پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام خادمی

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: مداحان و روحانیان باید در نظر داشته باشند که در روایت صحنه کربلا از مبالغه و خرافات که سبب آسیب به فلسفه عاشورا می‌شود پرهیز کنند.

حجت‌الاسلام علی خادمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، اظهار کرد: یکی از جذابیت‌های مراسم عزاداری دهه محرم شور حسینی است؛ از این رو مداحان و روحانیان حاضر در این مراسم همواره در تلاش‌اند تا این شور را افزایش و کیفیت بخشند.

وی افزود: شور حسینی باید همواره همراه با شعور حسینی باشد؛ به همین دلیل مداحان و ذاکران اهل‌بیت باید مراقب باشند که به‌منظور پرشور کردن هرچه بیشتر مجالس عزاداری با مبالغه و خرافات بیجا، شعور حسینی را قربانی شور حسینی نکنند.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی با بیان این‌که متأسفانه گاهی برخی از ذاکران اهل‌بیت در تلاش‌اند تا به هر قیمتی احساسات جوانان عزادار حاضر در مجالس سوگواری سیدالشهدا (ع) را برانگیخته کنند، خاطرنشان کرد: مداحان و روایتگران عاشورایی باید مراقب باشند تا وقایع روز عاشورا و صحنه کربلا را به‌دوراز هرگونه مبالغه و خرافات بیان کنند.

وی با بیان اینکه خرافه گویی و مبالغه سبب زیرسؤال رفتن فلسفه عاشورا و شهادت سیدالشهدا (ع) می‌شود، گفت: مهم‌ترین فلسفه قیام عاشورا و شهادت امام حسین (ع) ابلاغ درس‌ها، پیام‌ها و آموزه‌های اخلاقی است که امام حسین (ع) با جان‌نثاری خود و یارانش سعی در تبیین این موارد داشتند و روایتگران عاشورایی باید در نظر داشته باشند که با خرافه گویی و مبالغه بیش‌ازحد که گاهی سبب دلسردی و بی‌منطق جلوه دادن روایت‌های عاشورایی می‌شوند، فلسفه عاشورا را زیرسوال نبرند.

حجت‌الاسلام خادمی اظهار کرد: مداحان، ذاکران و روحانیان مبلغ حاضر در مراسم سوگواری دهه محرم باید روایات و اتفاقات صحنه کربلا و روز عاشورا را همان‌طور که در کتب و اسناد تاریخی معتبر روایت شده است بازگو کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مهم‌ترین پیام‌های قیام امام حسین (ع) زنده نگه‌داشتن اقامه نماز و امربه‌معروف و نهی از منکر بوده است تصریح کرد: نماز، امربه‌معروف و نهی از منکر که جز فرایض الهی و از فروع دین اسلام هستند، مهم‌ترین پیام‌های عاشورایی محسوب می‌شوند و روایتگران عاشورایی همواره باید عزاداران محرمی را به این فرایض دعوت کنند.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی خراسان‌شمالی با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه مداحان، روحانیان و روایتگران عاشورایی حاضر در مجالس عزاداری سالار شهیدان ابلاغ و تبیین فلسفه قیام امام حسین (ع) است گفت: بیان آموزه‌های اخلاقی سالار شهیدان و پیام‌های عاشورایی واجب‌تر و مهم‌تر از مسائل دیگر است.

وی با اشاره به پرداختن به اهمیت اقامه نماز در تمام مراسم مذهبی و به‌ویژه مراسم عزاداری ماه محرم خاطرنشان کرد: براساس روایات، امام حسین (ع) در صحنه کربلا و در خلال جنگ به اقامه نماز در اول وقت پرداخت و این نشان از اهمیت بالای نماز و مقدم شمردنش بر هر مسئله‌ای است.

حجت‌الاسلام خادمی افزود: با توجه به این نکته برگزار کنندگان، روایتگران و روحانیان مراسم عزاداری ماه محرم باید برپایی نماز و دعوت به اقامه نماز را در اولویت برنامه‌ها و سخنرانی‌ها خود قرار دهند.

وی اظهار کرد: در صورتی مراسم عزاداری ماه محرم را به نحو احسن اجرا کرده‌ایم که بتوانیم به‌خوبی و به‌درستی پیام‌های قیام عاشورا را به نسل جوان منتقل کنیم و این هدف تنها با برپایی نماز، امربه‌معروف و نهی از منکر و دیگر پیام‌های عاشورایی میسر می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha