شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
زنجیر زنی جفتی ابرکوه

همزمان با هشتم محرم صدای گام های عزاداران سیاه پوش، نوای سینه زنی حسینی و طبل ماتم هیئت بزرگ چند هزار نفری «زنجیرزنان جفتی» با قدمت 130 سال در آسمان شهر ابرکوه طنین افکند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری« حوزه» در یزد، صبح امروز اجتماع بزرگ عزاداران ابرکوه در هشتمین روز از ماه محرم و با حضور هیئت «زنجیر زنان جفتی» با قدمت یک قرن و نوحه خوانی و فریادهای هماهنگ «حسین، حسین، اباالفضل» و « حسین، حسین» این هیئت و سینه زنی هماهنگ دیگر هیئت بزرگ زیر یک پرچم و نوحه خوانی واحد به حرکت درآمد.

این مراسم که ساعت 9 صبح با پخش مستقیم از شبکه تابان همراه بود؛ اقشار مردم اعم از زن و مرد، پیر و جوان، علما و مسؤولان و امام جمعه ابرکوه حضور شکوهمند خود را در خیابان های این شهر به نمایش گذاشتند و تا لحظه ارسال این خبرو تا اقامه نماز ظهر همچنان ادامه دارد.

این مراسم از سه راه منتهی به خیابان سرو  چهار ساله ابرکوه و خیابان شهید بهشتی(ره) آغاز شد و در مسیر سه کیلومتری تا میدان امام حسین(ع) این شهر ادامه می یابد.

زنجیرزنان با پوشیدن لباس های مشکلی بلند عربی « دشداشه» وفریاد های «حسین، حسین، ابالفضل»تواضع خود را به ساحت مقدس سالار شهیدان نشان دادند و با نوای اختصاصی این هیئت همراه با طبل، شیپور و سنج به عزداری پرداختند.

هر سال در صبح روز هشتم ماه محرم به جهت ماندگاری و معرفی این آیین عزاداری و همچنین  ترویج فرهنگ عاشورا، تجمع هیئت های عزاداری در ابرکوه برگزار می شود.

زنجیرزنی جفتی شهرستان ابرکوه یکی از شاخص ترین انواع عزاداری در کشور و حتی جهان به شمار می رود که از سال 1304 در این شهر توسط مرحوم آیت‌الله آقا میرزا عبدالغنی موسوی رجایی پس از ورود به این شهر در 130 سال قبل یعنی در اواخر عهد ناصرالدین‌شاه قاجار هیئت عزاداری زنجیرزنی ابرکوه را در قالبی کاملاً هنری، بدیع و نوآورانه، تأسیس کرد و عزاداری ابرکوهی ها در کنار عزاداری «شدّه گردانی» و «جوش دور» در فهرست آثار ناملموس ملی در سال 92 ثبت شد.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha