جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار بن سلمان با کشیش های آمریکایی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

دیدار با  کشیش‌های آمریکایی بر طبل رسوایی های دینی ریاض کوبید

بن‌سلمان که ولیعهد کشوری با سیاست‌های مذهبی تندروانه است، با گروهی از کشیش‌های اوانجلیست آمریکایی دیدار کرد. این دیدار در آستانه سالگرد حمله ۱۱ سپتامبر صورت گرفت که عمده مهاجمان آن سعودی بودند.محمدبن‌سلمان در کاخ خود در غرب جده درحالی با هیات کشیش‌های اوانجلیست آمریکایی دیدار کرد که سرپرستی این گروه را جوئل روزنبرگ- نویسنده آمریکایی-اسراییلی- برعهده داشت. گفته شده دو طرف در این دیدار در مورد آزادی‌های مذهبی، تروریسم و حقوق بشر صحبت کرده‌اند.

حمله نژاد پرستان به مسجد استرالیا مسلمانان را در وحشت فرو برد

مهاجمین به مسجد شهر بریزبن در استرالیا حمله کرده و با نوشتن شعارهای نژادپرستانه، ضداسلامی، صلیب شکسته و نام عامل حمله کرایست چرچ، دیوار مسجد را مخدوش کردند.به نقل از 10daily، مهاجمین شبانه به مسجد شهر بریزبن، پرجمعیت  ترین شهر و پایتخت ایالت کوئینزلند دراسترالیا حمله کرده و دیوارهای این مرکز اسلامی را با جملات اسلام هراسانه، نژادپرستانه و صلیب شکسته مخدوش کردند.این مسجد در هلند پارک در جنوب بریزبن واقع شده و توسط خرابکاران با اسپری سفید رنگ مخدوش شده بود. مهاجمین نام مهاجم نژاپرست مساجد کرایست چرچ و صلیب شکسته نازیسم و عبارات نژادپرستانه دیگری را که عامل حمله تروریستی کرایست چرچ در بیانیه خود نوشته بود، را بر روی دیوارهای این مسجد شعارنویسی کرده بودند.علی کدری سخنگوی شورای اسلامی کوئینزلند تصویری از این شعارنویسی نژادپرستانه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته و نوشت: «نفرت هنوز زنده است» و «این معرف ملت ما نیست».وی گفت: این ترسناک است. مردم ترسیده اند و نگران امنیت خودشان و فرزندانشان هستند. مسجد یک مرکز اجتماعی می باشد. مردم با خانواده ها و فرزندان شان به اینجا می آیند. پس از واقعه کرایست چرچ ترس به واقعیت تبدیل شده  و دیگر فقط حرف نیست.کدری افزود: اینکه آن ها عامل حمله به مسجد را می پرسند نشان می دهد که این اقدام «کار فرد بسیار افراط گرایی بوده است.»

آخرین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله با حضور رهبر انقلاب برگزار شد

آخرین شب مراسم سوگواری و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین در شب شهادت زین‌العابدین حضرت امام سجاد علیهما السلام با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.در این مراسم که جمعی از مسئولان و هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم حضور داشتند، حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی در سخنانی گفت: در حادثه عاشورا خواص بموقع وارد میدان نشدند و آن حادثه تلخ اتفاق افتاد در حالی که اگر بهنگام وارد شده بودند، چه بسا سرنوشت تاریخ تغییر می‌کرد.سخنران مراسم با بیان اینکه اگر در امتحانات مراقب نباشیم ممکن است مردود شویم، افزود: مردودی‌ها کسانی بودند که به جنگ امام حسین (ع) آمدند و دلبسته دنیا بودند و قبولی‌ها یعنی آنها که با امام (ع) ماندند، عاشق خدا بودند و دین خود را فدای دنیا نکردند.حجت‌الاسلام خاتمی اعتماد به بیگانگان را مصداق دلبستگی به دنیا دانست و گفت: دشمن می‌خواهد چنین القا کند که ملت ایران خسته شده است اما به یاری خداوند، ملت عاشورایی ایران خسته‌شدنی نیست و به بیگانگان اعتماد ندارد.همچنین در این مراسم آقایان مرتضی طاهری و سعید حدادیان به مرثیه‌خوانی و نوحه‌سرایی بر مصائب حضرت سیدالشهداء و امام سجاد علیهما السلام پرداختند.

دومینوی بازداشت مبلغان دینی سعودی تکمیل شد

حساب کاربری زندانیان عقیدتی عربستان در توییتر اعلام کرد که مقامات ریاض "عمر المقبل"، مبلغ دینی سرشناس سعودی و استاد دانشگاه القصیم را در پی انتقاد وی از "سازمان سرگرمی" این کشور بازداشت کرده‌اند.این حساب همچنین نوشت: همزمان با بازداشت المقبل زندانی کردن شیخ صالح آل طالب، خطیب مسجد الحرام را یادآوری می‌کنیم که پیشتر به دلیل سخنرانی‌اش در این مسجد درخصوص منکرات بازداشت شد.المقبل اخیرا در سخنرانی گفت که برنامه‌های سازمان تفریح و سرگرمی موجب می‌شود تا جامعه سعودی هویت خود را از دست داده و موجب "نافرمانی از دستورات خدا می‌شود.عمر المقبل همچنین تأکید کرد: ما مخالف سرگرمی نیستیم، بلکه می‌گوییم باید سخن و عمل طبق ضوابط شرعی باشد. ما مخالف بی‌هویت شدن جامعه و از بین رفتن حیا به بهانه سرگرمی هستیم.این مبلغ دینی، با انتقاد از حضور برخی خواننده‌ها و هنرمندان خارجی در عربستان، افزود: ما مخالف دعوت از افراد فاسق به اسم سرگرمی هستیم. ما مخالف این هستیم که نسل جدید ما در برابر این الگوهای پست با عناوین ستاره و الگو قرار بگیرند.سازمان سرگرمی عربستان (هیئة الترفیه) سال ۲۰۱۶ تأسیس شد و از مهم‌ترین اقدامات محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در راستای چشم‌انداز ۲۰۳۰ محسوب می‌شود.

آیت‌الله ساجدی از علمای برجسته افغانستان درگذشت

آیت‌الله سید «حسین ساجدی» از علمای مطرح و شناخته شده شیعه و افغانستان، حافظ و مفسر قرآن در سن 79 سالگی شب گذشته در شهر مقدس مشهد درگذشت. آیت الله سید حسین ساجدی در تاریخ 1319 هجری شمسی در شهر کابل و در یک خانواده کاملا مذهبی و روحانی متولد گردید.ایشان در همان دوران نوجوانی، به یادگیری قرآن پرداخته و مهارت در روان خوانی و تجوید قران را به زودی فراگرفت و از اساتید به نام و بزرگ قرائت قران استفاده نمود، به گونه‌ای که به زودی به یکی از قاریان افغانستان تبدیل شد و از پایه‌گذاران محافل قرائت قرآن کریم در شهر مشهد مقدس و دیگر مکان‌های فعالیت دینی بود.

استاندار نامه تشکر برای مراجع تقلید و علما تلگراف کرد

استاندار قم از علما ، مردم ودست اندر کاران برگزاری عزاداری های دهه اول محرم تشکر کرد.متن پیام تشکر استاندار قم از علما، مردم و دست اندر کاران برگزاری عزاداری های دهه اول محرم به این شرح است:خدای منان را سپاسگزاریم که عزاداری دهه اول محرم ، به ویژه مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی، با حضور پرشور خیل عظیم مشتاقان ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) از استان ها و کشورهای مختلف، باشکوه و در کمال امنیت و آرامش برگزار گردید و بار دیگر جلوه های زیبایی از شور و شعور حسینی و عشق بی نظیر مردم، نسبت به خاندان اهل بیت(علیهم السلام) را به نمایش گذاشت.به عنوان عضو کوچکی از عزاداران سیدالشهداء(علیه السلام) ، بر حسب وظیفه، فرض می دانم از حضور و مشارکت عزاداران، ائمه محترم جماعات و هیأت امنای مساجد و بانیان برپایی هیئات و دسته جات عزاداری، خاصه علما و مراجع معظم تقلید که نقش بسزایی در خلق این حماسه داشته اند و نیز از مدیریت شایسته و تلاش عوامل اطلاعاتی، امنیتی و قضایی در تأمین امنیت مطلوب مجالس و اجتماعات و سایر دستگاه های فرهنگی، خدماتی، امدادی و درمانی خدمات رسان به عزاداران به ویژه تولیت معزز حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران، صمیمانه قدردانی نموده و سعادت همگان در تعظیم شعائر اسلامی از درگاه حضرت احدیت مسألت دارم.

مالزی محدودیت های دینی ضد شیعیان را تشدید کرد

کشور مالزی در جنوب شرقی آسیا به عنوان یک کشور مسلمان به شمار می آید، اما وضعیت اقلیت های اسلامی همچون شیعیان در این کشور به خوبی گذشته نیست و از تبعیض و محدودیت در ادای شعایر دینی خود همچون شعایر عاشورایی رنج می برند.مقامات دینی مالزی، شیعیان را محکوم می کنند، آنها از خطبای مساجد خواستند تا دربرابر نشر تشیع در این کشور بایستند و در سخنرانی های خود خطابه های ضد شیعی ایراد کنند.سازمان های حقوق بشر دراین باره اعلام کردند که 10 هزار نفر از جمعیت 30 میلیون و 448 هزار نفری مالزی را شیعیان تشکیل می دهند. شیعیان در این کشور از سوی قدرت حاکمه در تبعیض و آزار و اذیت به سر می برند.این سازمان ها گزارش داد: نیروهای امنیتی این کشور به دستور مقامات به مکان های عبادی شیعیان حمله می کنند و به بازداشت آنها را اقدام می کنند.مدیریت امور دینی در سلانگور در خطبه نمازجمعه گفت: نباید مسلمان از شعایر دینی شیعیان تاثیر بگیرند.مقامات دینی مالزی از خطبای نماز جمعه خواستند تا این هفته بر خطبه های واحد تکیه کنند. زیرا با نزدیک شدن به روز عاشورای حسینی(ع)، نگرانی مقامات این کشور از تاثیرگذاری شعایر عاشورایی بر مردم این کشور به ویژه مسلمانان اهل تسنن تشدید شده است.وزارت امور دینی مالزی با آغاز ماه محرم تدابیر ضد شیعی خود را افزایش داده است، به طوری که پلیس مالزی در برخی از شهرها به عزاداران حسینی در مساجد و حسینیه های شیعیان حمله کرده است.«هشام بافان احمد» استاد دانشگاه بین المللی اسلامی در نزدیکی کوالالامپور دراین باره می گوید: در این خطبه ها که به طور معلول مقامات دینی دولتی آن را منتشر می کنند، مطالب خصومت آمیز نسبت به شیعیان در مالزی ایراد می شود.دستگاه اسلامی مالزی در سال 1996 فتوایی را صادر کرد که در آن اسلام سنی را عقیده مسلمانان مالزی اعلام کرده است.

کشف گور های دسته‌جمعی رقه را در وحشت فرو برد

اهالی شهر رقه در شمال سوریه از زمان آزادی از اشغال داعش در ۲۵ مهر سال ۹۶ تا کنون ۱۶ گور دسته‌جمعی را با ۵۲۱۸ جسد کشف کرده‌اندبه نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گورهای دسته‌جمعی از خانه‌ها، باغ‌ها و ساختمان‌های تخریب شده در جریان تلاش برای بازسازی شهر کشف شده و تا کنون ۵۲۱۸ جسد از زیر خاک بیرون کشده شده است.به گفته «یاسر خمیس» فرمانده نهاد موسوم به «کمک‌ رسانی اولیه» از بین این تعداد جسد، ۱۴۰۰ تن از آنها متعلق به تروریست‌های داعش است. به گفته وی این مسأله از روی لباس آنها قابل تشخیص است. همچنین اهالی جسد ۷۰۰ تن را شناسایی کرده‌اند. بزرگترین گور دسته‌جمعی که تا کنون یافت شده به نام «پانوراما» حاوی حداقل ۱۴۰۰ جسد بود.به گفته «یاسر خمیس» محدودیت منابع برای شناسایی مکان‌هایی که احتمال وجود گورهای دسته‌جمعی در آن می‌رود، موجب دشوار شدن عملیات جست‌وجو شده است. او گفت که تیم اکتشاف سال گذشته عملیات در شهر رقه را به پایان رساند وا کنون در حومه شهر مشغول جست‌وجو هستند.او همچنین گفت که سرنوشت دو هزار نفر در شهر رقه هنوز مشخص نیست. البته تعداد واقعی این افراد بیش از این است و هنوز رقم مشخصی از تعداد خانواده‌هایی که آواره شده‌اند در دست نیست.به گفته نهاد «شبکه حقوق بشر سوریه» در طول عملیات ائتلاف آمریکایی در رقه ۲۳۲۳ نفر از جمله ۵۴۳ کودک و ۳۴۶ زن کشته شدند. عملیاتی که از نوامبر ۲۰۱۶ تا سپتامبر ۲۰۱۷ به طول انجامید.از زمان خروج تروریست‌های داعش از شهر رقه در دو سال گذشته تا کنون 16 گور دسته‌جمعی در این شهر یافت شده است. اهالی شهر رقه در شمال سوریه از زمان آزادی از اشغال داعش در ۲۵ مهر سال ۹۶ تا کنون ۱۶ گور دسته‌جمعی را با ۵۲۱۸ جسد کشف کرده‌اند.به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گورهای دسته‌جمعی از خانه‌ها، باغ‌ها و ساختمان‌های تخریب شده در جریان تلاش برای بازسازی شهر کشف شده و تا کنون ۵۲۱۸ جسد از زیر خاک بیرون کشده شده است.به گفته «یاسر خمیس» فرمانده نهاد موسوم به «کمک‌ رسانی اولیه» از بین این تعداد جسد، ۱۴۰۰ تن از آنها متعلق به تروریست‌های داعش است. به گفته وی این مسأله از روی لباس آنها قابل تشخیص است. همچنین اهالی جسد ۷۰۰ تن را شناسایی کرده‌اند. بزرگترین گور دسته‌جمعی که تا کنون یافت شده به نام «پانوراما» حاوی حداقل ۱۴۰۰ جسد بود.او همچنین گفت که سرنوشت دو هزار نفر در شهر رقه هنوز مشخص نیست. البته تعداد واقعی این افراد بیش از این است و هنوز رقم مشخصی از تعداد خانواده‌هایی که آواره شده‌اند در دست نیست.تروریست‌های داعش شهر رقه را سه سال تمام در اشغال خود داشتند و آنجا را پایتخت خلافت ادعایی خود قرار داده بودند و در طول این مدت انواع جنایت‌های ضد بشری را مرتکب شده و سرانجام در ۲۵ مهر سال ۹۶ مجبور به ترک کامل شهر شدند. اما طی عملیات آزادسازی که به دست نیروهای دموکراتیک کرد و ائتلاف آمریکایی صورت گرفت نیز هزاران غیر نظامی کشته شدند و شهر رقه به تله‌ای از خاک تبدیل شد.به گفته نهاد «شبکه حقوق بشر سوریه» در طول عملیات ائتلاف آمریکایی در رقه ۲۳۲۳ نفر از جمله ۵۴۳ کودک و ۳۴۶ زن کشته شدند. عملیاتی که از نوامبر ۲۰۱۶ تا سپتامبر ۲۰۱۷ به طول انجامید.

سه روز عزای عمومی در کربلا اعلام شد

در پی شهادت 31 تن از زائران حسینی در حادثه ازدحام، سه روز عزا و تعطیل عمومی در کربلا اعلام شد.لازم به ذکر است وزارت بهداشت عراق آمار قطعی شهید و زخمی های روز گذشته را 31 شهید و 102 زخمی اعلام کرد.گفتنی است سقوط یک دیوار بتنی در "باب الرجاء" مقابل حسینیه تهرانی و در نزدیک "باب القبله" حرم مطهر موجب این حادثه بوده است.

بهترین مسجد انگلیس هم انتخاب شد

در دومین مراسم سالانه موسوم به «جوایز مسجد بیکن»، مسجد گرین‌لین بیرمنگام جایزه بهترین مسجد انگلستان را از آن خود کرد.«کامران حسین»، مدیر مسجد گرین‌لین و مرکز اسلامی بیرمنگام (GLMCC) در این زمینه گفت: امسال ۱۰ جایزه را برای اعطا به بهترین مساجد در نظر گرفته بودند که ما بهترین و با ارزش‌ترین جایزه آنها را دریافت کردیم.وی افزود: ما از دریافت این جایزه خوشحال هستیم و این بهترین قدردانی از زحمات اعضای مسجد به شمار می‌رود.اعطای جوایز ده گانه بهترین مساجد انگلیس از سال ۲۰۱۸ برای ترویج بهترین شیوه‌ها و استانداردهای اداره مساجد آغاز شد.مساجد و مراکز اسلامی‌ در ده رشته براساس معیارهای تعیین‌شده ارزیابی و به بهترین آنها جوایزی اهدا می‌شود.

اسلام هراسی به کاخ بلژیک رسید

«فیلیپ دوینتر» در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرده است، با رفتن به پشت بام شهرداری آنتورپ ادعا می‌کند: شهر آنتورپ بلژیک بیش از پنج قرن به وسیله رومی‌ها، اسپانیایی‌ها، فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها اشغال شده بود و در حال حاضر این اتفاق به وسیله مسلمانان روی داده است.به گفته وی، حدود یک‌چهارم از جمعیت آنتورپ و بیش از نیمی از دانش‌آموزان این شهر را مسلمانان تشکیل می‌دهند.حزب «ولامز بلانگ» که دوینتر یکی از اعضای آن محسوب می‌شود، یکی از احزاب تندرو و افراطی بلژیک است که مخالف حضور مسلمانان در این کشور و سیاست‌های مهاجرتی اتحادیه اروپاست.این حزب که متهم به نژادپرستی و اسلام‌هراسی در بلژیک است، در اوایل ماه آوریل مجبور شد که یکی از اعضایش را به خاطر منتشرکردن پیام‌های نژادپرستانه اخراج کند.

رژیم بحرین دست به جنایت عاشورایی زد

رژیم آل خلیفه به اقدامات سرکوبگرانه خود علیه ملت بحرین ادامه می‌دهد و نه تنها اجازه برگزاری شعائر دینی را نمی‌دهد؛ بلکه نمادهای عاشورایی را هم تخریب می‌کند.انجمن حقوق بشر بحرین از ۴۹ مورد نقض اصل آزادی ادیان و مذاهب از سوی رژیم آل خلیفه خبر داد و اعلام کرد: این موارد شامل احضارهای امنیتی، بازپرسی‌ها با هدف ارعاب و ایجاد ترس، بازداشت‌ها، مصادره پلاکاردها و پرچم‌های عاشورایی یا تخریب نمادهای عاشورایی در ۱۰ منطقه بحرین بوده است.بر اساس گزارش این نهاد حقوق بشری؛ علاوه بر این رژیم آل خلیفه اجازه برگزاری مراسم دینی از سوی زندانیان سیاسی را نمی‌دهد.انجمن حقوق بشری بحرین اعلام کرد که رژیم بحرین عمداً آزادی‌های دینی را سلب کرده است و سیاست مجازات جمعی را به کار بسته است و برخی مراسم دینی را جرم می‌شمارد.

آیت الله مکارم برای قمه زنی پیامی صادر کرد

مراسم محرم و عاشورا از باشکوه‌ترین مراسم عزاداری و بزرگداشت در دنیا و محصول عشق و علاقه مردم به امام حسین(علیه السلام) و شهدای کربلاست، اما دشمن با عوامل نفوذی و برنامه‌سازی خود سعی دارد عظمت آن را مخدوش سازد؛ بنابراین لازم است کاملاً مراقب این جریان بود. متن پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به مناسب عاشورای حسینی به شرح زیر است:مراسم محرم و عاشورا از باشکوه‌ترین مراسم عزاداری و بزرگداشت در دنیا و محصول عشق و علاقه مردم به امام حسین(علیه السلام) و شهدای کربلاست، اما دشمن با عوامل نفوذی و برنامه‌سازی خود سعی دارد عظمت آن را مخدوش سازد؛ بنابراین لازم است کاملاً مراقب این جریان بود.از جمله اشعار و آهنگ‌های نامناسب که قطعاً از عظمت این مراسم خواهد کاست.مداحان عزیز! مراقب باشند و اجازه ندهند تا دشمن از این طریق ضربه زند. مسئله قمه‌زنی که یک حرکت غیرمنطقی است و به‌صورت ابزار تبلیغاتی در دست دشمن درآمده، باید برای همیشه به فراموشی سپرده شود و بدون نیاز به دخالت مسئولان انتظامی حذف شود.عزاداران عزیز می‌توانند به جای آن، خون خود را به مراکز انتقال خون اهدا کرده تا به‌وسیله آن افرادی را از مرگ نجات دهند. از ریختن خون قربانی در خیابان‌ها و مراکز عمومی جداً خودداری شود که هم اسباب آلودگی و نجاست می‌شود و هم ضررهای بهداشتی مهمی دارد.امیدوارم همه عزیزان این نکات را رعایت کنند. شایان ذکر است هر سال دهها هزار نفر از عزاداران حسینی در صبح عاشورا مراسم قمه زنی برپا میکنند .

مقاله امام حسین(ع) و ماه محرم در روزنامه تامیل کلمبو به چاپ رسید

هم زمان با عاشورای حسینی روزنامه تامیل زبان "تیناکاران" Thinakaran اقدام به چاپ مقاله "امام حسین(ع) و ماه محرم" کرد.در این مقاله آمده است که معاویه به دنبال بیعت گرفتن از امام حسین(ع) بود تا بتواند به اعمال مغایر با دین اسلام و سیره پیامبر اکرم (ص) سرپوش بگذارد. امام حسین(ع) نه تنها حاضر به این امر نشد بلکه در مقابل این دسیسه مقاومت نمود. نهایتا این ایستادگی منجر به درگیری نظامی با سپاه بنی امیه و شهادت ایشان در دهم محرم سال 61 هجری قمری شد. عدم ظلم پذیری و آزادگی امام حسین(ع) در ماجرای کربلا الگویی برای آزادگان جهان شد.

سلفی های مصر ضریح امام حسین(ع) را بستند

جریان سلفی مصر از وزارت اوقاف این کشور خواست تا ضریح امام حسین (علیه السلام) را به دلیل ترس از برپایی مراسم شیعیان در روز عاشورا در برابر مسجد امام حسین(علیه السلام) ببندند، اما این مسئله با مخالفت جریان های دینی مصر از جمله صوفی ها مواجه شد.مخالفان این درخواست اعلام کردند که پاسخ به درخواست سلفی ها مبنی بر بستن این مقام به ایجاد خشم در میان مسلمانان مصر منجر خواهد شد.«سامی عبدالحمید حموده» رهبر جریان سلفی در مصر گفت: باید ضریح امام حسین(علیه السلام) برای جلوگیری از وقوه هر حادث تعطیل شود. باید دولت نیروهای امنیتی را در اطراف این مسجد برای کنترل وضعیت و جلوگیری از نصب خیمه ها قبل یا روزعاشورا در مستقر کند.حموده مدعی است که این روز، روز نجات موسی(علیه السلام) است و شیعیان آن را به مراسم عزاداری عاشورایی برای شهادت امام حسین(علیه السلام) تغییر دادند.وی افزود: وزارت اوقاف به ما پاسخ داده است و در مراسم های گذشته این ضریح را بسته است.رهبر جریان سلفی مدعی است که باید ضریح موجود امام حسین(علیه السلام) در قاهره از بین برود. زیرا در آن پیکر امام حسین(ع) وجود ندارد و در کربلای معلی در عراق به شهادت رسیده است. همچنین در این مسجد سرامام حسین نیز وجود ندارد. این مسجد پس از گذشت مدتها از شهادت امام حسین ساخته شده است.از سوی دیگر، شیخ «محمد عبدالخالق الشبراوی» شیخ طریقه شبراویه و رئیس جبهه اصلاحات صوفی، گفت: درخواست سلفی ها برای تعطیل کردن ضریح امام حسین(علیه السلام) اقدامی بی نهایت انزجارطلبانه است و باید دولت و وزارت اوقاف به این درخواست های مغرضانه پاسخ ندهند. زیرا ضریح امام حسین(علیه السلام) یک مزار جهانی است و باید به طور طبیعی باز باشد.الشبراوی گفت: سخن سلفی ها درباره نبود وجود سر امام حسین(علیه السلام) در مصر، سخنی ناصحیح است. علمای الازهر و مفتی ها و اوقاف مصر در طول تاریخ ثابت کردند که سر امام حسین(علیه السلام) در مکان کنونی در مسجد امام حسین (ع) در قاهره وجود دارد و آنچه سلفی ها می گوید، دروغ محض است.

پوستر شعار اربعین رونمایی شد

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: پوستر شعار اربعین سال جاری پنج‌شنبه ۲۱ شهریورماه با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت رونمایی می‌شود.وی با اشاره به اینکه همانند سال گذشته شعار «الحسین یجمعنا» و رنگ «قرمز» برای اربعین امسال انتخاب شده است، در خصوص دلیل تکرار این شعار و رنگ در اربعین امسال، گفت: فعالان فرهنگی اربعین در عراق معتقد بودند شعار سال گذشته دیرهنگام اعلام شد و همین مسئله موجب شد کار و فعالیت زیادی بر روی این شعار صورت نگیرد، به همین دلیل دوستان عراقی پیشنهاد کردند شعار سال گذشته دوباره تکرار شود.حجت‌الاسلام احمدی در پاسخ به این سؤال که با توجه به دولتی نبودن مسئله اربعین در عراق، مسئولان فرهنگی ایران با چه نهادهایی در عراق برای انجام برنامه‌های فرهنگی همکاری دارند؟ گفت: دولت عراق فقط در مسئله تأمین امنیت مراسم اربعین فعالیت دارد و نهادهای فرهنگی غیردولتی، گروه‌هایی از دانشگاه‌های عراق، حشد الشعبی، مؤسسه شهید حکیم، مؤسسه نجف اشرف، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های عراق، برخی شیوخ عشایر و ... در برنامه‌های فرهنگی حضور دارند و با ما همکاری می‌کنند.وی افزود: عتبه مقدسه نیز در فعالیت‌های قرآنی و همایش‌ها با ما همکاری دارند و با توجه به این همکاری‌ها و ارتباط قوی امسال قرار است اکثریت برنامه‌های فرهنگی اربعین به صورت مشترک برگزار شود.

کتاب «شهید نهادساز» رونمایی شد

حسن قره‌باغی دبیر ستاد بزرگداشت آیت‌الله مدنی اظهار کرد: امسال به مناسبت سی و ششمین سالگرد شهادت آیت‌الله مدنی برنامه‌های ویژه‌ای در همدان پیش‌بینی شده است.وی افزود: مراسم بزرگداشت این عالم بزگوار طی روزهای ۲۱ و ۲۲ شهریورماه بعداز نماز مغرب وعشا در مسجد مهدیه همدان برگزار خواهد شد.قره باغی ابراز کرد: حجت الاسلام والمسلمین قائم‌مقامی استاد حوزه علمیه قم به عنوان سخنران این مراسم درنظر گرفته شده است. دبیر ستاد بزرگداشت آیت‌الله مدنی تصریح کرد: محوریت اصلی در برگزاری سی وهشتمین سالروز شهادت دومین شهید محراب آیت اللّه مدنی نهادینه سازی شخصیت این بزرگوار است.وی از رونمایی کتابی با موضوع شهید مدنی در روز ۲۲ شهریورماه خبر داد و گفت: عنوان کتاب «شهید نهادساز» است که در آن زندگینامه، خاطرات، سفرهای شهید مدنی به دیگر نقاط کشور با نگارشی شیوا تالیف شده ‌است و در حدود ۲ هزار نسخه از آن به چاپ می‌رسد.

مدیرکل تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات منصوب شد

با حکم معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اباذر جعفری به عنوان مدیرکل جدید تبلیغ تخصصی این معاونت منصوب شد.در حکم حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد خطاب به اباذر جعفری آمده است: با احترام و آرزوی توفیق روزافزون، پیرو ابلاغ ساختار جدید معاونت فرهنگی و تبلیغی، جنابعالی را که بحمدالله از مراتب فضل علمی، سوابق موفق مدیریتی و شایستگی های لازم برخوردار هستید، به سمت"مدیرکل تبلیغ تخصصی" منصوب می نمایم.شناسایی و جذب مبلغان متخصص، بکارگیری حداکثری ظرفیت ها و مهارت های علمی و تبلیغی ایشان، تشکیل، حمایت و راهبری گروه های تخصصی با رویکرد مسأله محوری، فعال سازی تبلیغ تخصصی خواهران مبلغه و شناسایی و تعامل جدی با مبلغان متخصص تأثیرگذار و نخبه از طریق ارتباط مستمر با قطب های علمی و فرهنگی دفتر از اهم وظایف جنابعالی می باشد.نظر به اهمیت این اداره کل و عرصه گسترده فرهنگ و تبلیغ، امید است با اتکال به خداوند و در سایه امام عصر "ارواحنا فداه" و با همکاری دیگر مجموعه های معاونت و دفترتبلیغات اسلامی شاهد تحول و موفقیت های چشمگیر اداره کل تبلیغ تخصصی جهت انجام مأموریت های محوله باشیم.

نیجریه عاشورای حسینی را به خاک و خون کشید

همزمان با عاشورای حسینی مراسم راهپیمایی سالانه شیعیان نیجریه برگزار شد.دولت نیجریه از چند روز قبل و بهانه های واهی اعلام کرده بود این راهپیمایی غیرقانونی است اما حرکت اسلامی نیجریه تاکید کرد این مراسم هیچ مشکل امنیتی ندارد و آن را با آرامش برگزار خواهد کرد.بر اساس این گزارش در راهپیمایی شیعیان نیجریه که با دخالت نیروهای ارتش همراه بود حداقل سه نفر به شهادت رسیده اند.گزارش ها همچنین از مجروح شدن حدود ده نفر دیگر حکایت دارد.منابع خبری تعداد شهدای راهپیمایی عاشورا در نیجریه را دوازده نفر اعلام کردند.

بیرمنگام برای زنان غیر مسلمان حجاب رایگان هدیه داد

به منظور بنای پل میان ادیانی، مسلمانان در شهر بیرمنگام در انگلستان، اقدام به اهدای بسته های «حجابی» حاوی روسری گل سرخ، شیرینی و همچنین اطلاعاتی درباره زنان مسلمان به رهگذاران کردند.یک سازمان اسلامی بریتانیایی به منظور ایجاد پل میان ادیانی بین جامعه های دینی در انگلستان، میزبان یک رویداد اجتماعی در مرکز شهر بیرمنگام بوده و با دادن بسته های حجابی رایگان دارای روسری به زنان غیرمسلمان، از آنان دعوت به امتحان کردن حجاب کرد.در صفحه فیس بوک این سازمان آمده است: رویداد اجتماعی «آزمودن روسری (حجاب)» در مرکز شهر بیرمنگام، نتیجه فوق العاده ای داشت. مردم عاشق این بودند که روسری گذاشتن را امتحان کنند. آن ها می خواستند سعی کنند درکی از گذاشتن روسری بر سر داشته باشند.این بیانیه افزود: وقتی صورتشان را از طریق آینه (باحجاب) می دیدند، چهره شان بسیار هیجان زده می شد و عاشق آن بودند.رویداد بیرمنگام و رویدادهای مشابه در سراسر جهان برگزار می شود تا از زنان مسلمان حمایت کند که حجاب بپوشند و به دلیل تصمیم شان در این رابطه با برخوردی عادی از سوی جامعه روبرو شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha