جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مهدوی

حوزه/ درسی که ما باید از کربلا بگیریم این است به حدی از ایمان و یقین برسیم که اگر هراتفاقی برای مال و جان وناموسمان افتاد، دست از دین خدا بر نداریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله مهدوی، صبح امروز در محفل عزای حسینی غدیریه اصفهان با بیان اینکه از خصایص یاران امام حسین(ع) این است که دارای نفس مطمئنه بودند، اظهار کرد: در آیات مختلف قرآن کریم پیرو این موضوع مطلب آمده است.

وی با اشاره به اینکه عقل حکم می کند که فکر خود را درگیر مطالبی نکنیم که وقوع آن پنجاه-پنجاه هست، گفت: درباره مرگ که علت وقوع آن در زندگی هر شخصی حتمی است باید مکررا تفکر کرد. متاسفانه رفتار ما نسبت به مرگ به صورت مشکوک است و در پی آماده سازی مقدمات مرگ نیستیم به عنوان مثال آیا ما وصیت نامه های خود را نگاشته ایم.

آیت الله مهدوی افزود: آدمی که برای مرگ آماده باشد، گناه نمی کند و در پی کسب نفس مطمئنه است، نفس مطمئنه عالی ترین کمال دنیایی است که یک انسان می تواند در دنیا کسب کند.  

عضو خبرگان رهبری در توضیح اینکه نفس مطمئنه چیست که امام حسین و یاران اباعبدالله(ع) داشتند، گفت: ما یک یقین در فقه داریم و یک یقین در عرصه اعتقادات هست.

*تفکر و بندگی خدا راهکار حصول نفس مطمئنه است

وی ادامه داد: فکر انسان در مراحل اول با تلاش فراوان به بالا و وهله یقین خواهد رسید، ولی زیاد بقا ندارد و این تلاش برای رسیدن به یقین باید بارها تکرار شود تا به ایمان و یقینی برسیم که بقاء داشته باشد.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: شهدای کربلا به مقام یقین، اطمینان و نفس مطمئنه رسیده بودند؛ درسی که ما باید از کربلا بگیریم این است که به حدی از ایمان و یقین برسیم که اگر هراتفاقی برای مال و جان و ناموسمان چون کربلا افتاد، دست از دین خود برنداریم.

وی ابراز کرد: تفکر اولین گام برای حصول نفس مطمئنه است، آیات ۱۹۰تا ۱۹۵ سوره آل عمران درباره تفکر است که انسان باید بخواند؛ کار دوم برای حصول نفس مطمئنه، بندگی خدا است. در درون ما ظلمت نباید باشد، اصحاب امام حسین(ع) مظهر اوج بندگی خدا بودند.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: آیه ۱۱۰ سوره کهف می فرماید کسی که می خواهد خدا را ببیند باید عمل صالح انجام دهد؛ انقطاع اختیاری از دنیا لازمه رسیدن به خدا است کسی که دربند خانه، شهوت ریاست، شهرت و ... است به خدا نخواهد رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha