جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین فرزانه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فرزانه گفت: پیام عاشورا این است که در مقابل دشمن سلطه طلب، نه فرار کن و نه تسلیم او باش، بلکه محکم در مقابل او بایست، اگر در مقابل آمریکا ایستادید کاری نمی تواند بکند و اگر بترسید شما را قطعه قطعه می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقرفرزانه، امام جمعه موقت مشهد، در ویژه برنامه روز عاشورا در موقوفه عبدالله رضوی، با اشاره به رصد دو گروه مختلف ،که به عزاداری امام حسین(ع) توجه ویژه دارند،گفت:یکی از عالم ملکوت، حضرت فاطمه (س)، پیامبر (ص)، انسان های پاک به زمینیان نگاه می کنند و فرشتگان برای عزاداران این روز دعا و استغفار برای آمرزش گناهانشان می کنند و از طرفی دیگر دشمن این مراسم و به ویژه اربعین را رصد می کنند.

امام جمعه موقت مشهد افزود: دشمن با رصد رفتن مردم از نجف به کربلا و این که چه حادثه ای است که می تواند این همه دلها را جذب کند و مردم را از زندگی عادیشان جدا کند و از زن، بچه، پول و درآمد چشم بپوشند و با زحمت و رنج پیاده خودشان را از نجف به کربلا برسانند.

وی اظهار داشت: روز عاشورا روز خاصی است، فشار سی هزار جمعیت بر تعداد محدودی زن و مرد که هر لحظه محاصره را تنگ تر می کنند، از یک طرف قطعه قطعه شدن عزیزان و از طرفی تشنگی بچه ها، البته عاشورا به این زودی ها آنچنان که باید شناخته نخواهد شد بلکه باید میلیون ها سال بگذرد تا کمی عاشورا را بشناسند.

وی با بیان اینکه واقعه عاشورا و حوادث آن که شاید حدود 12 ساعت رخ داده است در این چند ساعت امام حسین (ع) و همراهانشان موفق شدند اسلام را در زیباترین شکل آن نشان دهند؛ گفت: اگر شما بخواهید ایمان به خدا، قیامت، ایمان به بهشت، جهنم و غیب را بفهمید باید به عاشورا نگاه کنید.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه بیان کرد: مگر باور کردنی است که یک مادر جوان که شوهرش در روز عاشورا شهید شده، نونهال 11 ساله خود را روانه میدان کند، خیلی عجیب است این یعنی ایمان اسلامی و اخلاق اسلامی در عاشورا تجلی یافته است.

وی با بیان اینکه عاشورا حادثه های عظیمی داشته است که برای ما شاید باور کردنی نباشد که امام حسین کنار نهرعلقمه وقتی جسد حضرت عباس را جمع می کردند آنقدر قطعه قطعه شده بود که امام هر طرف را می گرفت طرف دیگر در زمین می ماند، ما نمی توانیم بفهمیم اسارت دختر حضرت علی (ع)، اسارت همسر امام حسین (ع) یعنی چی؟ شهید شدن علی اصغر یعنی چه؟ مصائب سنگینی است و امام حسین (ع) در برابر این همه مصائب ایستاده است و این عجیب است.

وی اظهار داشت: اگر می خواهید صبر اسلامی و مقاومت را ببنید به عاشورا نگاه کنید، عاشورا جایی است که نشان می دهد یک مادر چگونه می تواند صبر کند و در بخش احکام برترین و مهمترین حکم اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است که امام حسین (ع) در این مسیر همه چیزش را فدا کرد.

امام جمعه موقت مشهد با اشاره به پیام های عاشورا برای ما در شرایط فعلی؛ گفت: اولین پیام عاشورا این است که به هیچ خواسته ای از خواسته های دشمن پاسخ مثبت ندهید، ما هیچ چیز به آمریکا ندهیم و روز به روز تنفر و خشممان را از دشمن بیشتر کنیم چون امام حسین (ع) در روز عاشورا هیچ چیز به دشمن نداد، امام حسین (ع) در روزعاشورا فرمودند: من هیچ خواسته ای از خواسته های یزید را قبول نمی کنم تا وقتی که در خونم غلت بزنم.

وی بیان کرد: دومین پیام عاشورا این است که در مقابل دشمن سلطه طلب، نه فرار کن و نه تسلیم او باش، بلکه محکم در مقابل او بایست، اگر در مقابل آمریکا ایستادید کاری نمی تواند بکند و اگر بترسید شما را قطعه قطعه می کند، امام حسین (ع) به یزید فرمودند: نه دست ذلت به شما می دهم و نه از مقابلتان فرار می کنم؛ همچنین پیام سوم عاشورا این است که در جامعه ای که ظالم حاکم است، حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی شود، چنین جامعه ای جای زندگی انسان نیست و در چنین جامعه ای مومن باید اشتیاقش به مرگ زیاد شود.

وی با اشاره به پیام چهارم عاشورا که اگر دشمن تو را سر دوراهی کشته شدن و یا اسیر و و تسلیم شدن قرار داد، عاشورا می گوید راه قطعه شدن را انتخاب کن؛ عنوان کرد: پیام پنجم عاشورا این است که در دفاع از دین باید بصیرت داشت و دشمن شناس بود.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در ادامه با اشاره به پیام ششم عاشورا اظهار داشت: جبهه باطل با همه قدرتی که دارد در برابر حق شکست پذیر است، یزید به ظاهر خلیفه مسلمین است و قدرت نظامی و تبلیغاتی در اختیارش بود و اما در برابر اسرای عاشورا شکست می خورد و نمی تواند مقاومت کند چهل سال است در برابرستم های عالم ایستاده اید و دشمن کاری نمی تواند بکند.

وی جدا نشدن از رهبری به هر قیمتی و قرار گرفتن در یک صف از مرد و زن، کوچک و بزرگ، پیرو جوان را از دیگر پیام های عاشورا عنوان کرد و افزود: همان گونه که در شب عاشورا هیچ یک از یاران امام حسین (ع)  او را تنها نگذاشتند اکنون ما باید کنار رهبرمان باشیم و از ایشان جدا نشویم که اگر جدا شدیم دست معاویه در دست ما خواهد بود.

گفتنی است؛ به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، عزاداری روز عاشورا با حضور ۱۴ هزار نفر از عواید  موقوفه عبدالله رضوی اطعام شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha