جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

حوزه/ آیت الله اراکی با ذکر این مطلب که پدیده عاشورا و اربعین از عمد مورد تحلیل جامعه شناسی قرار نمی گیرد بیان کرد: این تحلیل گران می دانند که اگر به این مطالعه مشغول شوند می فهمند که آنچه از علوم غربی به آنها آموزش داده شده است غلط بوده است.


به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‎الله اراکی دوشنبه شب در مراسم شب عاشورای حسینی در حسینیه شهدا ی قم گفت: تاثیرگذاری بزرگان و علما در جامعه از دیرباز اثبات شد است.

وی افزود: برخی از افراد نیز جزو علما نبوده اند ولی به حسب ارتباط با علما به مقامات عالی رسیده اند و جامعه ای را ساخته اند که از جمله آنها می توان به افراد صاحب نفس مناطق مختلف اشاره کرد.

استاد حوزه علمیه یادآورشد: یکی از این افراد که در زمان تحصیل ما در نجف تاثیرگذاری اجتماعی کم نظیری داشت، شیخ احمد نداف بود؛ وی حوزوی نبود ولی به سبب حضور در جلسات و انس با مرحوم آیت الله عبدالهادی شیرازی از افراد صاحب نفس و بسیار تاثیرگذار روزگار خود بود؛ وی همیشه با برگزاری جلسات برای جوانان، به آنها درس اخلاق می داد و بسیاری از بزرگان در جلسات ایشان در این مسیر قرار گرفتند.

وی در ادامه با اشاره به سبک تاثیرگذاری حوزویان در گذشته گفت: گذشته علما برای حضور در کلاس درس و وعظ و تبلیغ از بازار عبور می‎کردند و با مردم ارتباط مستقیم داشتند و به همین دلیل بسیاری از بازاریان پس از مشاهده رفتار و کردار این علما جذب آنها می شدند و کم کم در نماز جماعت آنها حضور می‎یافتند و به شاگردان آنها مبدل می‎شدند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با ذکر این مطلب که عالمان دین باید با رفتار خویش مردم را به سمت دین سوق دهند، تصریح کرد: فرهنگسازی در جامعه اسلامی از گذشته تا امروز این گونه و با این مدل شکل گرفته است.

وی گفت: تاثیرگذاری فرهنگی نیز به همین شکل است؛ آمریکایی‎ها و غربیان نیز پیوسته در حال فرهنگسازی در همه کشورها هستند و سعی می‎کنند فرهنگ خود را جایگزین فرهنگ‎های دیگران به خصوص فرهنگ دینی کنند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: فرهنگ آمریکایی وغربی، فرهنگ سگ پروری است؛ علاقه وافر و بیشتر از فرزند و پدر و مادر به سگ جزو مطالب مهم و محبوب فرهنگی در این کشورها است؛ برخی از آنها اموال خود را به جای فرزند خود به سگ می‎دهند.

وی با ذکر این مطلب که تحلیل روسای جمهور آمریکا از سوی جامعه شناسان بسیار مهم است، گفت: باید به شکلی این رفتارها را تحلیل کنیم برای همه روشن شود که بزرگان و رهبران کشورهای دنیا چه تفاوتی با هم دارند و آن موقع است که می‎توانیم نگاه بهترین به تفاوت‎های فرهنگی در جوامع مختلف داشته باشیم.

آیت الله اراکی یادآورشد: 1400 سال است که امام حسین(ع) به پرورش اکبرها وقاسم‎ها می‎پردازد؛ بیش از هزار سال است که این مکتب، انسان‎ساز و جامعه ساز است؛ این تعالیم همه مرزها را شکسته است.

وی با ذکر این مطلب که لشکر حسینی(ع)، همگی از جوانان هستند، تصریح کرد:امروز باید پدیده حب حسینی و انتشار این حب به سراسر جهان به ویژه مراسم جهانی پیاده روی اربعین حسینی، توسط جامعه‎شناسان و تحلیل گران اجتماعی مورد پژوهش قرارگیرد.

آیت الله اراکی با ذکر این مطلب که مگر عاشورا و اربعین یک پدیده اجتماعی بین‎المللی نیست و چرامطالعات گسترده ای در این زمینه انجام نمی شود، یادآورشد: هیچ گاه اندیشمندانی که صبح تا شب به اظهارنظرهای مختلف در باره کشور و شرایط کشور می‏پردازند در این خصوص چیزی نمی‎گویند؟

وی افزود: این عدم پژوهش عمدی است زیرا اگر پژوهش شود مشخص می‎شود که آنچه از تعالیم غربی آموخته‎اند دیگر پاسخگو نیست و قطعا فرهنگ علوی و حسینی بر همه آنها چیره خواهد بود.

وی با اشاره به سابقه تبلیغی خود در خارج از کشور اظهارکرد: بیش از 20 سال پیش سراقف انگلیس با یکی از شخصیت‎های مهم کشور دیدار کرد و به ایشان گفت که روحانیت شیعه در ایران چه قدرتی دارد که این چنین بسیج اجتماعی ایجاد می‎کنید، در حالی که ما توان تبلیغ روی جوانان خود را هم نداریم و جوانان به ما مراجعه‎ نمی‎کنند.

وی افزود: این مقام روحانی انگلیسی بیان می کرد که کلیساهای ما تنها با حضور پیرمردان  همراه است و اصلا جوانان کاری به کار ما ندارند؛ در پاسخ به او باید گفت که بیش از ما، قطعا فرهنگ حسینی است که جوانان را این چنین آماده جهاد و بسیج کرده است.

استاد حوزه یادآورشد: عده بسیاری از جوانان در اروپا و آمریکا به دنبال تکمیل مدارک خود برای حضور در اربعین هستند و خوشبختانه تعداد آنها هر روز در حال تکثیر است؛ همه این عوامل توسط نیروی خدایی انجام می‎شود که جامعه شناسان علاقه ای به مطالعه آن ندارند.

وی با ذکر این مطلب که مکتب حسین(ع) همچنان در حال قاسم(ع) پروری است، تصریح کرد: مگر امثال شهید حججی‎ها نسخه نشان دهنده حضرت علی اکبر(ع) نبودند؟ شیوع روح اخلاق و ایثار و فداکاری و توسعه نمازها و مساجد در کشور ما به مدد معرفت و فرهنگ حسینی است.

وی گفت: هنوز آموزش و پرورشی نداریم که در سیستم خود قاسم(ع) پرور باشد؛ اگر شهدای مدافع حرم داریم به مدد همین مجالس عزاداری است؛ هویت ما با ارزش های حسینی گره خورده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha