پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 863637
۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
آیت الله سیدان

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان به این سوال پاسخ داد که برای برخی جای سوال وجود دارد که چرا شخصیتی مانند امام حسین(ع) باید به چنین مصائبی گرفتار آید و اهل بیتش به اسارت بروند؟

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیدان، این استاد حوزه، در جمع عزاداران حسینی در مشهد ابراز کرد: با توجه به لطف، قدرت، علم و رحمت خداوند، همواره در ارتباط با جریانات مختلف اسلامی و هم چنین در مورد مسائل جامعه انسانی سوالات مختلفی برای بشر پیش آمده و خواهد آمد که یکی از سوالات مطرح شده این است که چرا از ابتدای تاریخ تا کنون با وجود قدرت بدون عجز، آگاهی بدون جهل و مهربانی غیرقابل توصیف خداوند، برخی از بندگانش و به طور خاص افراد معتقدتر، درگیر مشکلات و مصائب فراوان بوده اند؟

وی در همین راستا، با بیان این که برخی وقت ها چنین سوالاتی در مورد حادثه عاشورا نیز مطرح می شود، ابراز کرد: هنوز برای برخی جای سوال وجود دارد که چرا شخصیتی مانند امام حسین(ع) که هستی به حضرتش قوام دارد و «بیُمنِه رزق الوری» هستند و همه حقایق هستی در وجود او خلاصه شده است، باید به چنین مصائبی گرفتار آید و اهل بیتش به اسارت بروند؟

آیت الله سیدان گفت: خداوند در مورد اصحاب «اخدود» که نمونه قرآنی این پرسش است، می فرماید که مومنین را در گودالی از آتش می انداختند در حالی که ما که خدای عزیز و حمید هستیم هم شاهد این ماجرا بودیم.

وی دو سنتِ الهیِ آزمایش و مهلت را پاسخ بسیاری از سوالات مطرح شده پیرامون جریانات پیش آمده برای جامعه بشری دانست و عنوان کرد: بر اساس حکمت الهی قرار نیست هر کس که کار خلافی در دنیا مرتکب شد، فوراً «مُچش» گرفته شود و نتیجه کارش را ببیند، بلکه به خوب و بد، فرصت داده می شود.

استاد حوزه علمیه خراسان تکلیف، امر و نهی و بهشت و جهنم را بدون وجود قدرت اختیار بی معنا توصیف و ابراز کرد: غیر از مسائل تکوینی مانند زمان تولد، قد و قیافه که جبری هستند، سایر کارهای تکلیفی بر اساس اختیار شکل می گیرند و چون خداوند به انسان قدرت اختیار را عطا فرموده، به او مهلت داده تا بر اساس اختیارش حرکت کند و خوب و بد و مومن و غیرمومن جدا شوند.

آیت الله سیدان با اشاره به آیه 178 سوره آل عمران که می فرماید: «وَ لَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ»، اظهار کرد: لام در «لِیَزْدَادُوا»، لام عاقبت است، بدان معنا که گنهکاران به اختیار و انتخاب بد خودشان، بار گناهشان را زیاد می کنند، همان طور که خوب ها هم توشه خود را سنگین تر می کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از فلاسفه از جمله ابن عربی و ملاصدرا در مورد این آیه و آیات مشابه برداشت های نادرستی دارند و مرتکب اشتباهاتی شده اند که به هیچ وجه قابل بخشش نیست.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: استدلال نادرست ملاصدار چنین است که اگر چیزی برای چیزی خلق شود، وقتی در آن جا قرار بگیرد، خوش خواهد بود و چون قرآن صراحت دارد به این که بسیاری از جن و انس برای جهنم آفریده شده اند، بنابراین جهنمی ها در جهنم راحت و خوش هستند.

آیت الله سیدان، جریان کربلا را اسلام مجسّم توصیف و بیان کرد: اگر جریان قیام سیدالشهداء(ع) از ابتدا تا واقعه کربلا بررسی شود، عالی ترین مسائل اجتماعی، اعتقادی و اخلاقی سعادت بخش دنیوی و اخروی از آن استخراج می شود.

وی در پایان ضمن تأکید بر بیان خواسته ها و حاجت های مادی و معنوی در ضمن عزاداری ها، ابراز کرد: خوب است که خواسته های خود را از عزاداری هایمان جدا کنیم و عزاداری مان فقط برای حسین(ع) باشد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha