پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام جعفر تبریزی

حوزه/ استاد حوزه یکی از آثار مهم عزاداری برای امام حسین(ع) را نجاب از آتش دوزخ و عاقبت بخیری دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام جعفر تبریزی یکشنبه شب در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی در هیأت خادم الرضا(ع) قم، گفت: تعظیم شعائر الهی از جمله نکات بسیار مهمی است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.

وی افزود: خداوند متعال همواره در قرآن و سنت نبوی و ائمه طهارین، به وسیله ارکان مختلف، الگوهایی را برای زندگی همه ما در این دنیا بیان کرده است و راهی برای نجات انسان در هر شرایطی مهیا کرده است.

سخنران مراسم، اشک برای امام حسین(ع) را از جمله وسایل نجات ذکر کرد و گفت: برای این امر نیز آیات و روایات متعددی وجود دارد که اشک برای امام حسین(ع) سبب پاکی و نورانیت انسان می‎شود.

وی با ذکر این مطلب که عزاداری اهل بیت(ع) از مهمترین شعائری دینی است، گفت: همه امت اسلام باید با التزام به حضرات معصومین(ع)، این امر مهم را احیا کنند و با برپایی مجالس عزاداری و شرکت در آن، به این امر مهم الهی عمل کنند.
استاد حوزه در ادامه یکی از آثار گریه برای امام حسین(ع) را پاک شدن از گناهان دانست و افزود: وقتی گناه از بین رفت، انسان نیز نورانیت می‎یابد؛ شیطان همیشه از تمام ظرفیت‎های خود برای گمراه کردن انسان استفاده می‎کند ولی همین مجالس است که شیطان را شکست می دهد.

وی گفت: بر اساس روایات متعدد انس با مجلس عزاداری امام حسین(ع) و اشک بر سیدالشهدا(ع) سبب مغلوب شدن شیطان و بخشیده شدن گناهان خواهد شد؛ در واقع خداوند با این بخشش به همه عزاداران حسینی(ع) هدیه و اجر می دهد.

سخنران مراسم، با اشاره به خاطره ای از مرحوم پدر گفت: ایشان دستمال اشک روضه داشتند و سه روز قبل از رحلتشان فرمودند که من هیچ چیزی جز این دستمال ندارم و برای نجات در آن دنیا من را با این دستمال دفن کنید.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که شبهه افکنان همیشه سعی دارند که از عظمت این حضور بکاهند یادآورشد: مبادا عده ای جاهل و نادان مردم را فریب دهند و بگویند چقدر گریه و عزاداری می کنید، ما با گریه و عزاداری شعائر الهی را گرامی می داریم.
وی با ذکر این مطلب که بخشش گناهان نیز شروط خاص خود را دارد اظهارکرد: بر این مبنا گناهانی که انسان، دیگران را متضرر نکرده باشد و حقی برگردن او نباشد بخشیده می شود و الا برای بخشش آن گناهان حتما باید رضایت طرف مقابل را جلب کند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در روایات آمد هاست که حتی اگر خلافی از برادر دینی خود دید تا 70 بار باید آن را توجیه کند و حق ندارد نسبت های نادرست بدهد؛ پس بهتر از به جای انباشته کردن کوله بار گناهان و جلب رضایت، اصلا چنین نسبت هایی به کسی ندهد.

وی، حسن عاقبت را از مهمترین آثار شرکت در مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) دانست و تصریح کرد: ابقای اسلام و تشیع به همین مجلس عزاداری ها و گریه ها است و اگر تشیع باقی مانده به گریه حضرت زهرا(س)، زین العابدین(ع) و حضرت زینب(س) و شیعیان اهل بیت(ع) است.

انتهای پیام
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha