پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
استاد انصاریان

حوزه / استاد حوزه گفت: غرور آتشی است که اعمال انسان را تباه می‌کند و در روایات بیان شده است کسی که سن او از شما بیشتر باشد به احتمال اینکه یک الله اکبر بیشتر گفته است خود را از او پایین‌تر ببیند و به کسی که سنش از شما پایین‌تر باشد به احتمال این‌که از تو گناه کمتری مرتکب شده است، با مقام معنوی بالاتری نگاه کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  از آذربایجان‌غربی حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان، شامگاه چهارشنبه در مراسم دهه دوم ماه محرم که در بقعه شیخ نوایی شهرستان خوی برگزار شد،  با اشاره به معیارهای ارزش انسان، اظهار داشت: انسان باید در دنیا به دنبال خیر و خوشبختی واقعی باشد و اگر از این مسئله غفلت کند، ارزش واقعی خود را از دست داده است؛ قرآن بیان می‌کند کسانی که به دنبال آخرت نباشند، عمر آن‌ها در تامین خواسته‌های نفسانی می‌گذرد.

وی اضافه کرد: نمی توان از مردم انتظار داشت که هم‌وزن اصحاب رسول خدا و صحابه ائمه معصومین (ع) باشند، بلکه هر کسی از نظر جسم، روح و شرایطی دارد که برابر آن شرایط باید انتظار ایمان داشت و هر فردی که در حد خود مؤمن باشد اهل نجات خواهد بود.

استاد حوزه بیان داشت: قرآن در آیات مختلف بیان می‌کند که تکلیف هر انسانی به اندازه گنجایش اوست و نباید دیگران را مورد سرزنش قرار داد که بعد از سال‌ها به جایی نرسیده است، بلکه هر کسی به اندازه وسعت خود تلاش کرده است.

وی افزود: در روایتی از امام صادق (ع) بیان شده است اگر کسی در هفتاد سال عمر خود دو رکعت نماز قبول شده در قیامت ارائه بدهد، خدای متعال به احترام این نماز تمام نمازهای هفتاد ساله وی را قبول خواهد کرد، بنابر این نمی‌توان به کسی به دیده اندک بودن اعمال او نگاه کرد، گاهی یک صدقه از روی اخلاص آتش جهنم را خاموش می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان در ادامه با اشاره به این که غرور باعث از بین رفتن اعمال می‌شود، گفت: غرور آتشی است که اعمال انسان را تباه می‌کند و در روایات بیان شده است کسی که سن او از شما بیشتر باشد به احتمال اینکه یک الله اکبر بیشتر گفته است خود را از او پایین‌تر ببیند و به کسی که سنش از شما پایین‌تر باشد به احتمال این‌که از تو گناه کمتری مرتکب شده است، با مقام معنوی بالاتری نگاه کنید.

اجر گریه کردن بر سیدالشهدا (ع) بهشت است

وی تصریح کرد: ائمه معصومین از روضه‌خوان‌ها برای روضه‌خوانی امام حسین (ع) دعوت می‌کردند و در جایی که مداح حال گریاندن مردم را نداشت، خود ائمه (ع) روضه می‌خواندند؛ در روایات ارزش و اهمیت گریه کردن برای امام حسین (ع) اجر و ثواب بالایی دارد و برای گریه بر مصائب سیدالشهدا (ع) ارج بهشت وعده داده شده است.

مفسر قرآن کریم تاکید کرد: گاهی ارتباط بین انسان و اهل بیت(ع) منجر به هدایت می‌شود و این ارتباط خواه با واسطه باشد و یا بدون واسطه که گاهی منجر به تلنگری برای هدایت انسان می‌شود و پیامبر اکرم (ص) به امیرالمؤمنین فرمود که محبین شما و محبّینِ شعیان شما اهل نجات هستند.

وی در پایان اظهار کرد: باب رحمت ائمه الهی برای همه مردم باز است و محدودیتی در این باره وجود ندارد و از مسلمان و غیر مسلمان هر کس به این درگاه متوسل شود بدون توجه باقی نخواهد ماند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha