و پیشنهاد رشوه به او را تائید کرد. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بامداد پنج‌شنبه (امروز) خبری که روز گذشته در رسانه‌ها مبنی بر تلاش واشنگتن برای برقراری ارتباط با کاپیتان نفتکش آدریان دریا منتشر شد را تایید کرد.روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که دولت آمریکا به کاپیتان آدریان دریا پیشنهاد رشوه چندین میلیون دلاری داده است تا او با دولت آمریکا همکاری کند و کشتی را تحویل دهد.بنابر این گزارش، برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران یک ایمیل به آخیلش کومار کاپیتان این ابرنفتکش فرستاده و از او خواسته است تا در ازای دریافت چند میلیون دلار این کشتی را به جایی ببرد تا آمریکا بتواند آن را توقیف کند.در این نامه همچنین یک شماره تماس وزارت امورخارجه آمریکا برای کاپیتان درج شده بود تا به او اطمینان داده شود که این پیشنهاد ساختگی نیست و صحت دارد.ابر نفتکش آدریان دریا که پیشتر گریس 1 نام داشت روز چهارم ژوئیه در جبل‌الطارق توسط نیروهای انگلیسی با این ادعا که مقصد آن سوریه بوده است توقیف شد، اما شش هفته بعد دادگاه عالی جبل‌الطارق حکم به رفع توقیف آن داد.در ادامه تلاش‌های آمریکا برای توقیف این نفتکش، روز ۲۰ اوت دادگاهی در آمریکا رای به توقیف مجدد آدریان دریا و ضبط محموله نفتی آن داد، اما دولت منطقه‌ای جبل‌الطارق با آن مخالفت کرد.آمریکا که نتوانست آدریان دریارا مجددا توقیف کند، هفته گذشته نام این نفتکش را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

رئیس جمهور برای معرفی مدیرعامل هپکو دستور فوری داد

رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره برنامه‌های دولت در خصوص اعتراضات کارگران اراک اظهار کرد: خواسته کارگران این است که هر چه زودتر مدیرشان انتخاب شوند و آقای رئیس جمهوری نیز دستور داده‌اند که این انتخاب هر چه سریعتر انجام شود.محمود واعظی درباره اعتراضات اخیر کارگران شرکت هپکو اراک، اظهار کرد: یکی از خواسته‌های کارگران این است که هر چه زودتر مدیر کارخانه هپکو انتخاب شود؛ در همین زمینه بر اساس گزارشی که به رئیس جمهوری دادم ایشان دستور دادند که انتخاب مدیرعامل شرکت هپکو هر چه سریعتر انجام شود.وی خاطر نشان کرد: در جلسه هیات وزیران آقای دژپسند و یکی دو نفر از وزرای ذی‌ربط قول دادند که تا هفته آینده مدیرعامل این کارخانه را معرفی کنند.رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره مطالبات کارگران در خصوص عدم پرداخت حقوق و معوقاتشان نیز گفت: تا زمانی که مدیر برای این شرکت معرفی نشود، امکان پرداخت حقوق و معوقات وجود ندارد؛ باید مدیر جدید معرفی شود تا منابع مربوطه تخصیص داده شده و معوقات و مطالبات کارگران پرداخت شود.واعظی در پایان اظهار کرد: در جلسه هیئت وزیران تاکید شد که آقای دژپسند و دستگاه‌های ذی‌ربط با جدیت موضوع را دنبال کنند تا مشکلات ایجاد شده هر چه سریع‌تر برطرف شود.تعدادی از کارگران هپکو طی روزهای اخیر در اعتراض به شرایط تولید در شرکت و حقوق عقب افتاده خود در مرکز شهر اراک و سپس در مقابل دفتر نمایندگان اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. ابوالفضل رنجبر یکی از اعضای شورای کارگری شرکت هپکو اراک در خصوص اعتراضات اخیر کارگران این شرکت به ایسنا گفته بود که کارگران هپکو ۶۸۰ میلیون تومان بابت حقوق معوق تیرماه، حدود ۴ میلیارد تومان بابت حقوق معوق مردادماه و حدود ۱.۵ میلیارد تومان به عنوان باقیمانده حقوق فروردین ماه و اردیبهشت‌ماه از شرکت طلبکار هستند.وی با بیان اینکه «مشکل ما کارگران حقوق نیست»، تاکید کرد: پرسنل هپکو به دنبال کار هستند و مدیرعاملی می‌خواهند که برای شرکت به دنبال کار باشد.

ریاض همه عاملان قتل عام مکه را تبرئه کرد

دادگاه کیفری مکه مکرمه در عربستان سعودی با صدور رای اولیه خود همه متهمین این قضیه به ویژه شرکت بن لادن را تبرئه کرده است.این دادگاه مدعی شده که مسئولیت این حادثه برعهده هیچ یک از متهمین نیست زیرا قصور شرکت بن لادن یا دیگر متهمین در این حادثه ثابت نشده است بنابراین از این پس نیاز نیست این شرکت یا دیگر متهمین مبالغی را به عنوان دیه به خانواده قربانیان بپردازند.دادگاه کیفری مکه اعلام کرده است که پنجشنبه هفته آینده حکم اولیه به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده می شود.پیش تر همین دادگاه چند متهم وابسته به شرکت بن لادن را تبرئه کرده بود.گروه ساخت و ساز بن لادن که متعلق به خانواده اسامه بن لادن سرکرده معدوم گروه تروریستی القاعده می باشد در ابتدا مسئول این حادثه معرفی شده بود اما هم اکنون با تبرئه همه متهمین، آب و هوا عامل این حادثه معرفی شده و دولت سعودی از مسئولیت این حادثه خونبار شانه خالی کرده است.۱۱ سپتامبر (شهریور/مهر) ۲۰۱۵، کمی قبل از شروع مراسم حج، جرثقیلی در مسجد الحرام سقوط کرد که براثر این حادثه دستکم ۱۰۷ زائر کشته و حدود ۴۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

وزیر خارجه سوئد استعفا داد

والستروم طی بیانیه ای گفت: همه تلاش خود را برای اینکه سوئد کشوری امن و قابل احترام در سطح جهان باشد، انجام دادم.وی افزود: زمان آن فرا رسیده تا وقت بیشتری را در کنار همسرم، فرزندانم و نوه هایم سپری کنم.مارگوت والستروم از سال ۲۰۱۴ وزارت خارجه سوئد را هدایت کرده است.والستروم از حامیان سر سخت حقوق بشر است و پیش از این به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور خشونت های جنسی در مناطق شاهد نزاع فعالیت می کرد.وزیر خارجه سوئد همچنین دو دوره کمیسر اتحادیه اروپا نیز بوده است.

 سازمان ملل نسبت به وقوع فاجعه انسانی هشدار داد

«ناتالیا کانیم» مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد روز جمعه نسبت به وقوع فاجعه انسانی برای زنان یمنی هشدار داد.کانیم افزود: هر دو ساعت یک زن یمنی به خاطر کمبود امکانات بهداشتی و درمانی به هنگام وضع حمل جان خود را از دست می دهد.وی گفت: ۱۰۰ بیمارستان از ۲۶۸ بیمارستانی که تحت پوشش صندوق سازمان ملل است ، تعطیل شده است.مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد اضافه کرد: پیش بینی می شود تا پایان ماه سپتامبر ۷۵ بیمارستان دیگر در یمن به خاطر کاهش کمک ها بین المللی تعطیل شود.کانیم در ادامه گفت: تعطیلی بیمارستان ها در یمن به صورت مستقیم بر ۶۵۰ هزار زن که نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی هستند تاثیر خواهد گذاشت.وی افزود: در صورتی که بیمارستان هایی که تحت پوشش صندوق سازمان ملل هستند تعطیل شود، بیش از یک میلیون زن یمنی با مشکل روبه رو خواهند شد.پیش تر نیز صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در گزارشی اعلام کرده بود که به دلیل ضعف امکانات درمانی و بهداشتی در یمن، هر دو ساعت یک مادر و ۶ نوزاد جان خود را در این کشور از دست می دهند.جنگ تحمیلی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن روزانه ادامه دارد و محاصره همه جانبه این کشور اوضاع وخیمی را برای غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان ایجاد کرده است.این جنگ همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه رو کرده است؛ به گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، کمبود شدید مواد غذایی و دارو در این کشور را «بزرگ ترین فاجعه انسانی» نامید.عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

تور آسیایی وزیر امور خارجه تمام شد

محمد جواد ظریف در پایان تور آسیایی خود به ۲ کشور بنگلادش و اندونزی، دقایقی پیش، جاکارتا را به مقصد تهران ترک کرد.دومین تور دیپلماتیک وزیر امور خارجه سه‌شنبه شب با سفر به داکای بنگلادش آغاز شد؛  ظریف در داکا با شیخ حسینه نخست وزیر، عبدالمومن وزیر خارجه و شیرین شرمین چودری رئیس مجلس بنگلادش دیدار و در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه و مسائل بین الملل تبادل نظر کرد.دیدار با اندیشمندان و اساتید زبان فارسی از دیگر برنامه‌های محمدجواد ظریف در داکا بود.وی روز چهارشنبه هم در سومین اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند از خطرات یکجانبه گرایی، افراطی گری و تروریسم اقتصادی سخن گفت.وزیر امور خارجه با رتنو مرسودی همتای اندونزیایی خود راه‌های گسترش روابط دوجانبه را بررسی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha