پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام سعادت فر

حوزه/ در شرایط نابسامان مدینه که ناسزاگویی معصومین علیهم السلام دلیلی بر تفاخر و سرفرازی مردمش شده بود، امام زین‌العابدین به وسیله فرهنگِ دعا و مناجات به احیای سیره‌ی جدشان حضرت محمد صلی الله علیه و آله پرداختند و مانع از به بار نشستن سیاست‌های پلید اموی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام سعادت‌فر امام جمعه شهرستان جیرفت، در شب شهادت امام زین‎العابدین(ع)، در کرمان با اشاره به وضعیت نابسامان شهر مدینه در زمان حضور امام سجاد(ع) در این شهر گفت: شهر مدینه در زمان امامت امام زین‌العابدین در وضع بسیار نابسامانی به سر می‌برد که علت اصلی آن وجود حاکمان خوش‌گذران و عیاشِ اموی (بویژه یزید) بود و فساد و تمایلات به ساز و آواز و عیاشی حکام به جامعه نیز رخنه کرده بود و موجب دوری هر چه بیشتر مردم از سیره‌ی‎‌ پیامبر گردید.

امام جمعه جیرفت ادامه داد: وضعیت نابسامان مدینه به نحوی بود که حسن بصری می‎گوید در شهر مکه و مدینه از کل تعالیم پیامبر به بشریت، جز قبله چیزی به جا نمانده است.  امام سجاد(ع) نیز می‎فرمایند روزگار ما در میان قوم خود [مسلمانان] چون روزگار بنی‌اسرائیل در میان فرعونیان است که پسران را می‌کشتند و دختران را زنده به گور می‌کردند.

وی اضافه کرد: امام سجاد(ع) می فرمایند امروز بر ما به قدری تنگ و دشوار است که مردم به سبب ناسزاگویی به بزرگ و سالار ما (امیرالمومنین، امام حسن و سید و سالار شهیدان) بر فراز منبرها به دشمنان ما تقرب می‎جویند.  علت به وجود آمدن چنین شرایطی برای امام علیه السلام خاموشی روحیه‌ی امر به معروف و نهی از منکر در بین مردم بود.

سعادت‌فر در ادامه با اشاره به تدابیر امام در چنین شرایطی، اظهار کرد: سیاست اصلی امام سجاد(ع) احیا و توسعه و حفظ معنویت در جامعه به وسیله فرهنگ دعا و مناجات بود. سیاست دوم امام(ع) در مقابل حقه‎بازی یزیدیان که می‌خواستند جامعه را در فقر نگه دارند، این بود که سعی می‌کردند به فقر با یک سیستم اقتصادی مستقل رسیدگی بکنند، به نحوی که خواص و حتی بعضی از یاران امام نیز از این موضوع تا زمان شهادت ایشان خبر نداشتند. حرکت سوم امام تشکیل یک حوزه علمیه بود تا بتوانند مردم را با معارف اسلامی آشنا بکنند و حاصل آن حضور بیش از 270 نفر در  مکتب علمی امام سجاد(ع) و تربیت شاگردان بزرگی بود.

وی در پایان گفت: امروز نیز برای حفظ و بقای ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی لازم است به امر به معروف و نهی از منکر اهمیت ویژه بدهیم و در مقابل سیاست های ضد فرهنگی دشمنان هوشیار و بیدار بمانیم. همچنین توسعه فرهنگ عاشورا و عزاداری یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که با آن می‌توانیم جامعه و جوان‌ها را بیمه کنیم.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha