سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
ضریح امام حسین در کرمان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بهره از آیه وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَکُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ گفت: اگر چیزی در مسیر حق قرار بگیرد جزء شعائر خدا هست و به تبع آن ضریحی که در جهت نصب در حرم امام حسین علیه السلام ساخته می‌شود دارای ارزش می‌باشد و لزومی ندارد که حتما در حرم حضرت قرار گیرد تا از نشانه‌های الهی محسوب شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در مسجد امام کرمان به بیان شبهه‌ی مطرح شده در خصوص قداست ضریح کربلا که هنوز  در  حرم امام حسین قرار نگرفته بود اشاره کرد و گفت: سوال می‌کنند و شبهه می‌افکند چرا باید یک ضریح که در جایی مثل کرمان یا قم ساخته شده و هنوز در محل حرم امام حسین علیه‌السلام نصب نشده  بود شهر به شهر برده شود، مردم به استقبالش بروند، برایش گریه کنند، سینه بزنند و حتی بر ماشین حامل ضریح بوسه بزنند؟ چرا شما عوام‌فریبی می‌کنید؟

وی به ادامه طرح شبهه پرداخت و افزود: مغرضین و حتی بعضی از مذهبیون بی‌بصیرت این‌گونه به توجیه می‌پردازند و به این صورت می‌گویند زمانی که این ضریح به کربلا برده شود و در محل حرم امام حسین(ع) نصب شود آنگاه مقدس می شود، اما فعلا این ضریح به کربلا نرفته و صرفاً طلاهای جمع‌آوری شده از مردم است. مثل پنبه‌ای که اگر عمامه شد و بر سر روحانی قرار گرفته حکم لباس پیامبر دارد و ارزش دارد اما قبل از آن صرفا حکم پنبه در مزرعه را دارد و دارای هیچ‌گونه ارزشی نیست.

این مفسر قرآن در پاسخ به این شبهه بیان کرد: باید گفت قرآن جواب این شبهه و نظایر آن را داده است. قرآن می‌فرماید وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَکُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ [آیه 36 سوره حج] و (نحر) شتران فربه را برای شما از شعائر خدا (و احکام حج) مقرر داشتیم. درخصوص این شتر [بُدْن] که حجاج برای قربانی آن را به مکه می‌برند تا بکشند نیز باید گفت هنوز ماه ذی الحجه نشده و حاجی هم به مکه نرسیده و عید قربان هم نشده است؛ اما قرآن می‌گوید همین که این شتر در مسیر مکه است از شعائر خدا به شمار می‌رود. بنابراین درست است که ضریح هنوز به حرم امام حسین علیه السلام نرسیده است، اما در راه سیدالشهدا علیه السلام ساخته شده، تراش داده شده و بر روی آن کار شده است. و این یعنی اگر چیزی در مسیر حق قرار بگیرد جزء شعائر خدا هست و لزومی ندارد که حتما به حرم امام حسین علیه السلام چسبیده باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha